Nejzvučnější projekty v českém esports prostředí

Dynamická doba se spoustou interaktivních možností vytvořila most mezi sportem a gamingem. V poslední dekádě si esporty získávají čím dál větší pozornost a respekt. Jejich rostoucího potenciálu si čím dál častěji všímají i mainstreamová média. Aby také ne, vždyť vrcholné esports turnaje světového formátu se svým rozsahem, sledovaností a finančními dotacemi mnohdy rovnají gigantickým sportovním organizacím. Trend stoupající popularity esports se pochopitelně nevyhýbá ani České republice, a tak si pojďme představit některé z projektů, které v poslední době budí rozruch.
Vodafone MČR PC
Jako první samozřejmě nelze opomenout Mistrovství České republiky v počítačových hrách, gamery každoročně očekávané události, jejíž rozměry u nás nemají obdoby. Nespornou výhodou MČR je dlouholetá historie, která sahá až do roku 2002 (tehdy ještě pod hlavičkou INVEX Cup). V rychle se vyvíjejícím esports průmyslu se dá tento rok zařadit téměř do doby archaické.
MČR před sedmnácti lety začínalo na Brněnském výstavišti BVV, a přestože se o několik let později vytratilo, brzy se zase vrátilo na scénu. Navíc se oklikou přes Seč vrátilo zase zpět do svého původního dějiště a od roku 2015 této masivní události poskytuje zázemí právě BVV. Letošní ročník se chystá na 8. až 10. listopadu. Tuto mimořádnou událost organizuje PLAYzone a takto velkolepá akce samozřejmě vábí silné partnery. Vlajkovou lodí je mobilní operátor Vodafone, který šampionátu dokonce propůjčil název. Minulý týden organizátoři potvrdili Hyundai jako generálního partnera, který na brněnském výstavišti představí své hybridní a plně elektrifikované vozy. Své značky s MČR spojují například také Alza či Fortuna.
Kvalifikace na Vodafone MČR 2019 probíhaly celý rok a vrcholí právě dnes, kdy se kvalifikační kola uzavírají. Letošní finále má dva pilíře, a to hry PlayerUnknown’s Battlegrounds a Counter-Strike: Global Offensive. Kromě toho se zájemci mohou těšit také na turnaje v League of Legends a Teamfight Tactics. A že by jich mělo být mnoho, tomu mapovídají čísla z loňského ročníku. Šampionát totiž probíhá v rámci festivalu Life!, na nějž si před rokem našlo cestu více než 50 tisíc návštěvníků.
Aby toho nebylo málo, spolu s MČRPC se uskuteční také MČR Mobile, tedy mistrovství republiky v mobilních hrách. Tuto akci si vzaly pod patronát Samsung, DATART a TP-Link. Nejlepší tuzemští hráči na ní předvedou své dovednosti ve třech oficiálních titulech: Hearthstone, Clash Royale a Fortnite.
DATART e:LIGA
Na vzrůstající potenciál esports letos reagovala také Ligová fotbalová asociace, která se odhodlala ke kroku, který by jí měl pomohl udržet krok s nastupujícími trendy. Propojení esports a fotbalu se ve světě stává běžnou záležitostí, a tak LFA přišla s projektem e:LIGA. Jak název napovídá, jde o soutěž, která bude kopírovat parametry FORTUNA:LIGY, nejvyšší české fotbalové soutěže. Generálním partnerem soutěže se stal DATART.
Domácí platformou DATART e:LIGY je Playstation 4. Pro české fanoušky této konzole a fenomenálního titulu FIFA od EA Sports jde o jedinečnou příležitost, jak reprezentovat svůj oblíbený tuzemský tým a získat mu slávu na poli esports. Na ty nejlepší hráče navíc čekají podíly ze 150tisícového prize poolu.
Spolu s LFA se na tomto projektu podílí všechny prvoligové kluby, v jejichž barvách se mohou účastníci dostat přes online kvalifikační síto do druhé fáze, kde budou čtyři nejlepší hráči z každého týmu zápolit o dvě finálová místa.
Vzešlí dva finalisté se pak představí v lednovém závěrečném turnaji v Praze, kde spolu vytvoří tandem reprezentující příslušný klub. Vrcholný turnaj oslaví premiérové šampiony e:LIGY. Ti se spolu s mistrovským titulem mohou těšit také na 80 tisíc korun.
Sparta českým průkopníkem s FIFA esports týmem
Před několika lety začaly některé evropské fotbalové velkokluby otvírat dveře světu esports. V poslední době se stejným směrem vydaly také dva přední české celky: AC Sparta Praha a FC Viktoria Plzeň. Oba tyto kluby do svých řad přivábily gamery za účelem jejich reprezentace ve FIFĚ.
Sparta svůj esports tým založila v září loňského roku a v následujících měsících uzavřela spolupráci se streamery Janem „The Johny“ Hradilem a Janem „Emerickson“ Krupičkou. Díky aktivitě těchto dvou protagonistů na platformách jako YouTube a Twitch si Sparta výrazně rozšířila své pole působnosti vzhledem k interakci se svými fanoušky (současnými i potenciálními). The Johny a Emerickson se na svých kanálech pyšní desítkami tisíc sledujících. Spojení s esports by tak Spartě mohlo výhledově pomoci přilákat více mladých diváků přímo na stadion.
Před několika týdny navíc Sparta oznámila navázání spolupráce s gamingovou agenturou Grunex, která mimo jiné zařizuje organizaci výše zmíněné e:LIGY. Propojení Grunexu a Sparty se nabízelo. Oba subjekty totiž spojuje osoba Daniela Křetínského, který je spoluvlastníkem letenského fotbalového klubu a letos prostřednictvím společnosti EC Investments získal podíl právě v Grunexu.
Viktoria Plzeň uvedla speciální sekci esports fanshopu
V květnu letošního roku se ke Spartě připojila také Plzeň, která taktéž představila vznik svého esports týmu. A hned do svých řad angažovala předního českého hráče FIFA Lukáše „T9Laky“ Poura. K tomu se Viktoria domluvila na spolupráci s organizací Inaequalis, díky čemuž západočeský tým v esports turnajích reprezentují také Radek „Typci“ Barták, Pavel „Pikej“ Kail a Jakub „JamesBony“ Němec.
Mezi nejvýznamnější plzeňské aktivity v tomto ohledu patří zprovoznění vlastního Twitch kanálu, kde se zmínění ambasadoři věnují nejen streamování, ale třeba také instruktážním videím. Viktoria zároveň vytvořila speciální sekci ve svém online fanshopu, v níž fanoušci jejího virtuálního týmu mohou zakoupit suvenýry přímo podporující esports tým FCVP.
Sparta s Plzní zatím tvoří jakýsi předvoj, ale dá se očekávat, že by se v jejich šlépějích mohlo v příštích měsících a letech vydat více českých klubů. Ostatně, v červenci oznámili založení vlastního esports týmu také u Bohemians a do této oblasti už se pokouší nakouknout také v Mladé Boleslavi.
FOTO: mcrpc.cz, e-liga.cz, sparta.cz