Světové esports události, které budí rozruch

Rapidní vzrůst popularity esportů v posledních letech nevyhnutelně přivábil zájem mainstreamových médií. Není divu, průmysl soutěžního gamingu začíná získávat stále více investorů a sponzorů. To je nápadné zejména při pohledu na finanční prémie, kterými jsou nejúspěšnější hráči odměňováni. V nejslavnějších esports turnajích už jde o miliony dolarů, tedy sumy, které směle konkurují nejbohatším sportovním událostem. Představíme si některé z akcí, které svým rozsahem rezonují daleko za hranicemi esports sféry.
The International
Populární turnaj ve hře Dota 2 dokonale ilustruje tempo esports boomu. Když se v roce 2011 uskutečnil premiérový ročník The International, pyšnil se prize poolem 1,6 milionu dolarů. Dobovým měřítkem jde určitě o úctyhodnou částku. Ale když se v tomto dynamickém prostředí přesuneme o osm let dál, dostaneme se na více než dvacetinásobek. Odměny převyšující 34 milionů dolarů učinily z TI9 největší esports turnaj v historii.
Tato dechberoucí suma byla dosažena skrze crowdfundingový princip financování v rámci takzvaných „battle passes“. Samotní hráči Dota 2 tak svými nákupy nejrůznějších doplňků ve hře naplňují měšec The International, který pořádně bobtná.
Vítězný tým OG si díky tomu mohl z Šanghaje odvézt přes $15 milionů, tedy více než tři miliony na hráče. OG získali druhý titul v řadě a jejich finálový souboj na cestě za obhajobou sledoval na Twitchi více než milion diváků.
Vzhledem k odhodlání hráčské komunity každoročně překonávat rekordy se dá očekávat, že jubilejní desáté The International znovu posune laťku prize poolu zase o kus výš. Příští ročník finálového turnaje, kterého se zúčastní 18 nejlepších týmů, bude hostit švédská hala Globen. Tu dobře znají především hokejoví fanoušci, kteří si ji mohou spojit zejména se čtyřmi světovými šampionáty včetně finále v letech 1995 a 2013.
Fortnite World Cup
Když jsme u slavných sportovních dějišť, nabízí se zmínka o Fortnite World Cup. Závěrečný turnaj v této fenomenální hře letos proběhl na stadionu Arthura Ashe v New Yorku, centrkurtu slavného US Open. Šestnáctiletý Kyle „Bugha“ Giersdorf zvítězil v kategorii jednotlivců, za což si vysloužil tři miliony dolarů. To je o něco méně než kolik si na betonu ve Flushing Meadows v září vybojovali Rafael Nadal a Bianca Andreescu. Ale letošní šampiony Wimbledonu už Bugha svou odměnou předčil.
Lístky na bitvy o světový trůn ve Fortnite se prodávaly v rozmezí od padesáti do sto padesáti dolarů. Třídenní klání sledoval vyprodaný stadion, který pojme skoro 24 tisíc diváků. Z hlediska rozsahu příprav porovnávali organizátoři tuto akci s koncerty kapel jako Rolling Stones. Fortnite z tohoto srovnání vyšel jako náročnější záležitost.
O tom, jak důležitou roli na poli esports si Fortnite World Cup získal, napovídá řada indikátorů. Když se někde rozděluje 30 milionů dolarů, pozornost se vždycky dostaví. To platí dvojnásob, když za takovým projektem stojí samotní vývojáři hry – společnost Epic Games, která vloni vykázala profit tři miliardy dolarů.
LoL Worlds
Dalším gigantem na scéně esports je nepochybně League of Legends od Riot Games. Mistrovství světa v této hře probíhá právě v těchto týdnech. Že jde o mimořádnou akci, o tom není pochyb. Vždyť samotný finálový turnaj je rozprostřen do tří evropských metropolí. Základní skupiny se odehrály v Berlíně, čtvrtfinále a semifinále přivítá Madrid a vrchol šampionátu patří Paříži.
LoL Worlds se sice odměnami nemůže rovnat s výše zmíněnou dvojicí, přesto má ale mimořádný význam. Loňské finále přilákalo neskutečných 99,6 milionu diváků. V jednu chvíli přenos sledovalo současně 44 milionů lidí.
Letošní šampionát je atraktivní i z českého pohledu. Mezi čtvrtfinalisty totiž pronikl tým Splyce, v jehož sestavě působí Marek „Humanoid“ Brázda. Nejde o první českou stopu ve vyřazovacích bojích LoL Worlds. Před třemi lety až do semifinále nakoukl Aleš „Freeze“ Kněžínek, který byl náhradníkem v týmu H2k-Gaming.
FIFA eWorld Cup
Ve výčtu megalomanských esports akcí nelze opomenout FIFA eWorld Cup (dříve známý jako FIFA Internactive World Cup). Tato událost se dokonce zapsala do Guinessovy knihy rekordů, a sice jako největší online esports turnaj na světě. Díky formátu otevřené kvalifikace do něj v roce 2013 zasáhlo přes 2,5 milionu účastníků. Tehdy to stačilo na zmíněný rekordní zápis, ale dnešní realita plně odráží trend raketového vzestupu esports. Předloni už organizátoři hovořili o sedmi milionech hráčů.
FIFA eWorld Cup získává silnější pozici i co do počtu diváků. Letošní šampionát vykázal meziroční nárůst sledovanosti o 60 procent: z 29 na 47 milionů. Finálový zápas přenášelo 21 provozovatelů vysílání na 75 územích po celém světě. Událost byla streamovaná v šesti různých jazycích.
Z toho všeho se mohli radovat zejména ve Werderu Brémy. Právě jejich reprezentant Mohammed „MoAuba“ Harkous se obrovskou konkurencí probojoval až k titulu světového přeborníka ve FIFĚ. Dvaadvacetiletý MoAuba se stal prvním německým hráčem, kterému se to podařilo.
Harkousův triumf byl velice překvapivý. Ve finále totiž musel přemoci do té doby úřadujícího mistra světa Mosaada „Msdossary“ Aldossaryho. V londýnské O2 areně ale 1 700 diváků sledovalo vítěze Virtuální Bundesligy opanovat také světovou scénu. Po vítězství 3:2 už MoAuba mohl zvednout nad hlavu trofej, kterou mu předal křídelník Crystal Palace Wilfried Zaha. Spolu s cenným pohárem si MoAuba vysloužil také čtvrt milionu dolarů.
ESL Pro Tour
Velkou událost si pro příští rok připravila obří esports společnost ESL, která patří pod křídla Modern Times Group (MTG). ESL se s DreamHack (sesterskou společností v rámci MTG) domluvila na spuštění projektu ESL Pro Tour. Půjde o globální turnajovou sérii v populární hře Counter-Strike: Global Offensive.
Nový okruh se svým záběrem roztáhne do pěti kontinentů a organizátoři oznámili, že celkový prize pool dosáhne nejméně pěti milionů dolarů. Pro příznivce CS:GO jde o mimořádně lákavý projekt. Vrcholy této série by měly být dvě akce pojmenované Masters Championships. Jednou z nich bude IEM Katowice na přelomu února a března, tou druhou červencový ESL One Cologne.