Jana Obermajerová: Konkurence mezi vysílateli může hokeji jen prospět

Už několik let je Jana Obermajerová šéfkou společnosti BPA, která má pod palcem marketing hokejové Tipsport extraligy i české reprezentace. Jaká tedy byla uplynulá sezona ze strany fanoušků nebo co lze očekávat od letošního mistrovství světa v Dánsku? A v čem by měl být hlavní přínos většího objemu televizních přenosů v sezoně 2018/19?
Jaký byl extraligový ročník 2017/18 pohledem marketingu?
Mimořádně vyrovnaný a tedy atraktivní. Dosáhli jsme návštěvnického rekordu v základní části, realizovalo se poměrně mnoho partnerských aktivací. Pravda v play off byly série poměrně jednoznačné, obecně je pro mediální zájem lepší i finále na sedm zápasů, ideálně mezi českým a moravským klubem. Ale takový je sport. Celkově můžeme být s uplynulým ročníkem rozhodně spokojeni.
Co stojí za tím, že základní části navštívilo celkem 1 985 460 diváků, což je nový rekord soutěže?
K tomu přispělo víc faktorů, jak bylo řečeno, až do úplného závěru bylo o co hrát, tím na všechny stadiony měli fanoušci motivaci chodit, průměr zvedla Dukla Jihlava, velká návštěvnost byl krom Komety na domácích zápasech Sparty, Vítkovic, Hradce, Plzně, či Pardubic. Centrální partneři i kluby samotné se snaží zápasy obohatit o doprovodný program, zvyšovat komfort a služby na stadionech. To všechno se podepsalo na tom, že jsme v návštěvnosti předčili i sezonu, kdy byla stávka NHL a mnoho zvučných jmen hrálo tehdy v Tipsport extralize.
Dá se nějak docílit toho, aby se návštěvnost systematicky zvyšovala každý rok?
My máme dlouhodobý průměr v základní části TELH lehce nad 5 tisíc. Pracujeme na tom. Snažíme se co nejvíce podporovat brand extraligy, s čímž nám samozřejmě velmi pomáhají i samotné kluby i vedení TELH. Pro diváky je tak tradičně připraveno spoustu soutěží a doprovodných programů, naše spolupráce je v tomto směru dobrá. . A to nemluvím o akcích klubů jako Kometa zimní hokejové hry, ocelářské či východočeské derby, nebo Sparta vzdává hold, které na návštěvnost samozřejmě taktéž mají skvělý vliv. Zaměřili jsme se třeba na online servis rozšířených statistik nebo dovednostní soutěže, ze kterých jsme udělali videosestřihy do seriálu s názvem„Extraligová nej“, oboje na webu hokej.cz. Těch projektů je ale mnohem víc. Nicméně návštěvnost primárně ve většině klubů souvisí s předvedenou hrou, jak se daří sportovně fanouškovsky silným týmům, s velkou kapacitou haly. Uvidíme, jak se bude dařit Kometě s výstavbou nového stadionu s větší kapacitou, zda se třeba také v budoucnu do extraligy vrátí českobudějovický Motor.
Samostatnou kapitolou je projekt Hokejka, který sdružuje fanoušky českého hokeje. Kolik má v tuto chvíli členů?
Aktuálně je zaregistrováno okolo 170 tisíc členů, přičemž okolo 50 tisíc je hodně aktivních. Jsme tímto potěšeni. Připravujeme pro členy různé aktivity, informační servis, soutěže, zážitkové akce až po možnost přednostního nákupu vstupenek na národní mužstvo. Žádnou početní metu, kterou bychom chtěli překonat, ale stanovenou nemáme. Čím více, tím lépe (směje se). Ale otázkou je, jak se projeví dopady GDPR.
Jak se díváte na Spartu, která už dvě sezony za sebou vypadla z play-off v tom nejkratším možném čase? Celkové návštěvnosti to samozřejmě ubližuje…
Jistě, ale to je prostě sport. Ten se marketingově naplánovat nedá. Je škoda, že již nezažíváme pražské derby se Slávií. Na druhou stranu mohou vyniknout zase jiné kluby. Jak jsem naznačila, z pohledu čísel, je v play off a zejména ve finále ideální souboj mezi českým a moravským klubem. Ale nestalo se a my to bereme jako realitu.
Velkým lákadlem by jistě bylo, kdyby v extralize opět válel Jaromír Jágr. Budete v tom případě měnit marketingovou strategii pro celou sezonu?
Nebudeme. A nejde o nic špatného vůči fenoménu Jaromíra Jágra. Podobných hvězd, byť nedosahovaly až takové slávy, jsme už ale v extralize pár měli a bylo to vždy podobné. Zpočátku budili velký zájem fanoušků, ale ti si pak na ně zvykli a už po pár kolech je brali skoro jako samozřejmost. A nic na tom nemění ani Jágr. Když tu hrál při poslední výluce v NHL, první jeho zápasy byly za pár hodin vyprodané, avšak pak uběhly dva měsíce a Kladno už mělo problém vyprodat vlastní zápasy. Tak to prostě chodí. Ale v extralize je na 300 hráčů, ne jen jeden. Byť samozřejmě návrat takhle velkých hráčů je pro každého zážitek a pro Tipsport extraligu čest.
A jak by se do návštěvnosti propsal případný úspěch na mistrovství světa?
