Otevřít menu Zavřít menu

Fenomén Jágr: Jak se jeho přítomnost odráží na marketingu Kladna?

Jaromír Jágr. Jeden z nejslavnějších hokejistů planety, jehož zbožňují milióny lidí na celém světě. Ale také stále skvělý útočník, který i ve 46 letech převyšuje většinu ostatních. V příští sezoně ho fanoušci uvidí doma na Kladně a je jasné, že to bude největší událost WSM ligy. Co ale Jágrova přítomnost znamená pro Rytíře na poli marketingu? Na to jsme se zeptali těch nejpovolanějších. Tedy tiskového mluvčího Víta Herala (na snímku vlevo) s marketingovým manažerem klubu Jiřím Kallou (vpravo). 

Jak moc se na návštěvnosti domácích zápasů Kladna odráží to, když je Jaromír Jágr v týmu?

Jiří Kalla: Mít a nemít Jardu v týmu, to jsou dva zcela odlišné příběhy. Když v minulé sezoně Jaromír poprvé nastoupil, věděli jsme dopředu, že stadion vyprodáme. A to nejen ten domácí. Zájem ze strany diváků i médií byl opravdu enormní a v Česku jinak málokdy vídaný.

Vít Heral: Z mého pohledu nejde jen o návštěvnost na stadionech, ale o zájem veřejnosti jako takový. Najednou začnou bláznit statistiky návštěvnosti webu, narůstá zájem o produkty ve fanshopu, média a lidé touží po čemkoliv s Jágrem. A k tomu pochopitelně vzrůstá aktivita a požadavky partnerů. Z prvoligové rutiny se ze dne na den dostanete na vrchol zájmu. Pro nás pak nastává velmi náročná, ale pochopitelně hodně zajímavá práce.

Mění se díky jeho účasti v plánu marketingový plán na celou příští sezonu?

JK: Co se týče marketingu Rytířů a Jaromíra, jsou to dva okruhy zájmů, které se vzájemně prolínají. Příchod Jaromíra byla dlouho očekávaná událost a tomu odpovídá i větší zájem partnerů o spolupráci. Přestože je Jaromír Jágr může být považován za velký byznys, často záleží na osobních a dlouhodobých vztazích, vytváření rodiny.

VH: V první řadě je potřeba říct, že s Jaromírem můžeme pracovat jen do té míry, kam nás on sám pustí. Požadavků na něj je totiž zpravidla více, než při nejlepší vůli dokáže naplnit. Na prvním místě jsou aktivity partnerů, díky kterým klub funguje. Mají svoje představy o využití osobnostních práv v reklamních kampaních a někdy se dají buď přímo nebo nepřímo propojit s klubem. To je pro nás samozřejmě ideální stav. Neřekl bych, že se díky jeho účasti marketingový plán úplně mění, on se spíš komplexně upgraduje.

Prozradíte nějaké konkrétní marketingové aktivity, které s Jágrem na příští ročník chystáte?

JK: Nedávno jsme vytvořili jako možná i první hokejový klub v Česku produkt pro virtuální realitu. Jedná se o unikátní projekt a takových bude do budoucna jenom přibývat. Chceme být špičkou ve sportovním PR a marketingu, stejně jako v hokeji. Cesta je trnitá, odhodlání ale nechybí.  Samozřejmě plánů je spousty, vloni jsme například i bez Jaromíra Jágra dokázali získat na charitativní projekty 350 tisíc korun. Budeme snažit tuto laťku letos překonat.

VH: Kolega zmínil zajímavost v podobě VR produktu. V odpovědi budu stejně jako on obecnější. Jakoukoliv aktivitu nyní pro naše fanoušky připravíme, Jaromír ji může dostat z regionu a druhé nejvyšší soutěže na republikovou úroveň. Může se jednat o soutěž na sociální sítích, klubové video, aktivitu partnera, charitativní akce, dražbu dresů, týmovou iniciativu jako například Movember, klubové výročí a tak dále. Určitě chceme udělat další krok v zápasové produkci na stadionu a přidat doplňující služby pro fanoušky, jako je mobilní aplikace a s ní spojené služby navíc pro permanentkáře. Dovedl bych si představit novou fanzónu, kde by se lidé bavili před zápasem a v průběhu přestávek. Při vyšší návštěvnosti začínají některé služby dávat smysl a zaplatí se. A ještě se vrátím k partnerům – ti mají své dlouhodobé plány a my se jim v plánovaných aktivitách rádi přizpůsobíme.

