Otevřít menu Zavřít menu

Na obrazovky jsme přinesli velkou vysílací revoluci, říká Jan Raděj z O2 TV Sport

Již čtvrtým rokem působí na českém trhu stanice O2 TV Sport, která výrazně promlouvá do vysílání nejpopulárnějších sportů. Za marketing a obchod exkluzivního kanálu O2 TV zodpovídá od samého počátku JAN RADĚJ, Head of Sales & Marketing v O2 TV Sport. „I když na prodeji není postaven obchodní model naší stanice, jako je to u tradičních televizí, tak finance, které získáme z reklamy, nám velkým způsobem pomáhají minimalizovat produkční náklady,“ prozrazuje. V rozhovoru hodnotí fotbalovou i hokejovou sezonu 2018/2019, spolupráci s UEFA a zmiňuje soutěže, které české fanoušky nejvíce táhnou.

Dlouhá sportovní sezona na O2 TV Sport míří pomalu do finiše. Jaká byla?
Jedním slovem byla revoluční. Nejen pro nás, ale i pro diváky. Poprvé jsme odvysílali kompletní UEFA Ligu mistrů a drtivou většinu duelů FORTUNA:LIGY, tedy dvě nejsledovanější soutěže. U domácí ligy to bylo rekordních 243 přímých přenosů, nikdy v historii neměl fanoušek české ligy možnost sledovat tolik zápasů. Sázka na exkluzivní obsah se nám ukázala jako trefa do černého, počet předplatitelů O2 TV výrazně narostl, k 31. březnu jsme ohlásili 361 tisíc zákazníků. Zavedli jsme měsíční sportovní balíček O2 TV Sport Pack, kde jsme vyšli vstříc především těm, kteří upřednostňují sledování obsahu na webu či v aplikaci. Zaznamenali jsme i rekordní sledovanost, celkově byla uplynulá sezona ve znamení největšího růstu od srpna 2015, kdy kanál O2 TV Sport vznikl.

Jsou tedy tyto dvě soutěže největším úspěchem z hlediska nákupu či udržení vysílacích práv?
Dlouhodobě se nám potvrzuje skutečnost, že diváky nejvíce zajímá česká stopa. Zápasy Slavie, Sparty nebo třeba účast Viktorie Plzeň v Lize mistrů vyvolaly obrovský zájem o O2 TV. Dané přenosy sledovalo přes 200 tisíc diváků. Bylo správné rozhodnutí získat tento obsah. Pevně věřím, že i v dalších ročnících Ligy mistrů se dočkáme českých zástupců.

Znamenal nárůst počtu vysílaných zápasů i rozšiřování fotbalové redakce?
K nějakému velkému rozšiřování redakce nedošlo. Naučili jsme se být více variabilní v zapojování našich lidí do televizní tvorby. Při sestavování jsme vždy vybírali tzv. „švýcarské nože“, kde je hlavním předpokladem, že komentátor, reportér či moderátor nemá problém zvládnout i jiné úkoly. Ať už se jedná od namlouvání magazínů, přes stříhání příspěvků až po samotné komentování či zpracování reportáží. Šéf fotbalové sekce Petr Svěcený a jeho tým odvádí skvělou práci, tento model se nám osvědčil.

Nově se v létě 2018 skládal tým pro Tipsport extraligu, kterou O2 TV Sport vysílala společně s ČT. Jak první hokejovou sezonu hodnotíte? Splnila očekávání z hlediska sledovanosti?
Byla to velká výzva. Musím přiznat, že do hokeje jsme šli s velkou pokorou. Věděli jsme, že Česká televize dělá hokej velmi dobře, mají bohaté zkušenosti, personální i technické zázemí. Tým okolo Roberta Záruby nastavil laťku vysoko. Uchopili jsme hokejový produkt trochu jinak, díky moderním technologiím jsme dali divákovi nové zážitky, především jsme využívali unikátní multidimenzi. A výsledek? Velká spokojenost. Zájem diváků překonal veškerá očekávání. Pochval se nám dostalo nejen do fanoušků nebo klubů, ale také od osobností z hokejového prostředí či dokonce i od kolegů z České televize. Toho si vážíme. Šéf hokejové sekce Honza Homolka složil ambiciózní a zkušený tým, který si celou sezonu poctivě odpracoval. Experti z řad bývalých hokejistů se od prvních přenosů zapojili do hokejového dění, v mediálním prostoru byli vidět i slyšet. Vstup do hokejové Tipsport extraligy se nám jednoznačně vyplácí.