Nijak zásadně, fanoušci chodí na svůj klub. Úspěch na mistrovství světa by měl spíše dopad na domácí zápasy národního týmu, na jejich doprovodné aktivity, program v hale i na kostce. Bylo by to krásné, byla by to velká psychologická vzpruha pro celý český hokej, pro každého náborového trenéra, hráče, kluby i média. Malí hokejisté by měli nové vzory. Šlo by o potvrzení hokeje jako českého národního sportu. Úspěch na mistrovství by ten zájem samozřejmě ještě zvýšil, a to včetně partnerů na všech úrovních a dalších subjektů.
Jednou z nejvýraznějších novinek před novým extraligovým ročníkem je zvýšení počtu televizních přenosů, které bude nově vysílat kromě České televize i společnost O2TV. Co to přinese z hlediska BPA?
Jde o rozšíření televizní nabídky a určitý nový impuls ve vysílání zápasů. Takové to konkurenční jiskření mezi oběma televizemi může podle nás hokeji jen prospět. Obě společnosti se pokusí vytvořit ten nejlepší obsah, což ve výsledku každý divák ocení.
Nebude už ale hokeje v televizi trochu moc?
Nemyslím si. Podobnou zkušenost jsme udělali už v minulosti, kdy se hokej vysílal i na Nova Sportu, resp. Fandovi. O2 TV sport je placený kanál, je samozřejmě otázkou, nakolik se podaří O2TV s jejich nabídkou oslovit hokejového diváka a fanoušky, kteří navštěvují stadiony. Já to vnímám jako rozšířenou službu pro obě skupiny. Přesto návštěvnosti by to ublížit nemělo, O2 TV bude respektovat časy vhazování určené klubem. Z různých výzkumů i zkušenosti vyplývá, že hlavní faktor ovlivňující návštěvnost, když pomineme počasí a občasné kolize s jinou akcí ve městě, je předváděná hra klubu a atraktivita soupeře. Faktor TV přenosu je většinou až na nějakém třetím, čtvrtém místě. Fanoušci preferují emoce, které zažijí přímo na stadionu.
Co by vám osobně udělalo v hokeji největší radost?
Teď jakákoliv placka z mistrovství světa. Ta by byla parádní! A sice z výše popsaných důvodů, mělo by to zásadní dopad na celé hokejové hnutí, nejen na ty vrcholové produkty jako je TELH a národní tým.
Myslíte, že to vyjde?
Konkurence zejména v Evropě roste, není lehkých utkání. Já našemu týmu věřím, že se o tu medaili popere. I kdyby to nevyšlo a naše čekání by se protáhlo, ale tým bude makat, bude vidět, že se o ten výsledek opravdu v každém utkání popral, tak to fanoušci umí ocenit.
A jaký je o mistrovství světa v Dánsku zájem z řad českých fanoušků?
Tak to je dotaz spíše na dánské pořadatele. Co se týče nás, my na první zápasy vezeme do Dánska asi sto lidí, a to včetně partnerů či některých novinářů. Specializované cestovní kanceláře hlásily vyprodáno a dokupují pro další zájemce. Atmosféra je pro hráče další podporou a váží si toho.
A nediví se třeba někteří fanoušci, že se světový šampionát koná zrovna v Dánsku?
Nic na toto téma jsem nezaslechla, zato jsem se už setkala s názorem, že je v Dánsku příliš drahé pivo. To je snad jediné, s čím mají čeští fanoušci trochu problém (směje se). Nyní vážněji, chápu IIHF, pokud chce hokej dále rozvíjet, tak je třeba i vrcholné akce pořádat v různých destinacích, na různých trzích.
Že by byl o šampionát menší divácký zájem, jako se stalo při mistrovstvích ve Finsku či Švédsku, se tedy neobáváte?
Ani ne. Když jsme sháněli další lístky, bylo nám řečeno, že ty lepší sektory jsou už většinou vyprodané. Z toho usuzuji, že zájem o šampionát je. Větší než třeba ve Finsku nebo Švédsku, kde organizátoři nasadili až moc drahé lístky, nezohlednili další náklady spojené s výjezdem fanoušků do jejich země. To je věc každého organizačního výboru a IIHF, příp. Infrontu. Problém je ve finančním modelu, kdy místní pořadatel nese značné náklady, ale má skoro jediný výnos, a to z prodeje vstupenek. Ráda bych spíše uvedla náš přístup k domácím přípravným zápasům nároďáku v EHT a EHCH, kde také na základě kontraktu s ČSLH máme příjem z ticketingu. Ale ten rozpočet nenaplní, rozhodně ne v dlouhodobé perspektivě, my jsme životně závislí na podpoře partnerů. Proto se snažíme ceny držet v rozumné míře, odpovídající danému utkání, regionu, atraktivitě soupeře tak, abychom měli plné tribuny. Doprovodnými aktivitami, programem na kostce, v hledišti či před halou se tedy snažíme vytvářet parádní atmosféru i zážitek z návštěvy zápasu národního týmu. Když se vyhraje dojmy se násobí, když se týmu nedaří, musíme se postarat fanouška rozptýlit jinak. Aby nehodnotil vynaložené peníze za lístek jen dle dění na ledové ploše. Cílem je, aby fanoušek, partneři, týmy i novináři odcházeli ze zápasu spokojení bez ohledu na výsledek. Troufám si říci, že se nám to celkem daří. Snažíme se naplňovat duch našeho hashtagu na účtech národního týmu #společnětvoříme.
Využiji této příležitosti k poděkování všem fanouškům i partnerům za podporu a přeji nám všem mnoho radosti a úspěchů nejen v hokeji.
FOTO: ČTK, hokej.cz, HC Kometa Brno