Otevřít menu Zavřít menu

Česko zažívá boom skialpinismu

Skialpinismus je v Česku fenoménem posledních několik let. Rok, co rok počet jeho vyznavačů pomalu narůstá, stále se však řadí spíše k okrajovým aktivitám. V letošní sezóně bylo ale všechno jinak. Striktní epidemická opatření včetně vypnutých vleků změnila sportovní návyky a masový zájem o skialpinismus v našich zeměpisných šířkách zaskočil všechny. Majitelé půjčoven lyží, prodejci i výrobci mluví o extrémní sezóně. Pohyb na čerstvém vzduchu a relativní volnost zlákaly v mimořádné situaci na kopce i ty, kteří by v běžné sezóně na poměrně náročnou aktivitu ani nepomysleli. A tak zatímco sjezdové lyže a vybavení na ně prodejcům na skladech zůstává, skialpových lyží je nedostatek, a to jak v obchodech, tak v půjčovnách.


Skialpová výbava není levná záležitost, proto většina těch, kteří začínají, si boty, lyže, stoupací (tulení) pásy a hůlky zpravidla půjčuje. Půjčovné se pohybuje zhruba mezi 650-900 Kč za den. Nový komplet vyjde průměrně na 35 000 Kč. Nemluvě o oblečení, batohu a často opomíjené lavinové výbavě, tzv. svaté trojici: vyhledávač, lopata, lavinová sonda – to jsou další desítky tisíc korun. A tak není divu, že půjčovny v horských střediscích i např. v Praze byly hlavně o víkendech v obležení a nestačily uspokojovat poptávku.

Skialpinismus je na vzestupu poslední dva tři roky a každoročně jsme registrovali mírný nárůst zájemců. Letošní sezóna byla ovšem přelomová a zájem o skialpy byl enormní,“ popisuje Pavel Činátl z půjčovny Mountain Base v Rokytnici nad Jizerou.

Poptávka několikanásobně narostla, cena zůstala

Nebývalý zájem zaznamenali také prodejci. Hudy, řetězec prodejen s outdoorovým oblečením a vybavením, odhaduje nárůst prodeje skialpových lyží o 120 %. „I když jsme počítali s nárůstem, poptávka byla několikanásobně vyšší, než jsme očekávali. Obrovskou roli sehrály vládní restrikce, hlavně zavření lyžařských vleků. Výrobní fabriky se snažily rychle zareagovat, ale i tak jsou evropské velkosklady vyprodané,“ říká k nestandardní situaci Jakub Taušner, Product Manager v Hudy.

Dalo by se očekávat, že nárůst poptávky vyvolá navýšení cen. K ničemu takovému ale nedošlo. „Cena se nenavyšovala. Nebudou se ale konat pravidelné jarní výprodeje, jak jsou lidé zvyklí, nebude totiž co vyprodávat,“ upozorňuje Taušner.

K navýšení cen nepřistoupila ani firma Lusti, domácí výrobce lyží. Úspěšný podnik ze Žacléře o sobě dal v uplynulých letech vědět zejména díky sjezdovým lyžím. Nabídku už před několika lety rozšířil právě o skialpy, které dodává zejména na domácí trh. A majitelé nelitují. Pro letošní sezónu hlásí nárůst prodeje skialpových lyží o 350 %. „Jelikož jsme výrobci, tak jsme schopni celkem pružně na poptávku reagovat, a tedy ji i uspokojit,“ vysvětluje Radka Kovačíková Luštincová, která má v rodinné firmě na starosti marketing a zahraniční obchod.

Skialpy se vyrábí i v České republice

Český trh je sice malý, ale zdejší podnikatelé se inovací nebojí. Kromě firmy Lusti vyrábí skialpy také Sporten. Snowboardisty potěší firma Gara, která už přes deset let vyvíjí a vyrábí splitboardy, snowboardy rozložitelné na dvě lyže.
Svou řadu lyží na túry letos představila i společnost Egóe, která se primárně zaměřuje na designový venkovní nábytek a autovestavby (za sjezdové lyže dokonce obdržela prestižní mezinárodní cenu Red Dot). A co takovou firmu vedlo k výrobě tak specifického produktu, jakým jsou skialpové lyže? „Vyrábíme produkty takové, jaké si sami přejeme, jaké na trhu podle nás chybí. A stejně tomu bylo i s lyžemi Beat. Chtěli jsme kvalitní skialpovou lyži s čistým designem a českou výrobou. Letošní rok byl pro naše skialpové lyže začátkem, v příští sezoně se už chystáme expandovat i mimo ČR,“ odhaluje motivaci firmy a výhled do budoucna Karolína Václavková, PR manažerka Egóe.

I když ve skialpech výrobní firmy i půjčovny vidí potenciál, nikdo z nich ale neočekává, že se letošní senzační sezóna bude opakovat. Současný enormní zájem se v budoucnu projeví pravděpodobně jen částečně, tedy za předpokladu, že se epidemická opatření stanou minulostí. Důvodů je několik: v Čechách silně zakořeněná tradice běžkového a sjezdového lyžování; vysoká pořizovací cena skialpových setů; fyzická náročnost skialpinismu a také omezený terén – domácí hory, zejména Krkonoše, jsou pro skialpinismu vhodné, ale během pár výšlapů je máte prochozené.

Můj odhad je, že zhruba jedna třetina z letošního počtu návštěvníků by byl přirozený nárůst, pravděpodobně si skialpy i koupí. Další třetina byli lidi, kteří se o skialpech dozvěděli v důsledku všech letošních restrikcí a našli tak nový doplněk k tradičním zimním sportům. Ti se k tomu vrátí minimálně formou jednodenních výletů a zahrnou aktivitu do svých zimních pobytů na horách, nemyslím, že budou nutně pořizovat vybavení. Zbylá třetina lidí byla donucena okolnostmi a pokud by jezdily vleky, tak by na skialpy nevyrazili. Tato skupina přirozeně přesedlá zpět na sjezdovky, až se jednou vleky opět rozjedou,“ shrnuje Pavel Činátl z rokytnické půjčovny.

FOTO: Lusti

SHARE
SHARE

Napsal
Martina Mlynářová

Martina se podílela na komunikaci řady marketingových projektů napříč sportovními odvětvími. Momentálně působí jako tisková mluvčí vysoké školy. Ve volném čase jí můžete potkat v běžkařské stopě nebo na skialpech, léto si neumí představit bez vyjížděk na silničním kole a běhání.


Nejčtenější

Tagy

skialpinismus

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.