Multimediální Peking. Když nemohli fanoušci na olympiádu, přišla ona za nimi

Únorové zimní olympijské hry v čínském Pekingu musely vzhledem ke koronavirové pandemii proběhnout bez účasti zahraničních diváků. A tak se pořadatelé rozhodli dostat olympijské hry k nim pomocí nejrůznějších inovativních vysílacích technologií, digitálními vychytávkami i prostřednictvím rekordní doby vysílání živých přenosů.
“Peking 2022 nabídne vzrušující pohled do pohlcující virtuální budoucnosti olympijského vysílání a prozkoumá nové inovativní cesty produkce olympijských her, které ještě více zapojí publikum po celém světě,“ citoval web olympics.com před startem her výkonného ředitele Olympic Broadcasting Services (OBS) Yiannise Exarchose.
Vzhledem k absenci zahraničních diváků na tribunách se v OBS zaměřili na to, jak dostat diváky do centra dění, aby měli pocit, že jsou opravdu na místě. Peking byl tak prvními olympijskými hrami vysílanými kompletně v UltraHD s a pokročilými technologiemi umožňujícími ultraživou kvalitu obrazu nebo třídimenzionální zvuk.
Technickou podporu samozřejmě poskytli i partneři OH. Ve spolupráci s Intelem došlo vůbec poprvé k distribuci záběru v živé 8K virtuální realitě, další partner Alibaba poskytl cloudové řešení pro poskytování opakovaček z různých kamer při přenosech z curlingu či rychlobruslení po celém světě v rámci sekund.
A i díky firmě OMEGA měli fanoušci k dispozici více real-time dat a statistik než kdykoliv dříve. Šlo například o živé měření rychlosti u sjezdového lyžování, data ke skokům v krasobruslení, akrobatickém lyžování, snowboardingu i skocích na lyžích. Tento analytický insight nabídl informace jako rychlost, váhu, časovou délku či vzdálenost skoku.
Virtuální zapojení fanoušků po celém světě
Virtuální aplikace pro zapojení fanoušků z celého světa a jejich propojení se sportovci fungovalo velmi úspěšně na letních olympijských hrách v japonském Tokiu. I tentokrát mohli fanoušci ukázat podporů svým oblíbencům prostřednictvím nahrávání vzkazů, které pak byly vysílány přímo v Pekingu na velkých obrazovkách a sportovištích a k dispozici byly i na webu olympics.com a digitálních platformách.
Sami sportovci měli, stejně jako v Tokiu, se prostřednictvím projektu „Athletes Moments“ spojit s rodinami a přáteli doma hned po odchodu ze sportoviště. „Dojemné reakce sportovců v Tokiu byly úžasné. Předpokládáme, že se spojení s rodinou a přáteli po celém světě stane tradiční součástí olympijského zážitku samotných sportovců,“ věří Exarchos.
Rekordní zpravodajské pokrytí a počet hodin živého vysílání
Rekordní pokrytí nabídly hry v Pekingu nejen v pořádající zemi, kde China Media Group odvysílala více než 600 hodin obsahu a dalších 1 400 hodin live a on-demand contentu v online streamingu a mobilních aplikacích.
I NBC ve Spojených státech amerických překonala s více než 2 800 hodinami pokrytí obsahu v součtu platforem americký rekord v rámci zimních olympijských her. Discovery zajišťovala pokrytí 50 evropských trhů, Discovery+ a Eurosport zde byly jediným zdrojem, který pokrýval kompletní olympijské hry s více jak 1 200 hodinami živého pokrytí.
Zimní olympijské hry v Pekingu na sociálních sítích
Pořadatelé v průběhu pekingských her spolupracovali s rekordním počtem digitálních platforem, kde probíhaly interakce s fanoušky. Ti mohli mimo jiné sledovat live skóre, tabulky medailí nebo highlighty. Web olympics.com a oficiální OH kanály na YouTube a Facebooku poskytovaly do 72 států denně nejlepší highlighty ze všech sportů.
Pro Twitter bylo k Pekingu připraveno 20 na míru šitých emojis ve více než 30 jazycích včetně maskotů, medailí nebo piktogramů, Tenor nabídl 500 GIFů k zimním OH a v komunikačních aplikacích či na sociálních sítích se daly používat samolepky s olympijskými stadiony či maskoty.
TikTok nabídl specializované centrum obsahu s novinkami od oblíbených týmů, sportovců a sportů, nebo #OlympicSpirit hashtag challenge. Další challenge probíhaly na čínských sociálních sítích Weibo a Douyin, což je obdoba TikToku. Na Instagramu si fanoušci mohli díky speciálnímu filtru vyzkoušet lyžařské brýle, brusle či sáňkařskou helmu.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Olympijská aplikace nabízela celosvětově a zadarmo aktuální zprávy, personalizované rozpisy, výsledky a další exkluzivní kontent, třeba fanzonu pro interakce fanoušků z celého světa, hraní her, nebo olympijské fantasy či kvízy.
„Naším cílem je spojit lidi po celém světě. Při absenci zahraničních diváků je důležitější než kdy jindy poskytnout jim možnost spojit se digitálně, nehledě na to, kde jsou a jaké platformy používají. Mohou se spojit mezi sebou navzájem, zapojit se do diskuse a prožít akci a emoce Zimních olympijských her,“ nastínil plán pro Peking Timo Lumme, výkonný ředitel IOC Television Marketing Services.