Otevřít menu Zavřít menu

Z Poličky do Tokia. Lezecké boty Ocún budou mít olympijskou premiéru

Sportovní lezení se na olympiádě letos přestaví vůbec poprvé. Historický milník zažije v Tokiu také česká firma Ocún. V jejich lezeckých botách, vyvinutých a vyrobených v Čechách, bude startovat americká reprezentantka Kyra Condie. Co to pro společnost znamená a podle čeho si vůbec vybírá své ambasadory? Zeptali jsme se Jakuba Hendrycha, marketingového managera značky.

Podle čeho si vybíráte ambasadory? Co vám partnerství s nimi přináší?

Ambasadory si vybíráme v první řadě podle jejich osobnosti, zajímá nás, jací jsou jako lidé, jaké vyznávají hodnoty, proč lezou a co to pro ně znamená. Klíčové jsou ale samozřejmě také jejich sportovní výkony, a to jak na závodech, tak ve skalách. A v dnešní době je důležitý i jejich dosah na sociálních sítích. Pomáhají nám tím, že zviditelňují lezecké vybavení naší značky a v podstatě se osobně zaručují za jeho kvalitu. Tím, že v našich věcech dosahují výkonů na světové úrovni, potvrzují, že jsou lezečky (pozn. red.: speciální bota pro lezce), bouldermatky (pozn. red.: „matrace“ tlumící pády při bouldering) a další produkty od Ocúnu kvalitní.

S kolika ambasadory spolupracujete a jak moc je mezi nimi zastoupené české lezení?

Ve skutečnosti máme ambasadorů dvacet, z toho pět jich působí v Česku. Naše webové stránky momentálně procházejí úpravami, takže na nich nejsou zobrazeni všichni. To se brzy změní. V Česku spolupracujeme kromě Jana Vopata také s legendami našeho sportu Petrem Slaninou a Jiřím Slavíkem a dále s Janem Karešem a Janem Hrnčířem, kteří společně působí jako Jan Kareš Climbing Team a jejich zásluhou se rozvíjí skalní oblasti kolem Prahy. Jana Kareše budete pravděpodobně znát také jako držitele několika světových rekordů ve shybech. Spolupráci s českými lezci a lezkyněmi jsme otevřeni stejně jako se zahraničními.

Ze zahraničních lezců jste oslovili např. čtyřiadvacetiletou Kyru Condie, lezkyni z USA, která v minulosti mimo jiné podstoupila operaci páteře, pro lezce dost zásadní zákrok. Proč?

V době, kdy jsme oslovili Kyru Condie, jsme hledali ambasadora, který by na olympiádě lezl v našich lezečkách. Jelikož jsme zároveň hledali ambasadora pro USA, tak jsme se rozhlíželi hlavně tam. Věděli jsme, že lezce, který už na olympiádu kvalifikovaný je, bude velmi obtížné přesvědčit o změně sponzora. Proto jsme Kyru oslovili pár dní před kvalifikačním závodem v Toulouse. Její životní příběh je pro nás velmi inspirativní a jsme hrdí na to, že Kyra bude na olympiádě reprezentovat právě naši značku.

Předpokládám, že díky Kyře se vaše lezečky objeví v bojích o olympijskou medaili. Považujete to za úspěch, za zadostiučinění po zhruba třiceti letech vývoje a práce? Obují je i jiní lezci na tokijské olympiádě?

Kyra nejraději leze v našich lezečkách Nitro, dá se tedy předpokládat, že si je obuje i v Tokiu. Mít atleta na olympijských hrách pro nás bylo velmi důležité. Ve sportovním lezení se na letošní olympiádě bude závodit poprvé, proto je považujeme za historický milník pro náš sport a jsme velice rádi, že naše ambasadorka na nich bude závodit. Kyra bude nejspíš jediná atletka, která v Tokiu poleze v našich lezečkách, ale pevně věříme, že na dalších hrách v Paříži už atletů s lezeckým vybavením Ocún bude více.

Vaší ambasadorkou je víc než rok, dá se už vysledovat, jestli se toto partnerství pozitivně projevilo v šíření dobrého jména značky nebo dokonce ve vyšších ziscích na americkém trhu?

Od oznámení partnerství pozorujeme v Americe nárůst zájmu o naši značku. Bohužel nám úplně nevyšlo načasování – s Kyrou jsme začali spolupracovat v únoru 2020 a v březnu přišel covid, což významně ovlivnilo náš růst na americkém trhu. Tato situace zasáhla i naši konkurenci, ale během roku 2020 jsme se s ní naučili žít a přizpůsobili se novým podmínkám.

Na americký trh jste vstoupili relativně nedávno. Liší se nějak zásadně od evropského, čím?

Poprvé jsme se ukázali na Outdoor Retail Show v létě 2018. Byla to naše první zkušenost s americkým trhem. Od roku 2019 spolupracujeme s americkými prodejci outdoorového vybavení, jedním z našich významných partnerů je např. řetězec Backcountry. Lezecké trendy v USA se trochu liší od zbytku světa, důležitými disciplínami jsou tam bigwally, spárové lezení a lezení na pískovci, ovšem jiné, než na jaké jsme zvyklí u nás v Česku.
Z pohledu velikosti trhu jsou USA největším samostatným trhem v naší branži. V Evropě je trh různorodější, musíme strategii pro každou zemi v EU řešit individuálně, každá má lezecký trh jinak rozvinutý a s jiným potenciálem.

O společnosti
Ocún je českou značkou vyvíjející a vyrábějící horolezecké vybavení, vybavení pro bouldering a oblečení pro sportovní lezce. Své produkty vyváží zejména na evropský trh a do Severní Ameriky. Firma sídlí na dohled od Českého Ráje, v Mnichově Hradišti, textilní produkty a lezecké boty vyrábí v Poličce, duralové vybavení a oblečení na Taiwanu.
Ačkoli byla založena v roce 1998, její kořeny sahají až do 80. let, kdy její zakladatel Pavel Hendrych vylepšuje první sedáky – modely šije na starém šicím stroji po prababičce, popruhy barví v hrnci v kuchyni a jako materiál využívá vyřazený vojenský materiál. O pár let později, v roce 1992, představila firma, tenkrát ještě pod názvem Rock Pillars, svou první lezečku. Od té doby přišli její konstruktéři s mnoha inovacemi, např. unikátním designem spárových rukavic, které se jako první na světě dočkaly sériové výroby.

FOTO: Ocún

SHARE
SHARE

Napsal
Martina Mlynářová

Martina se podílela na komunikaci řady marketingových projektů napříč sportovními odvětvími. Momentálně působí jako tisková mluvčí vysoké školy. Ve volném čase jí můžete potkat v běžkařské stopě nebo na skialpech, léto si neumí představit bez vyjížděk na silničním kole a běhání.


Nejčtenější

Tagy

boulderinglezeníOlympijské hrysponzoring

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.