Otevřít menu Zavřít menu

Konference Sport Alive chce změnit myšlení lidí v českém sportu

První sportovně-byznysová konference v ČR Sport Alive 2022 slibuje přinést nápady a inspiraci k tomu, jak měřit, prezentovat a prodávat sport. O své zkušenosti s úspěšnými projekty se během jednoho dne podělí desítky inspirativních speakerů.

Akce se bude konat v říjnu tohoto roku v prostorách O2 Universum. Určena je jak sportovním klubům a svazům, tak zástupcům z řad agentur, komerčních partnerů, veřejného sektoru i médiím, studentům a širší veřejnosti. O tom, co všechno návštěvníky čeká, a jak vůbec myšlenka na uspořádání takové konference vznikla, jsme si povídali s jejím zakladatelem Tomášem Jančou.

První taková konference svého druhu v ČR, sejdou se na ní zástupci sportovních svazů, klubů spolu s agenturami, veřejným sektorem, médii atd. Proč na ni nazrál čas až nyní?

Neřekl bych, že na ni nazrál čas až nyní. Ten čas byl dávno, akorát tu rukavici z různých důvodů nikdo nezvednul. Před časem jsem sám moderoval konferenci Sport Marketing, která nebyla špatná, ale byl to jen přílepek k reklamní konferenci. Když se podíváte na konferenční mapu, tak svou akci má prakticky každé odvětví v Česku. A sport, který to potřebuje ze všeho nejvíce, nemá nic. Prostě tu chybí sjednocující platforma, kde se lidé, kteří navíc nemají snad kromě SportBizu žádná svá odborná média, potkají, vymění si zkušenosti a odejdou s energií a nápady dělat svou práci.

Co si od konference slibujete, co je cílem?

To, co od začátku tvrdíme, tzn. propojovat český sport a vytáhnout z něj to dobré a úspěšné. Je velmi jednoduché se podívat na financování sportu, a vlastně i jeho image, v Česku a propadnout trudomyslnosti. Anebo se snažit ukázat světlo na konci tunelu, což je to, o co se snažíme.

Jak vůbec myšlenka na uspořádání takové akce vznikla? Inspirovali jste se v zahraničí?

Jeden čas jsem na podobné konference jezdil často do různých koutů světa. A odnášel jsem si z toho tři věci. Zaprvé to byla neuvěřitelně pozitivní energie do další práce, bylo to ohromně nabíjející. Pak to byly obecně inspirace, postupy či celkové přemýšlení o sportu. No a konečně v té poslední rovině mi přišlo vůbec motivující, že se s tím tady dá hnout, že jde primárně jen o změnu přemýšlení lidí v českém sportu.

Budovat, prezentovat, měřit a prodávat sport

Jaká témata se na konferenci objeví?

V nejbližších týdnech chceme kromě nových speakerů odprezentovat i témata jednotlivých bloků. Když jsem mluvil o hodnotě pro účastníky, tak si myslím, že inspirující může být třeba unikátní dvojrozhovor generálního manažera regionálního klubu a majitele firmy, která je titulárním partnerem tohoto klubu. Partner začínal v roli malého sponzora na dresu brankáře a teď vyrostl na titulární úroveň s poměrně zajímavým plněním. Chceme to v tom rozhovoru rozpitvat a definovat, proč se to povedlo. Není důvod, aby toto nebyli schopni napodobit v jiném městě. Anebo jsem strašně rád, že se na konferenci objeví ve třech různých blocích lidé z mediálních agentur. Jsou to všechno lidé, kteří jsou profíci v mediálním byznysu a pro své klienty alokují velké reklamní budgety. Zároveň jsou to všechno velcí sportovci a sportu rozumí. Právě oni přinesou ten pohled z druhé strany a nápady na to, jak by měl sport svůj produkt prezentovat a nabízet. Ale těch bloků a témat bude skutečně hodně.

Na konferenci má vystoupit okolo třiceti speakerů. Mezi již oznámenými jmény jsou např. Jiří Welsch (ČBF), Ondřej Novotný (Oktagon MMA), Tomáš Houska (ČOV) a další. Podle jakého klíče jste je vybírali?

Ten klíč je strašně jednoduchý. Mottem Sport Alive je, že přinášíme návody, tipy, inspirace a myšlenky na to, jak budovat, prezentovat, měřit a prodávat sport. Pokud se dané téma vejde do jedné z těchto kategorií, tak nás zajímá. V dalším kroku je to samozřejmě o osobě samotného speakera, jeho backgroundu, prezentačních schopnostech a další faktorech. Co ale chceme dělat jinak než ostatní, je to, že si budeme pečlivě hlídat obsah jednotlivých vystoupení ve smyslu hodnoty pro účastníky konference. Na Sport Alive rozhodně nechceme prodejní prezentace.

