Nejlepší komunikační kampaně v českém sportu v roce 2015

V jakém stavu je český sportovní marketing? Jsme schopni v Česku vyprodukovat kvalitní věci? Jsme toho názoru, že ano, a že jich je čím dál tím více.
SportBiz se dlouhodobě snaží upozorňovat na zajímavé projekty v českém sportovním marketingu. Rozhodli jsme se poprvé oficiálně vybrat to nejlepší, co se v Česku zrealizovalo v roce 2015. A protože sféra sportovního marketingu je poměrně široká, zaměřili jsme se pouze na oblasti úzce související s marketingovou komunikací - kampaně, tvorbu sportovního obsahu a partnerské aktivace.
Vytvořili jsme konkrétně 7 kategorií – krátkodobé kampaně, dlouhodobé komunikační platformy, klubový obsah, ligový a svazový obsah, obsah produkovaný sportovci, aktivace partnerství a otevřená kategorie ostatních kreativních počinů, co se nevešly do některé z výše uvedených kategorií.
Přesně v tomto pořadí zveřejní SportBiz postupně samostatné články prezentující nejlepších pět aktivit z každé kategorie. Platí, že hodnoceny jsou ty pouze projekty, které byly spuštěny v roce 2015, anebo byly v tomto roce významně modifikovány či rozšířeny.
Přejděme tedy k první hodnocené kategorii. To jsou krátkodobé komunikační kampaně. Ty mohou buď promovat nějakou událost, mít povahu náborové kampaně či například podporovat ticketing. Při výběru těch nejlepších jsme vzali v potaz několik faktorů. Zejména šlo o kreativní koncept, samotnou exekuci, efekt kampaně vzhledem k velikosti rozpočtu a možnostem organizace, která danou kampaň realizovala. Následujících 5 vítězných kampaní je uvedeno bez ohledu na pořadí.
Rozlučka Petra Švancary je příkladem kampaně postavené na silném příběhu. Ten však nestál jen na samotné rozlučce, ale zejména návratu fotbalu na poměrně zpustlý stadion Za Lužánkami, kde si ještě před 20 lety našlo cestu přes 40 tisíc lidí. Příběh dočasné rekultivace stadionu si získal pozornost a sympatie fotbalové veřejnosti a samozřejmě i velký zájem médií. Součástí projektu byla například také sbírka na výzdobu stadionu a choreo, oslovení dobrovolníků na pomoc s úpravou stadionu, ale i crossover v podobě videoklipu, ve kterém účinkuje sám Švancara. Na exhibiční zápas přišlo 35 tisíc lidí, což je nejvyšší návštěva na fotbale v Česku v tomto století.
Uvidíme se na hřišti (České ragby)
Ragby patří v Česku k těm menším sportům a o ženském ragby to platí dvojnásob. České ragby proto přišlo s náborovou kampaní, jejíž cílem bylo posílit vnímání ragby jako ženského sportu. Kampaň se dostala na 600 středních a vysokých škol a navigovala dívky k nejbližším ragbyovým klubům. Kampaň je postavena na silných vizuálech vtipně znázorňujících použitelnost ragby v každodenním životě dívek a žen. Tvářemi kampaně jsou samotné ragbyové reprezentantky.
Kampaň „Uvidíme se na hřišti“ dosáhla mimořádného úspěchu v hodnocení českých reklam Mediář a časopisu MarketingSalesMedia, kde získala nejvyšší průměrné hodnocení reklamních expertů, a to z množiny všech reklamních kampaní v roce 2015!
Jeden za všechny, všichni za stůl (Česká asociace stolního tenisu)
Na jaře 2015 rozjela Česká asociace stolního tenisu svou osvětovou kampaň „Jeden za všechny, všichni za stůl.“ Jejím cílem bylo prezentovat stolní tenis jako moderní a rychlý sport, získat publicitu a v neposlední řadě též pomoci klubům s náborem. ČAST vyzvala vyzvala školáky ke sdílení videí, ve kterých hrají stolní tenis, ale bez použití pingpongových pálek. Čtrnáct škol, odkud přišla nejpopulárnější videa, pak bylo odměněno návštěvou pingpongové show.
Asociace oslovila celkem 3 tisíce škol, které pomohly vygenerovat celkem 180 původních videí. Pingpongová show pak přilákala celkem 5250 školáků. Projekt byl navíc realizován v rámci Olympijského víceboje, který pomohl s medializací a podporou známých sportovců z jiných sportů. Na kampani je třeba vyzdvihnout nadprůměrně dobře zpracovanou mikrostránku. Hlavní tváří kampaně byla nejlepší česká hráčka Iveta Vacenovská.
Fanoušek je součástí týmu (Česká atletika)
Komunikačních linek pražského halového mistrovství Evropy v atletice bylo vícero, ale rozhodně nejzajímavější byla série videí postavené na vtipných scénkách. Dvojice herců Liška a Vetchý se v celkem pěti videích marně pokouší dostat do atletického týmu. Atletiku zastupují hvězdy minulosti (Dvořák, Železný) i současnosti (Hejnová, Maslák, Prášil). Jenom na internetu zhlédlo všechna videa přes 640 tisíc lidí.
Nejtvrdší kulturní zážitek roku 2015 (Česká asociace amerického fotbalu)
Vyvrcholení letošní sezóny amerického fotbalu Czech Bowl se letos odehrálo na stadionu v Edenu před rekordní návštěvou kolem 4500 diváků. Podíl na tom určitě má i povedená komunikační kampaň, která veřejnosti nabízí nejtvrdší kulturní zážitek roku 2015. Ústředním nosičem bylo video, ve kterém se objevila baletní legenda Vlastimil Harapes. Koncept byl také protažen na další vizuály.
Americký fotbal ukázal, že z pozice v tuzemsku malého sportu je třeba komunikovat odvážněji a kreativněji. V kampani se objevili hráči Prague Black Panthers.
Jak to vidíte vy? Která kampaň se vám líbila nejvíce? Je nějaká jiná kampaň, která by si podle vašeho soudu zasloužila zmínku mezi nejlepšími pěti?