Otevřít menu Zavřít menu

SPORTBIZ ŠTAFETA: Rozhovor s Pavlem Starou (BK JIP Pardubice)

Po zajímavém rozhovoru s PR manažerem a tiskovým mluvčím Viktorie Plzeň Pavlem Pillárem se SportBiz štafeta přesouvá z fotbalových trávníků pod vysoké koše. Nejen o tom, jak se daří přitáhnout lidi k tomuto sportu v typicky „hokejovém městě“ jakým jsou Pardubice, jsme si povídali s předsedou představenstva tamního basketbalového klubu Pavlem Starou.

Pavle, jednoduchá otázka na úvod. Proč basketbal?

Sportuji od dětství a chtěl jsem původně dělat architekturu. Na střední škole bylo jasné, že moje sportovní kariéra nespěje k tomu, že se jako hráč uživím, tak jsem k architektuře přidal i možnost jít tímto směrem. Sportovní prostředí mě nadchlo, tudíž jsem si podal přihlášku jak na architekturu, tak i na sportovní marketing a management. Dilema nastalo, když jsem byl přijat na obě školy… Co vyhrálo, je zřejmé.

Ostatní už je dílem životního křížení zajímavých lidí v mém životě a tím i pracovních nabídek. Basketbal byl první, a i přes nabídky z jiných sportů vyhrál. Dnes jsem za to rád. Je to neskutečně dobře vymyšlená, rychlá a spravedlivá hra s celosvětovým zásahem. Zajímavé je, že ve všech pracovních štacích jsem zároveň zůstal v kontaktu se stavebním oborem a podílel se na projektech: rekonstrukce Sportcentra YMCA, rekonstrukce basketbalové haly v Děčíně a nyní rekonstrukce haly Dašická v Pardubicích.

Můžete popsat Vaši současnou pozici, svůj tým lidí a role v něm?

Jsem předseda představenstva BK Pardubice, a.s. a zároveň spolumajitel klubu. Je to zajímavá kombinace, občas i zajímavý střet a hledání kompromisů. Představy majitelů nemusí být vždy v souladu s možnostmi a reálnými předpoklady společnosti a z mých zkušeností je podstatné toto obhájit a uhájit. Jsem týmový hráč, ale zároveň si plně uvědomuji, že i člověk s finálním rozhodnutím, odpovědností za směřováním klubu do budoucna.

Důsledné směřování za vizí společnosti je důležité, stejně jako dát prostor celému týmu spolupracovníků se rozvíjet ve správném směru a podle potřeb společnosti. Dotýká se to v podstatě všech oblastí. Snažíme se o řízení basketbalového klubu jako firmy, nikoli pouze jako klubu, co má A-tým. Opěrných pilířů je více: sportovní úsek, marketing a obchod, projekty mládeže a eventy, společenská odpovědnost a charita. To vše má svého odpovědného člověka, ale zároveň tito lidé vzájemně spolupracují – vše se prolíná a jedno bez druhého nedává smysl. Externě máme ještě účetní a grafičku. Malý tým lidí přesahující jen striktní pracovní prostředí.

[sws_blue_box box_size=“630″]

Jméno a příjmení: Pavel Stara

Vzdělání: Gymnázium Ledeč n.S,

ATVS Palestra, sportovní-marketing a management

Kariéra (zaměstnavatelé): ředitel Sportcentrum YMCA, Praha

gen.manažer BK Děčín

gen.manažer BK Pardubice

Předseda představenstva BK Pardubice

Největší sportovní zážitek (na vlastní oči): ME v basketbale – Španělsko 2007 /manažer týmu/, MS v letech na lyžích – Rakousko, NBA, MS fotbal – Německo, Final four Euroliga – Praha 2006, finále MS žen v basketbale a další /snažím se navštívit velké akce i jako inspiraci/…Nyní nejčerstvěji v Berlíně San Antonio Spurs – Alba Berlin

Pořádání akcí: ME U16 v basketbale v Pardubicích a Hradci Králové, All star game MNBL 4x a další

Nejoblíbenější sporty (fanouškovsky): basketbal, golf, hokej, Liga mistrů

Nejoblíbenější sporty (aktivní sportování): kolo, in-line, tenis a vše s mými dětmi[/sws_blue_box]

Jak se Vám daří v „hokejovém městě“ přitáhnout lidi k basketbalu? Na co konkrétně lákáte diváky v Pardubicích?

Jsme tradičním týmovým sportem v Pardubicích, s bohatou historií a s úspěchy. Já mám v sobě pocit, že je potřeba lidi spojovat, tak tomu je i s hokejem a dalšími sporty. Mám respekt k hokeji a ostatním sportům, to je základní předpoklad spolupráce. Město Pardubice má akcie v našem klubu, stejně jako v hokejovém, hlavně z důvodů, aby nedošlo k převedení licence mimo Pardubice a tak je to správně. Já bych to ani nikdy neudělal, raději bych se vzdal akcií i své funkce. Naše vztahy se pozitivně rozvíjejí, z toho mám radost, vzájemně se podporujeme, propagujeme a věřím, že to bude ještě intenzivnější.