Jak tyto plány ale komplikuje možnost, že by Jaromír odešel během sezony jinam a vrátil se třeba až na play-off?

JK: Samozřejmě o hokejistu, jakým je Jaromír Jágr, zájem vždycky bude. Na své roky má neuvěřitelný drive srovnatelný s osmnáctiletým klukem. Za Rytíře mohu říci, že Jaromírovi přejeme jen to nejlepší, ale nejraději pokud to bude doma na Kladně.

VH: Král je doma. Ostatní varianty pro mě neexistují.

V jakých všech směrech jde jeho slavné jméno využít?

VH: Vždycky začínáme u mládeže, protože Jaromír inspiruje další generace mladých sportovců. U nás v Kladně mají mladí hráči možnost Jaromíra vidět naživo a když se poštěstí, tak si s ním třeba i zatrénovat. To je pro ně obrovský zážitek a motivace jít dál. Vím, že Jarda bere podporu mládeže jako poslání. Proto měl velkou chuť podílet se na projektu Sazky sportvokolí.cz, stejně tak rád zaštítil projekt Hokejového centra mládeže, které díky podpoře Středočeského kraje sdružuje několik mládežnických oddílů z různých středočeských měst. Aby to své poslání mohl co nejlépe naplnit, potřebuje také zajistit svému klubu odpovídající podmínky. A klíčoví jsou zde sponzoři, kteří mají zájem o spojení své značky se jménem Jágr. Díky tomu má kladenský hokejový klub dlouhodobé významné partnery včetně nadnárodního gigantu Huawei. Hlavní partneři klubu nejsou, s výjimkou Statutárního města Kladna, z našeho regionu. A bez osobnosti s číslem 68 bychom mimo region někoho zaujali jen velmi těžko. To si musíme otevřeně přiznat.

JK: Jméno Jaromír Jágr má stále neuvěřitelnou energii. I když už má Jarda svůj sportovní vrchol za sebou, postupem času jeho značka zraje a objevují se nové netušené možnosti. Čím delší je jeho aktivní kariéra, tím zajímavější jeho příběh je. A ten lidi fascinuje vlastně rok od roku víc.

Jak na jeho jméno reagují sponzoři?

JK: Spousta firem podporuje Jaromíra a Rytíře kvůli jejich velké lásce k hokeji. Zkrátka jim to není jedno. Snaží se udělat něco pro společnost a pomoci klubu vytvořit ideální podmínky pro malé sportovce. Na druhou stranu jméno Jágr znamená velkou příležitost pro byznys a firmy se předhánějí s nabídkami. My v klubu se pak musíme postarat, aby spolupráce šlapala ke spokojenosti obou stran.

VH: V nejedné anketě či průzkumu byl Jaromír Jágr lidmi označen za největší nebo nejpopulárnější českou žijící osobnost. A firmy si to dobře uvědomují. Jaromír je vzorem pro spoustu lidí, symbol úspěchu i národní hrdosti, je to člověk s vysokým morálním kreditem a navíc hezký chlap. Pokaždé, když se Jaromír zúčastní nějaké akce pro sponzora, cítím, jak si jeho přítomnosti váží. Je to pro ně něco výjimečného.

Nemusí se pak paradoxně hlídat, aby zase nebylo Jágra až moc? Aby v mediálních aktivitách Rytířů dostávali prostor i jiní hráči?

VH: Po sedmileté zkušenosti si dovolím s drobnou nadsázkou vyslovit jedno pravidlo platící v mé kanceláři: „Když někam můžeš dát Jardu, tak ho tam dej a dlouze o tom nepřemýšlej. Nic tím zpravidla nezkazíš.“ Pravdou ale je, že pokud je Jaromír nárazově číslem 1 v podstatě všech médií, snažíme se dát na našich kanálech prostor také „běžným smrtelníkům“. Informační servis pro fanoušky Rytířů musí běžet dál, Kladeňáky pochopitelně zajímá celý tým a klub jako takový. A právě u nás by vše podstatné vždycky měli najít, nejen informace ohledně Jaromíra.

JK: Kolega Vítek Heral podle mě v tomto ohledu dokáže skvěle vyvážit všechny aspekty. Pracovat s Jaromírem totiž chce velkou delikátnost. Pokud budete polemizovat o velkém stínu na našich hráčích, není to nic ojedinělého. Už v NHL bylo takových situací dost.

