Kliky, spacáky i přesnídávky. V čem podnikají čeští sportovci?

Úspěšní sportovci často už během své kariéry spojují své jméno s velkými nadnárodní firmami. Ke spolupráci si je vybírají zejména výrobci sportovního oblečení a obuvi, producenti kosmetiky a parfémů, elektroniky apod. Svou vlastní značku ale založí jen hrstka z nich.
Kromě dostatečných finančních prostředků a známého jména to totiž vyžaduje čas, kompetentní a spolehlivý tým spolupracovníků, a hlavně dobrý nápad a vizi. V souvislosti s představením nové značky doplňků stravy Jaromíra Jágra jsme se podívali na ostatní domácí i zahraniční sportovní hvězdy-podnikatele a jejich někdy více někdy méně originální nápady.
Lepší startovní pozici k podnikání mají bezesporu globálně známí sportovci. Vydělávají více peněz, dokáží oslovit obrovské množství lidí, potenciálních zákazníků, a tak se jim otvírá velký trh… I v českém prostředí se ale sportovci mohou v byznysu prosadit. A nejen v tom, který úzce souvisí se sportem, jak dokazuje např. bývalý fotbalista Ivo Ulich, jehož firma vyrábí oceňované kliky na dveře.
Naopak zkušeností ze své aktivní sportovní kariéry využila horolezecká legenda Josef Rakoncaj. Přenesl je do obchodu a vytvořil úspěšnou značku známou i za hranicemi.
Budovat značku pouze na svém jméně (zajímavé je, že čeští sportovci většinou přímo své jméno vlastní značce nepropůjčí), získaných medailích a pohárech ale nestačí. Že není snadné se na trhu prosadit poznal na vlastní kůži třeba bývalý hokejový brankář Dominik Hašek. V prvním případě se značkou oblečení pro volný čas Dominator, v druhém s nápojem Smarty.
České značky
Kliky M&T
Historie firmy sahá do roku 1997. Bývalý fotbalista Ivo Ulich se svými bratry začal přeprodávat kliky ze zahraničí. Později se rozhodli kliky v ČR přímo vyrábět. Kliky z Dobrušky byste našli např. v sídle společnosti PPF, vsadil na ně také architekt luxusního rekreačního střediska Jiřího Šmejce na Maledivách. S jedním z modelů vyhrála firma dokonce před dvěma lety prestižní designerskou cenu Red Dot na veletrhu v Německu. Díky tomu se o českých klikách dozvěděl také svět.
Pokeat
Značka Pokeat, za kterou stojí silniční cyklista Petr Vakoč, funguje od roku 2018. Zaneprázdněným a sportujícím lidem nabízí zdravou alternativu svačiny do kapsy v podobě tužší ovocné přesnídávky s proteinem, bez lepku, GMO i přidaného cukru.
Sir Joseph
Jednasedmdesátiletý Josef Rakoncaj, který mimo jiné dokázal jako první člověk na světě dvakrát zdolat nejobávanější osmitisícovku K2, založil svou firmu už v roce 1974, tehdy ještě neoficiálně. V době, kdy byl nedostatek i běžného oblečení, šil speciální expediční oblečení a doplňky. Oficiálně společnost funguje od roku 1990. Zaměřuje se zejména na péřové bundy a spacáky a vlněné produkty. Přestože nemůže konkurovat nadnárodním gigantům, čeští i zahraniční horolezci a outdooroví nadšenci výrobky značky dlouhodobě vyhledávají.
Vagus
Za vznikem značky oblečení a doplňků stojí Ondřej Bank, bývalý reprezentant ČR v alpských disciplínách. Začalo to lyžařskými brýlemi, pokračovalo háčkovanými čelenkami, volnočasovým oblečením, první českou kevlarovou helmou… V současné době v portfoliu najdete už i touringové lyže.
Zahraniční značky
CR7
Jeden z nejlépe placených sportovců planety Christiano Ronaldo otevřel v roce 2006 svůj první módní butik. Lifestylová značka CR7 se od té doby rozšířila po celém světě a dnes zahrnuje luxusní džínové oblečení, brýle, spodní prádlo, obuv a parfémy.
House99
Módní ikona David Beckham vlastní několik luxusních značek oblečení i kosmetiky a s mnoha dalšími spolupracuje. Např. House99 je značka péče pro muže založená ve spolupráci s francouzským kosmetickým gigantem L’Oréal v roce 2018. Nabízí zejména tělové mycí gely, balzámy na vousy a vlasy, krémy na oči, balzámy po holení, parfémy atd.
EleVen
Ve světě módy se angažuje i Venus Williams. Vystudovala módní návrhářství na Art Institute of Fort Lauderdale a hned po absolvování spustila svou značku oblečení a kosmetiky. Mimo to vlastní také interiérovou firmu V Starr Interiors a investovala do wellness značky Astura. Jejím nejnovějším počinem je Happy Vikings, značka rostlinných proteinových koktejlů uvedená na trh v prosinci 2020.
S by Serena
I druhá ze sester Williamsových, Serena, vítězka třiceti devíti grandslamů, strávila dva roky studiem módy na Art Institute of Fort Lauderdale na Floridě v USA. V roce 2018 uvedla na trh svou módní značku. Její bundy, kalhoty, sukně, legíny a overaly atd. jsou navrženy tak, aby vyhovovaly různým tvarům a velikostem těla. Své kolekce prezentovala i v rámci New York Fashion Week.
Sugarpova
Bývalá tenisová hvězda Maria Sharapova vlastní společnost na výrobu cukrovinek a bonbónů, založila ji v roce 2012. Tržby značky dosáhly podle Forbesu v roce 2019 kolem 20 milionů dolarů. Dále je spolumajitelkou společnosti Supergoop, která se zaměřuje na péči o pleť založenou na UV záření. V roce 2020 rozšířila své obchodní aktivity i na wellness společnost Therabody.
Přehled si neklade za cíl vyjmenovat všechny existující značky sportovců. Nicméně pokud jsme nějakou pozoruhodnou vynechali, kontaktujte nás, a my ji rádi do textu doplníme.
FOTO: Photo by Matus Hatala on Unsplash