Otevřít menu Zavřít menu

Fenomén PPV. Historie a rekordy Pay Per View sledování sportu

V zahraničí je formát Pay Per View, tedy soukromé sledování jednorázových sportovních událostí za poplatek, dlouhodobě používaný zejména u živých přenosů z galavečerů bojových sportů. U nás je záležitostí posledních několika let, kdy ho využívá organizace Oktagon MMA, k ní se přidávají i další menší promotéři. Které PPV live streamy byly vůbec nejúspěšnější a jak to všechno vlastně začalo?

Za předchůdce dnešního PPV formátu se dají považovat živé přenosy boxerských utkání přes Closed-circuit television (CCTV), které odstartovaly v 50. letech. Signál šel z místa konání nejčastěji do vybraných kinosálů a dalších prostor, kam si lidé zaplatili vstupenku. Za vůbec první přenos tohoto druhu je považován duel Joa Louise s Jersey Joem Walcottem z roku 1948. K lidem domů se takový přenos poprvé dostal přes kabelové vysílání v roce 1960, kdy lidé zaplatili 2 dolary za možnost sledovat souboj Floyda Pattersona s Ingemarem Johanssonem.

Velký úspěch měly touto formou přenášené zápasy Muhammada Aliho, které přispěly k obrovskému rozmachu PPV i CCTV přenosů. „The Rumble in the Jungle“ (Geroge Foreman vs. Muhammad Ali v Kinshase) v roce 1974 zaznamenal 50 milionů PPV diváků, „Thrilla in Manila“ (Muhammad Ali vs. Joe Frazier v Manile) o rok později už dokonce 100 milionů přes CCTV a 500 tisíc PPV nákupů přes HBO.

Prvním přenosem amerického fotbalu přes PPV byl v roce 1983 souboj univerzitního fotbalu mezi University of Tennessee a University of Alabama, přidávaly se i další sporty, například basketbal. V 80. letech nastoupila na scénu WWE Vince McMahona a jeho WrestleMania, právě přenosy z v USA velmi oblíbeného wrestlingu generovaly obrovské PPV prodeje. McMahon je dokonce vlastníkem domény payperview.com, která vás přesměruje na stránky WWE.

K wrestlingu a konstantně oblíbenému boxu, kde generovala milionové PPV prodeje jména jako Floyd Mayweather Jr., Mike Tyson nebo Manny Pacquiao, se přidalo také rychle se rozvíjejí MMA v čele s Ultimate Fighting Championship (UFC). UFC 1: The Beginning v roce 1993 prodalo 90 tisíc PPV, v současnosti už ale samozřejmě jde o úplně jiná čísla.

Nejúspěšnější PPV přenosy v historii

Rekord v počtu prodaných PPV drží boxerský souboj století mezi šampiony Floydem Mayweatherem Jr. A Mannym Pacquiaem z roku 2015, který dosáhl na 4,6 milionu diváků. Ti mohli vidět souboj za necelých 90 dolarů, za HD si připlatili dalších deset. Tato cena platila i u druhého nejúspěšnějšího souboje v pořadí, kterým byl duel Floyda Mayweathera Jr. s UFC šampionem Conorem McGregorem v roce 2017, který prodal 4,3 milionu PPV.

Do TOP 5 se dostaly ještě boxerský souboj De la Hoyi s Manweatherem v roce 2007 (2,4 milionu PPV), UFC 229: Khabib vs. McGregor v roce 2018 (2,4 milionu PPV) a duel Mayweather vs. Canelo v roce 2013 (2,2 milionu PPV). Z této statistiky je jasné, že právě Mayweather Jr. a McGregor jsou největšími „mašinami na peníze“ v bojových sportech.

Pro zajímavost se podívejme ještě na žebříček nejúspěšnějších UFC eventů, ale asi už všichni z předchozích řádků tušíte, jak to mohlo dopadnout. Za již zmíněným UFC 229: Khabib vs. McGregor (2018, 2,4 milionu PPV) následuje UFC 264: Poirier vs. McGregor 3 (2021, 1,8 milionu PPV), UFC 202: Diaz vs. McGregor 2 (2016, 1,65 milionu PPV) a UFC: 257: Poirier vs. McGregor 2 (2021, 1,6 milionu PPV).

Z jedenácti nejúspěšnějších turnajů UFC historie z hlediska PPV prodejů figuroval irský bouřlivák Conor McGregor hned v osmi. Není tedy divu, že organizace velmi stojí o každý jeho zápas a je pro to ochotná obejít další fightery, kteří si titulový zápas zaslouží více. A kolik za turnaje s jeho zápasem fanoušci zaplatili? Dva poslední eventy s McGregorem na 70 dolarů.

Na začátku roku 2022 došlo k dalšímu zdražení UFC PPV a to na 75 dolarů, tedy zhruba 1 600 Kč. A to pouhý rok po předchozím zdražování. Podle šéfa UFC Dany Whitea za tímto rozhodnutím stojí ESPN, které je mediálním partnerem a zajišťuje PPV. Zmínku si zaslouží také platforma UFC Fight Pass, která nabízí kompletní archiv UFC zápasů a velké turnaje se zde objevují s přibližně měsíčním zpožděním.

 

Oktagon buduje československou PPV komunitu

Nejúspěšnější československá MMA organizace Oktagon už zcela přešla pouze na PPV prodeje, do roku 2019 vysílala její turnaje také O2 TV Sport. Turnaje vysílá na své platformě Oktagon TV, za nejbližší turnaj Oktagon 31 zaplatíte 11 eur. Sledování si můžete také předplatit za měsíční poplatek, uvidíte tak i další turnaje partnerských evropských organizací, videoarchiv turnajů a další pořady a videa. Počty prodaných PPV organizace nezveřejňuje.

Pouze přes Pay Per View mohli fanoušci sledovat i třeba prosincový galavečer Fight Night Challenge z Brna nebo lednový experiment Clash of the Stars. Další organizace, například MMAsters League, nabízí své turnaje jak v televizi, tak přes PPV.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tereza Velikovská

Vystudovala žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově. Sport si zamilovala, když v 10 letech sledovala Nagano, od té doby už bylo její směřování jasné. Pracovala v hokejovém klubu, sportovní redakci i pro sportovní marketingovou agenturu, aktuálně spravuje sociální sítě sportovní televize. Aktivně se věnovala florbalu, trénovala kickbox, zahraje si badminton a v posledních letech ji chytly Bungee Workout nebo Aero jóga. Je nadšenou fanynkou bojových sportů.


Nejčtenější

Tagy

pay per viewppv

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.