Sám Jágr je proslulý svým kladným vztahem k fanouškům. Je tedy maximálně přístupný i k mediálním aktivitám svého klubu?

VH: Média o něj mají obrovský zájem a my mezi nimi musíme pečlivě vybírat. Nemůže být maximálně přístupný a kývat na všechny žádosti, jinak by se z toho rychle zbláznil. Prostě to nejde. Navíc nemá rád, když je zbytečně přejágrováno. Ale otázka je postavená velmi dobře – pokud jeho účinkování nebo nějaká aktivita prospěje klubu nebo jeho partnerům, případně hokejovému svazu či nějaké dobročinné aktivitě, umí být velmi vstřícný. Stejně tak jako při běžném pozápasovém zpravodajství, kdy je novinářům zpravidla dlouho k dispozici. Pro konkrétní příklad nemusíme chodit daleko. Když se letos Jaromír vrátil z Calgary, svolal tiskovou konferenci, ze které odešel až ve chvíli, kdy si byl jistý, že všem novinářům na všechno odpověděl. A býval by tam snad seděl ještě další hodinu.

Snaží se třeba některé marketingové akce i sám vymýšlet? Nebo to nechává čistě na vás?

JK: Marketingové akce klubu vymýšlíme my, ale u většiny případů Jarda sám přiloží ruku k dílu. Klub i sponzoři pak mají velkou radost, když jim Jágr režíruje reklamu. Je to spolupráce dvou světů, která mnohdy přinese neortodoxní výsledek.

VH: Více než čtvrt století žil v Americe, kde působil v organizacích na té nejlepší úrovni. A přestože ho vždycky primárně zajímala hra na ledě, marketingové věci okolo samozřejmě vnímal. Nápadů má tedy spoustu, připomínkuje i hodně reklamních kampaní. Jakmile se mu něco nelíbí, snaží se do toho vnést něco svého anebo to rovnou chce celé překopat. Vlastně si ani nepamatuji, kdy by k něčemu neměl nějakou vtipnou připomínku. On je takový vizionář a na nás je, abychom ty jeho vize dokázali dostat do reality. Nesmíme ale zapomínat, že je především hokejista a potřebuje se soustředit na svou hru a trénink. Ne vždycky ho baví rozebírat vše dopodrobna a nelze se tomu divit. Potřebuje mít čistou hlavu, práce je na nás, ne na něm.

A byl už i nějaký chystaný projekt s jeho jménem, který raději zarazil? 

JK: Nabízených projektů je opravdu spousta, každým dnem chodí nové nabídky na spolupráci. Ale od nápadu k realizaci je nějaká cesta, navíc ne všechno Jaromírovi sedne. Vždy pečlivě vybíráme.

VH: Na několik konkrétních případů si pamatuji, ale ze slušnosti je nebudu jmenovat. Vždycky je potřeba mít na paměti, že Jaromír Jágr je klenot. Projekty, kterým propůjčí své jméno, musí mít smysl a musí být na té nejvyšší úrovni.

Plánujete kvůli Jágrovi odehrát některé zápasy příští sezony na větším stadionu, třeba v O2 areně?

JK: Tento nápad tu byl už minulou sezonu, ale s Jaromírem jsme se shodli, že tu hrajeme hokej pro naše kladenské fanoušky. Tudíž, kdo chce vidět Kladno, ví, kam má přijít. Kdo chce vidět Jágra, odpověď zůstává stejná.

VH: Já jsem zápasy v O2 areně zažil, o výluku NHL jsme ji třikrát vyprodali. Spousta našich skalních fandů tento přesun nesla nelibě, ale podle mého to byly pro klub velmi prospěšné akce, a to jak z finančního, tak z marketingového hlediska. Já osobně bych tuto variantu nikdy úplně nezatracoval. Můj sen je například odehrát s Jardou v sestavě nějaký open-air a zlomit český divácký rekord.

FOTO: Rytíři Kladno

SHARE
SHARE

Napsal
Ondřej Huml

Nejčtenější

Tagy

hokejJaromír JágrJiří KallaRytíři KladnoVít Heral

podobné články

NHL čeká nejistá sezóna

NHL míří do Seattlu! Vítání Krakenů a přesouvání licencí...

Nehrajeme? Nevadí. Na sítích to musí žít i v době sportovního...

Historie hokeje v audiovizuální podobě na internetu


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.