Jak probíhala nově vzniklá spolupráce jak s kluby, tak se společností BPA, která je výhradním marketingovým partnerem soutěže?
Je to hodně podobný režim jako s Ligovou fotbalovou asociací ve fotbale. Jsou to klíčové organizační složky, které mají na starost celou soutěž ve vztahu ke klubům i k vysílatelům. S oběma držíme aktivní a plodnou spolupráci. Vzájemně si vycházíme vstříc, jsme iniciativní, přinášíme nové nápady, ale zároveň reflektujeme i potřeby BPA potažmo LFA. Vždy dokážeme najít společné řešení. S BPA jsme letos nejčastěji řešili termínovou listinu, jak sladit zápasy hokejové Champions Hockey League či reprezentace. Vzhledem k tomu, že máme možnost multidimenze, tak jsme se snažili BPA i klubům vyjít vstříc, abychom je netlačili do termínu, které pro ně jsou nepřijatelné.

Stanice O2 TV Sport a O2 TV Fotbal odvysílaly většinu zápasů fotbalové FORTUNA:LIGY, v posledních dvou kolech základní části dokonce vysílala právě díky zmíněné možnosti multidimenze hned sedm utkání současně. Jak náročné to bylo?
Díky multidimenzi jsme fanouškům přinesli jedinečnou možnost, kterou nikdy předtím neměli. Ať už fandíte Slavii nebo Příbrami, tak můžete vidět všechny zápasy svého klubu v celé sezoně. Jedná se opravdu o historický mezník, který může nabídnout pouze O2 TV. Já sám sleduji fotbal asi od svých pěti let a dřív jsem musel čekat na zápas svého oblíbeného klubu třeba dva měsíce, než ho zařadili do vysílání. Dnes můžu vidět každé kolo, každý zápas v HD kvalitě a s českým komentářem. Navíc když daný zápas nestihnu, tak si můžu jakýkoliv obsah přehrát až sedm dní zpětně. Na obrazovky jsme přinesli velkou vysílací revoluci.

Novinkou pro tuto sezonu je nadstavbová část s atraktivními zápasy šesti nejlepších celků ve skupině o titul. Jak z hlediska vysílatele tuhle změnu hodnotíte?
Je to rozhodně pozitivní v tom, že přibylo zajímavých zápasů mezi nejsledovanějšími a nejlepšími kluby. Je důležité, aby po sezoně přišla na řadu zpětná vazba, kdy se Ligová fotbalová asociace, kluby i vysílatelé sejdou a celé si to vyhodnotí. Za O2 TV Sport říkám, že pro nás je nadstavba FORTUNA:LIGY vítané zatraktivnění.

Jak je to organizačně s Ligou mistrů, jejíž zápasy může divák sledovat pouze v O2 TV Sport? Má spolupráce s UEFA nějaká specifika?
Každý náš kontakt se strukturou UEFA je pro mě osobně velkou inspirací, jak perfektně se dá organizovat sportovní soutěž. Mají speciální marketingovou agenturu TEAM, která má na starost veškeré aktivity ve vztahu ke klubům i vysílatelům. Je obdivuhodné, jaký servis a s jakou přesností poskytují. Můžete se vždy spolehnout, že v daný den, danou hodinu doručí kompletní servis. Od termínů, časové osy, rezervování hotelů, objednání signálů atd. Já se dlouhá léta pohybuji v prostředí marketingu a například jejich brand manuál, jak pracovat s logem, hymnou, to je nejvyšší level. Všem, kteří se věnují práci s brandem, ho ukazuju jako inspiraci.

Co hraje největší roli v rozhodování, jestli vysílací práva k nějaké další soutěži či sportovní události zakoupit? Jde vždy pouze o finance a potenciální divácký zájem?
Hledisek je samozřejmě více, nicméně jedním z hlavních záměrů je tvořit dlouhodobější koncepty. Uvedu to na příkladu bojových sportů. Dnes vysíláme to nejlepší z české i mezinárodní scény, celý rok je pokrytý galavečery, děláme doprovodné magazíny, reality show apod. Fanoušek ví, že pokud chce MMA sledovat, tak kompletní balík najde na O2 TV Sport. Je to pro něj atraktivní a vzhledem k množství obsahu se mu vyplatí předplatit O2 TV. U jednorázových akcí, která pak nemají pokračování, je těžší přesvědčit fanouška, aby investoval do placené televize.

