Otevřít menu Zavřít menu

Nedostatek jízdních kol trvá už rok. Proč a jaké jsou vyhlídky?

Trh s koly, komponenty i cyklistickým oblečením dlouhodobě roste nejen v České republice, ale celosvětově. Pandemie koronaviru z nejrůznějších důvodů zájmu o cyklistiku významně napomohla a trh podrobila zatěžkávací zkoušce, která odhalila některé slabiny. Loni na jaře překvapil prodejny kol a cykloservisy obrovský zájem. Zájem přetrvává i na prahu letošní sezóny, překvapení se už nekoná, přesto jsou kola i komponenty stále nedostatkovým zbožím a čekací lhůty se šplhají ke dvanácti i více měsícům. Jak je to možné?


Nezasvěcený člověk by si myslel, že výrobci a prodejci kol si mnou ruce, že enormní zájem o cyklistiku jim přinese nové zákazníky a zvýší zisk. Taková úvaha by byla ale velmi krátkozraká, tak jednoduše trh nefunguje, jak vysvětluje Michael Moureček, spoluzakladatel společnosti Festka vyrábějící karbonová kola na míru, za něž zákazníci zaplatí řádově stovky tisíc korun: „Zatím je to takové hořko-sladké vítězství. V loňském roce se většině prodejců podařilo vyprodat sklady, což je určitě příjemné. Nicméně někteří nemají co prodávat a dostávají se do problémů.

Jeho slova potvrzuje i Karel Studnička, nákupčí zboží ve Ski Bike Centrum Radotín: „Sledujeme zhruba dvojnásobnou poptávku oproti předchozím běžným rokům. Denně odpovídáme na několik dotazů na dostupnost konkrétního kola nebo součástky s tím, že je nemáme.“ Největší zájem v prodejně nabízející široké spektrum kol registrují zejména o levnější kola, tzn. v cenové relaci dvanáct až dvacet tisíc korun. „Pokud se budeme bavit o jednotlivých typech kol, obecně lze říci, že raketově roste prodej dětských a elektro kol,“ doplňuje Karel Studnička.

„Náš segment reaguje se zpožděním. Covid skutečně dostal na kolo celou řadu nových lidí, v naše zákazníky ale dorostou za dva až pět let,“ vysvětluje Michael Moureček, proč high-end segment zaznamenal loni růst „pouze“ o patnáct až dvacet procent ve srovnání s předchozím běžným rokem.

Nedostatek jízdních kol trvá už rok | Sportbiz

Kdo si rok dva počká, ten se dočká

Oba se také shodují, že současná situace je horší než v minulém roce a na zlepšení to zatím rozhodně nevypadá. Nezáleží, jestli si chcete nechat postavit špičkové karbonové silniční kolo, nebo sháníte běžné horské nebo trekingové za dvacet tisíc korun. Poptávka po kolech je v ČR obrovská a prodejci ji nejsou schopni uspokojit. Důvod je jednoduchý. Výrobci, většinou asijští, nestíhají vyrábět a s dodávkami upřednostňují silné odběratele na velkých trzích např. v Německu, Beneluxu, Severní Americe apod., kde lidé s příchodem pandemie také hromadně sedli na kola, aby nahradili své běžné – nyní zakázané – sportovní aktivity nebo se dopravili do práce, aniž by přišli do kontaktu s ostatními lidmi v hromadné dopravě.
Ani tam ale není produktů a vybavení dostatek. Výrobu plánují producenti na dva tři roky dopředu, logicky tak nejsou schopni na enormní výkyv poptávky pružně zareagovat. Stejně tak jejich odběratelé jsou v předstihu téměř dvě sezóny. „My už máme objednáno na sezónu 2022 a chystáme sezónu 23,“ přibližuje Karel Studnička.

V dnešní době jsme zvyklí, že je všeho dostatek a všechno dostaneme hned. Pandemie koronaviru (aktuálně navíc v kombinaci se zpožděnou kontejnerovou dopravou) nás ale učí, že to nemusí být standard. „Na klíčové komponenty, jako jsou například přehazovačky, se u některých dodavatelů čeká více než rok. Na některé odpružené vidlice sedm set padesát dní. Pokud zákazník netrvá na konkrétních komponentech a bere to, co je dostupné, trvá sehnání komponentů zhruba půl roku. To nás zásadně paralyzuje a potrvá velmi dlouho, než se vše vrátí do běžných kolejí,“ přibližuje současný stav Michael Moureček. Pro představu, v minulých letech byla většina komponentů dostupná do týdne, přičemž na věci na objednávku se nečekalo déle než osm týdnů.

Spousta značek se rozhodla navýšit výrobu, což se ale na globálním trhu neprojeví dříve než v roce 2023. „Pak je ale otázka, jaká situace nastane, až zájem o cyklistku opadne, až se lidé po pandemii vrátí ke svým původním oblíbeným činnostem. Může nastat moment, kdy za dva tři roky bude obrovský převis nabídky nad poptávkou, což může vést k útlumu cyklo-businessu,“ upozorňuje Karel Studnička na odvrácenou stranu současného boomu.

FOTO: Festka

SHARE
SHARE

Napsal
Martina Mlynářová

Martina se podílela na komunikaci řady marketingových projektů napříč sportovními odvětvími. Momentálně působí jako tisková mluvčí vysoké školy. Ve volném čase jí můžete potkat v běžkařské stopě nebo na skialpech, léto si neumí představit bez vyjížděk na silničním kole a běhání.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.