Otevřít menu Zavřít menu

Producenti piva si mnou ruce. Začíná mistrovství světa v ragby

Až třikrát více záložních sudů s pivem si chystají japonské bary v blízkosti stadionů, kde se budou konat zápasy devátého mistrovství světa v ragby. A že se zlatavého moku rozhodně nevypije málo, napovídá doba trvání ragbyového svátku – šest týdnů – i fakt, že se v celosvětovém měřítku jedná o třetí největší sportovní událost. Mimochodem poprvé v historii zavítá MS na asijskou půdu.

Na zahraniční ragbyové fanoušky jsou například v Tokiu zvyklí. Fanoušci před mezinárodními zápasy i po nich bary navštěvují. „Nepijí ale tolik,“ říká Tetsumasa Yumino, vedoucí baru Good Dreams, který leží kousek od stadionu Ajinomoto, kde v pátek 20. září turnaj vypukne.

Nicméně mistrovství světa je mistrovství světa. Koná se jednou za čtyři roky. Nenechá si ho ujít spousta fanoušků, kteří by na běžné mezinárodní zápasy cestu nevážili. A pak je tu další důležitý faktor, který vedoucí barů nenechává v klidu. Délka turnaje. Šest týdnů v kuse budou bary čelit nájezdům pivachtivých hostů nejen z takových pivních velmocí jako je Anglie, Nový Zéland nebo Jižní Afrika. Japonci známí svou střídmostí tak možná prodělají nejeden kulturní šok. Zvyk pití piva nejen během zápasu, ale i před ním a po něm je většině Japonců cizí. Zato tradiční ragbyové národy, od nichž se logicky čeká nejvyšší návštěvnost stadionů i barů, si bez něj herní den nedokáží představit.

Fanoušci ragby zkonzumují až šestkrát víc piva než příznivci fotbalu

Podle údajů organizačního výboru se během posledního MS vypilo okolo 2 milionů litrů piva, a to jen ve fan zónách a na stadionech. A že ragbyoví fanoušci za to umí pořádně vzít, dokládá i následující srovnání ze stadionů, které v minulosti v Británii hostily jak zápasy ragbyového MS, tak fotbalu. Průměrná konzumace piva během ragbyových zápasů byla šestkrát vyšší než při těch fotbalových. Jako další výmluvný příklad může posloužit jeden víkend během australského šampionátu v roce 2003. Na stadionu, který v sobotu hostil zápas domácích a v neděli Irska, vyprodali celou zásobu piva. Něco podobného se opakovalo i v roce 2007 ve Francii při čtvrtfinále mezi Jižní Afrikou a Fidži.

Japonští organizátoři připravili šestnáct fan zón ve dvanácti různých městech. Přístupné budou fanouškům, kteří se nedostanou přímo na tribuny, zápasy tak budou moct sledovat na velkoplošných obrazovkách samozřejmě s pivem (i jiným alkoholem) v ruce. Nicméně nemalé množství fanoušků bude hasit svou žízeň také v podnicích v bezprostředním okolí stadionů.
Tokijský stadion bude hostit osm zápasů. Bar pana Yumina v jeho blízkosti normálně otevírá v pracovní dny až večer. Po dobu šampionátu by to byla ale hrubá podnikatelská chyba. Podnik svou otevírací dobu během herních dnů přizpůsobí, otevřený bude samozřejmě i přes den. „Šampionát přináší obrovské obchodní příležitosti. Budeme dělat, co budeme moct, aby se našim hostům u nás líbilo a přišli znovu v budoucnu, třeba během olympijských či paralympijských her 2020,“ popisuje svou motivaci Tetsumasa Yumino.

Oficiální partner šampionátu i lokální výrobci významně navyšují výrobu piva

Podle zprávy publikované organizačním výborem je obvyklé, že zahraniční fanoušci přijíždějící fandit svému národnímu týmu zůstávají na MS několik týdnů. Letos by jich dle odhadů mělo na zápasy zavítat až 400 000. Japonská ekonomika si díky šampionátu přijde zhruba na čtyři miliardy amerických dolarů. Přibližně čtvrtinu z toho utratí zahraniční návštěvníci, významnou část – jak jinak – za pivo.

Nad těmito čísly si mne ruce Heineken. Oficiální partner mistrovství očekává v období od září do listopadu meziroční růst prodeje o 70 %. V září tudíž plánuje produkci navýšit o 80 % oproti stejnému období loni.

Vláda v prefektuře Óita, kde bude hrát Nový Zéland, Austrálie a Wales, dokonce vyzvala čtyři největší producenty piva v Japonsku, aby posílily dodávky do obchodů a barů tak, aby mohly uspokojit očekávanou poptávku.

Anglie, Irsko a Skotsko budou hrát na západě Japonska, v Kóbe. Tamní kancelář cestovního ruchu uspořádala v květnu seminář pro místní podnikatele v restauratérství, na kterém zaznělo, že se o fanoušcích z těchto tří zemí říká, že hodně pijí. Na otázku, kolik piva by měli mít naskladněno, se účastníci dočkali odpovědi, že čtyřikrát až pětkrát více než obvykle.

Přestože na stadionech a ve fanzónách bude možné koupit pouze Heineken, na následujících šest týdnů se těší i lokální producenti. Regály japonských obchodů postupně zavalily nové produkty cílící právě na ragbyové fanoušky. Například kjótský výrobce saké Kizakura představil dva nové typy piva v lahvi a plechovce – No Side a One for All All for One. O obě je už od června respektive srpna, kdy byla představena, nevídaný zájem. Místní producenti tak doufají, že v zahraničních ragbyových fanoušcích probudí zájem o japonské pivo a saké… a hlavně chuť na ně.

Mistrovství světa v ragby začíná 20. 9. a trvá do 2. 11. 2019.

SHARE
SHARE

Napsal
Martina Mlynářová

Martina se podílela na komunikaci řady marketingových projektů napříč sportovními odvětvími. Momentálně působí jako tisková mluvčí vysoké školy. Ve volném čase jí můžete potkat v běžkařské stopě nebo na skialpech, léto si neumí představit bez vyjížděk na silničním kole a běhání.


Nejčtenější

Tagy

Heinekenmistrovství světaragby

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.