Právě fighting v posledních letech zažívá v ČR velký boom co se týká diváckého zájmu…
Potenciál v MMA jsme s Markem Kindernayem (pozn. ředitel O2 TV Sport) viděli již před několika lety, kdy jsme ještě působili na Nova Sport. Už tenkrát jsme všechny přesvědčovali, že investovat do výroby přenosů z bojových sportů se vyplatí. Je to o tom, že musíte hledat nové trendy, jak divákovi ukázat v atraktivní podobě akční obsah. Když jsme v roce 2015 startovali O2 TV Sport, tak už jsme se všemi promotéry měli nadstandardní vztahy, znali jsme trh. Jen pro představu, letos vysíláme až 60 galavečerů, všechny nejslavnější domácí MMA organizace, nechybí ani zahraniční organizace ONE Championship nebo M-1 Global. Od roku 2016 jsme společně s Ondrou Novotným a Pavlem Nerudou přinesli na televizní obrazovky reality show Oktagon Výzva, unikátní projekt, který má v tuto chvíli tisíce fanoušků. MMA nám opravdu dobře funguje, zachytili jsme boom a věříme, že tenhle sport má ještě před sebou velkou budoucnost.

Uvažovali jste o nákupu práv i k UFC, která aktuálně má Nova Sport, abyste vysílali i nejlepší světový fighting?
UFC jsme na Nova Sport kupovali ještě za našeho působení a už to tam zůstalo. UFC má jednu nevýhodu, vysílá se většinou v nočních časech, což je z hlediska sledovanosti znát. Pro nás není úplně špatně, že zrovna UFC žije i na největší komerční stanici v České republice. MMA jako takovému to komunikačně pomáhá. Navíc divák O2 TV najde stanici Nova Sport ve svém balíčku, takže ve finále je to win-win situace.

Jak se od vzniku stanice v roce 2015 dosud v návaznosti na rozmach O2 TV Sport změnil vztah s partnery a zájemci o reklamu?
Pro mě je důležité, že většina hlavních partnerů, se kterými jsme se domluvili už v roce 2015, je s námi až do současnosti. Vážím si toho, že společnosti jako Fortuna, Tipsport či Livesport se spojují s O2 TV Sport. Nejdeme po kvantitě, ale po kvalitě v podobě dlouhodobé spolupráce. Při té můžeme našim partnerům připravovat řešení na míru, abychom odkomunikovali jejich značku, produkty nebo služby. Pro free-to-air stanice platí, že čím více reklamy, tím lépe. V O2 TV Sport mám jinou strategii, je to o okruhu cca osmi partnerů, kterým se snažím maximálně vyjít vstříc. Individuálně se každému z nich přizpůsobit, třeba při výrobě speciálních pořadů, kde se dá vhodně odpromovat předmět jejich podnikání. Tato strategie nám funguje, což potvrzuje skutečně mimořádný zájem inzerentů, kteří se chtějí spojovat s prémiovým obsahem, který nabízíme. Samozřejmě je příjemné, když nyní před novou sportovní sezonou můžete uvažovat o řadě zájemců, a zda do výběrové skupiny významných partnerů přibrat někoho dalšího.

Můžete prozradit, jestli se diváci mohou od nové sezony těšit na nějakou atraktivní novinku ve vysílání O2 TV Sport?
Každou sezonu něco nového přichystáme a léto či podzim nebudou výjimkou. Například připravujeme další formát k FORTUNA:LIZE, který nabídne pohled z odbornější stránky. V posledních dnech jsme oznámili vysílací práva na jihoamerický fotbalový šampionát Copa América, který startuje od 15. června a běží až do 7. července. A v pondělí na O2 TV Sport poběží první díl MMA reality show Fighter, kde české barvy hají Sandra „Medojed“ Mašková. Pevně věřím, že našim zákazníkům a partnerům budeme dělat radost i nadále.

SHARE
SHARE

Napsal
Tereza Velikovská

Vystudovala žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově. Sport si zamilovala, když v 10 letech sledovala Nagano, od té doby už bylo její směřování jasné. Pracovala v hokejovém klubu, sportovní redakci i pro sportovní marketingovou agenturu, aktuálně spravuje sociální sítě sportovní televize. Aktivně se věnovala florbalu, trénovala kickbox, zahraje si badminton a v posledních letech ji chytly Bungee Workout nebo Aero jóga. Je nadšenou fanynkou bojových sportů.


Nejčtenější

Tagy

Jan RadějO2 TV SportRozhovor

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.