Máte v plánu oslovit i někoho ze zahraničí, koho?

Ano, v současné době máme několik lidí rozjednaných. Nechci zveřejňovat ještě jména, ale každé z nich bude pro návštěvníky konference relevantní. Nechtěli jsme jít úplně cestou prezentací velkých značek. Lidí to baví, ale málokdy si z toho něco odnesou, protože defaultně vnímají realitu například velkého evropského klubu jako úplně jiný svět a nevěří si, že to mohou zopakovat na tom svém malém písečku.

Lidem chceme ukázat cestu změny a vybavit je kompasem, mapou a kontakty

Jak si obecně domácí sportovní marketing stojí v porovnání s tím zahraničním? V čem především jsou případné nedostatky, limity?

To je odpověď na celovečerní film. Ale zopakoval bych jednu věc. Největší problém je v myšlení a přemýšlení o sportu. Doba se neskutečně mění a nejde dělat věci tak, jak se dělaly doposud. Konzervativnost českého sportu je obrovská. Já skutečně obdivuji ty desetitisíce lidí, co vkládají svůj volný čas do toho, aby ostatní, hlavně tedy děti, mohli sportovat. Český sport je v tomto jedinečný a není moc zemí na světě, které z takového mála dokážou udělat zázraky.
Ale všichni vidíme, jak rychle se mění svět okolo, a sport nemůže zůstat pozadu. Musí si udržet svou relevanci. Ano, pro naši generaci, která vyrostla neorganizovaným sportováním na ulici, to může znít divně. O sportu se nediskutovalo, sportovali skoro všichni a nikdo nám to nedomlouval ani nepískal. Dnes je role sportovních organizací a rodičů mnohem důležitější pro to, aby se vůbec sportovalo. Sport už přestává být samozřejmost a konkurence volnočasových aktivit je obrovská. Je to prostě už konkurenční boj a sport musí najít svůj hlas a být v tomto aktivnější. Ten core produkt má sport báječný, jen jej musí být schopen lépe nabídnout. A aby toho dosáhnul, tak musí víc vnímat současnou společnost, která se proměnila od dob, kdy jsme běhali na té ulici.

Pro MediaGuru jste se vyjádřil, že „nás dlouhodobě trápí image českého sportu“. Jaká ta image tedy je? A jaká by měla být?

To asi všichni cítíme, že pověst sportovních svazů není úplně optimální. Že sport je do velké míry rukojmí nejasného státního financování a logicky si tak hledá vlastní cesty. To není v žádném případě obhajoba čehokoliv nekalého, jen popis situace. Jak změnit image? Ten vzorec je jednoduchý, ale realizace složitá. Změna image znamená dělat správné věci, a navíc tyto věci umět odprezentovat. To však bude trvat léta.

Kdybyste měl nalákat publikum, na co byste ho především pozval?

Je to jednoduché. Nic podobného tu v Česku nemáme. Možnost potkat se s lidmi, kteří řeší podobné problémy, ale také s lidmi, co jim mohou pomoct hodně usnadnit tu cestu k větší nezávislosti na veřejných penězích. Je to to světlo na konci tunelu, o kterém jsem mluvil. Spousty konkrétních příkladů především z Česka ukazují, že to jde i u nás. Není to lehké, ale jde to. A my chceme lidi na tuto cestu změny vybavit kompasem, mapou a kontakty.

V rámci akce se budou udělovat i ceny Sport Alive Awards. Kdo a jak se může nominovat?

To je věc, kterou také brzo zveřejníme. Bude to mix vlastních přihlášek a veřejných nominací. Cíleně například chceme vytvořit jednu kategorii, která bude výhradně pro nižší patra českého sportu. Tam se děje také spousta zajímavých věcí, které zaslouží zmínky a ocenění.

* Tomáš Janča

Pracuje jako marketingový konzultant s orientací na strategický marketing a značky. Dlouhodobě se věnuje sportovnímu marketingu na všech jeho úrovních – spolupracuje s federacemi, kluby, soutěžemi i komerčními partnery. V roce 2022 založil konferenci Sport Alive.

SHARE
SHARE

Napsal
Martina Mlynářová

Martina se podílela na komunikaci řady marketingových projektů napříč sportovními odvětvími. Momentálně působí jako tisková mluvčí vysoké školy. Ve volném čase jí můžete potkat v běžkařské stopě nebo na skialpech, léto si neumí představit bez vyjížděk na silničním kole a běhání.


Nejčtenější

Tagy

interviewMarketingRozhovorsportSport AliveTomáš Janča

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.