Otevřít menu Zavřít menu

Nejúspěšnější sportovní značka na sociálních sítích? Nike

Sportovní gigant Nike byl v žebříčku SportsPro 50 Most Marketable Brands označen jako marketingově nejúspěšnější značka globálního sportovního trhu. Hodnocení vychází z analýzy propagace na sociálních sítích. Kompletní seznam čítá z tohoto hlediska padesát nejvýraznějších firem. Přičemž v top 5 se umístily další nadnárodní obři – Adidas, Emirates, Santander a Red Bull. Na chvostu se pak objevují neméně významné firmy jako Samsung, Audi, Coca Cola, Alianz, Hyundai, DHL nebo Rolex.

Podle žebříčku SportsPro 50 Most Marketable Brands propaguje společnost Nike celosvětově více než šestnáct tisíc sportovců a sportovních organizací. A i díky nim se jí prostředky investované do sportovního sponzoringu zhodnotily výrazně lépe než ostatním značkám napříč sportovními odvětvími.

S více než 8,77 miliardami příspěvků a reakcí na sociálních sítích za rok propagujících právě značku z amerického Oregonu přesáhla celková hodnota sponzoringu Nike 616,5 milionu amerických dolarů. Konkurentovi, firmě Adidas, vygenerovala sportovní partnerství o 270 milionů dolarů méně. Pro srovnání, firma Rolex, poslední z padesátimístného žebříčku, za peníze investované do sponzoringu získala propagaci v hodnotě necelých 35 milionů dolarů.

Nejúspěšnější jsou automobilové značky a oděvní firmy

Sportovní marketing a sponzoring těsně souvisí s konanými akcemi. V roce 2021 byly v tomto ohledu klíčovými událostmi olympijské hry a mistrovství Evropy UEFA. Pro zapojené značky představovaly značný přínos. Všechny zmiňované v žebříčku vygenerovaly letos díky sociálním sítím propagaci v hodnotě 4,5 miliardy dolarů, což je o padesát procent více než loni (kdy se kvůli koronaviru velké turnaje a akce nekonaly).
Bez zajímavosti není ani to, že většina těchto firem získává významnou část své marketingové hodnoty z jednoho nebo více následujících sportovních odvětví: fotbal, motoristický sport, basketbal a kriket. Obsah všech značek zahrnutých do žebříčku navíc na sociálních sítích vygeneroval téměř padesát procent z hodnoty vytvořené všemi sportovními značkami.

V žebříčku převažují firmy z automobilového průmyslu (třináct značek), následují značky finančního sektoru (osm) a dále konglomeráty nápojové a oděvní (po čtyřech). Právě zástupci oděvního průmyslu si podle analýze vedly nejlépe, vygenerovaly více než 1,6 miliardy dolarů. Nicméně oproti loňskému žebříčku se jejich počet snížil na polovinu, protože pouze Nike, Adidas, Puma a Rolex si udržely své místo v první padesátce.

Analýza třiceti tisíc sportovních subjektů

Hookit sestavuje žebříček jednak na základě sledování aktivity každého významného profesionálního sportovce, týmu a ligy na sociálních sítích – celkem přes pět set tisíc účtů. A dále se zaměřuje na dvě klíčové metriky, potenciální hodnotu a kvalitu propagace.

Při sestavování letošního žebříček byly do analýzy zahrnuty všechny sociální a digitální příspěvky od profesionálních sportovců, týmů, lig, eventů i sportovišť (lajky, komentáře, sdílení a zhlédnutí videa), a to mezi 15. srpnem 2020 a 15. srpnem 2021. Během tohoto období zveřejnilo nějaký relevantní příspěvek více než třicet tisíc sportovních subjektů propagujících přes osm tisíc značek napříč platformami jako Facebook, Instagram, TikTok, Twitch, Twitter, Weibo a YouTube.

Téměř všechny značky zahrnuté v přehledu SportsPro 50 Most Marketable Brands jsou ve sportovním prostředí velkými investory. Utrácejí desítky nebo stovky milionů dolarů za partnerství. Tyto výdaje ale nejsou ve výpočtech zohledněny, což znamená, že ty, které utrácejí více, se s větší pravděpodobností dostanou v žebříčku výše. Protože logicky s vyšší útratou stoupá pravděpodobnost, že budou mít větší počet partnerů nebo partnerů s větším publikem, a tedy samy i více fanoušků. Zároveň menší značky mohou mít mimořádně efektivní partnerství, ale nedostanou se do top 50 jednoduše kvůli rozsahu sponzorství, které si těchto padesát nejlepších značek může dovolit.

O SportsPro
SportsPro je mezinárodní mediální společnost působící ve sportu. V roce 2008 začal pod touto značkou vycházet stejnojmenný magazín, který kombinuje hloubkové reportáže a analýzy s exkluzivními rozhovory. Od roku 2014 SportsPro také pořádá výroční konference a vytváří tak prostor pro setkávání a edukaci vedoucích pracovníků z řad držitelů sportovních práv, provozovatelů vysílání, distributorů obsahu apod. Sestavuje také žebříček marketingově nejúspěšnějších/nejhodnotnějších sportovců a sportovních událostí.

FOTO: 50mm.sportspromedia.com

SHARE
SHARE

Napsal
Martina Mlynářová

Martina se podílela na komunikaci řady marketingových projektů napříč sportovními odvětvími. Momentálně působí jako tisková mluvčí vysoké školy. Ve volném čase jí můžete potkat v běžkařské stopě nebo na skialpech, léto si neumí představit bez vyjížděk na silničním kole a běhání.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.