V Pardubicích lidé sportu rozumí, jsou nároční, mnoho lidí navštěvuje více sportů. Není třeba tyto lidi rozdělovat a přetahovat se o ně. Stejně tak nemám rád dělení lidí na kulturní diváky a sportovní fanoušky. Zde bych zmínil náš letošní unikátní projekt nazvaný Hrajeme spolu za Pardubice, který jsme realizovali spolu s Komorní filharmonií Pardubice. Jasně se ukázalo, že jde pouze o to se lidem dobře prezentovat a jít jim naproti. Naším úkolem je soustředit se na propagaci basketbalu, tedy toho, co můžeme ovlivnit a čemu rozumíme. Pozor, teď nemám na mysli jenom A-tým, ale i mládež, projekty v mateřských školách, základních školách… Lidé musí vědět, že tady s nimi žijeme, pomáháme a věnujeme se jim. Pak nám to vrátí a vracejí.

Jaké jsou největší výzvy v rozvoji fanouškovské základny ve Vašem klubu?

Tohle je strašně široké téma. Víme, jak by to mělo vypadat. Snažíme se o takový rozvoj, abychom oslovili různými projekty co nejvíce lidí. Fanouškem se stanou rodiče dítěte, které začne hrát basketbal, stejně tak návštěvník promo akce klubu, zaměstnanci našich partnerů, nahodilí návštěvníci utkání. Dále je třeba správně nastavit ceny, zázemí pro fanoušky apod. Vyplývá z toho to, že cokoli děláme, musíme dělat dobře, dát lidem důvod chodit. A musí to být nejen sportovní, ale i společenská událost. Pracujeme i s fanoušky, kteří nemohou navštívit utkání osobně z různých důvodů – máme svoji internetovou televizi, kde jsou různé medailonky, highlighty, a především komentované přímé přenosy domácích zápasů se zajímavými hosty ve studiu atd. Tohle je dlouhá cesta.

EBR_4627

Kolik má BK JIP Pardubice permanentkářů?

Nemáme se, přes dlouhodobě největší návštěvy v basketbalové lize, čím chlubit. Je to dáno tím, kde hrajeme. Tipsport arena má kapacitu 10 000 diváků. Máme prodáno v desítkách kusů, pak jsou partnerské balíčky. Toto číslo půjde nahoru s menší kapacitou haly Dašická, kam se postupně přesouváme. Toto je jeden z důvodů. Potřebujete s lidmi aktivně pracovat a tou top skupinou jsou lidé, co pravidelně chodí. Ti potřebují svoji péči a zároveň jsou dobrým příkladem pro váhající.

Daří se nám dobře komunikovat korporátní sektor, zde ale nemáme za permanentkou jedince.

ŠTAFETA (Pavel Pillár): Funguje mezi sportovními kluby v Pardubicích nějaká spolupráce na poli marketingu a PR?

Ano, funguje. Jedna úroveň jsou sportovní dny, které pořádá město Pardubice a zde je prezentace všech sportů v Pardubicích. Pak máme aktivní spolupráce s hokejem, dostihy, aquaparkem apod.

Velmi často se potkáváme na charitativních akcích, v kterých se vzájemně podporujeme, organizujeme je. Už jsem to zmínil i v jiné odpovědi.

Váš klub zastřešuje platformu Východočeský basketbal. Proč to vzniklo a jaké jsou dosavadní výsledky?

Každý klub má svoji přirozenou spádovou oblast. Máme ji i my a pojmenovali jsme ji. Jednak je taková doba a existují projekty, je to přihlášení se ke vzájemné spolupráci, aby to více vnímala veřejnost. Dále tím chceme dát jasně najevo, že na hráčích nemáme podíl pouze my, ale i kluby, kde hráči začali s basketbalem, kde poprvé vzali do ruky basketbalový míč. Tyto kluby jsou daleko více provázány s uvolňováním hráčů, je to identita k regionu, je to dobrovolné partnerství klubů a my přinášíme další výhody a možnosti, jako pořádání seminářů pro trenéry, utkání A-týmu v daných městech coby propagaci basketbalu, pomoc při náborech, jednání a podpory u vedení měst, že děti mají kde pokračovat atd.

IMG_3877

A projekt Golden Talents?

Jde o zásadní projekt pro náš klub, který by zasloužil samostatný rozhovor. V kostce lze říci, že tento projekt nabízí nadstandardní rozvoj a přípravu hráčů pro velký basketbal, zvládnutí kritických okamžiků v kariéře mladého hráče jako je například přechod do mužského basketbalu, včetně koordinace školy, klubu a rodičů. Velmi talentovaní hráči, stejně tak studenti, musejí vyrůstat v prostředí, které je neustále posouvá. Pak jim nestačí běžný režim a hledají, kde by se rozvíjeli dál. Kvůli tomu leckdy odcházejí předčasně. Tohle je smyslem: mít vlastní prostředí pro rozvoj takových hráčů a tím i konkurenci. Je to opravdu jen pokus o krátké shrnutí.

Co byste doporučil lidem, kteří by se chtěli propracovat na stejnou pozici jako Vy?

Těch cest je hodně, ale pokud bych to měl brát podle sebe, tak vše, co začnete dělat, dělejte opravdu naplno. Držte slovo, respektujte lidi, dávejte do práce energii a hledejte progres, přinášejte nové věci. Toho si lidé všimnou a je jen otázka času, kdy potkáte takové, kteří vám dají šanci a nabídku. A nemusí to být vždy ve stejné organizaci. Co je také důležité, nechtějte to hned, to nikdy nefungovalo a fungovat nebude.

Kde se inspirujete pro svou současnou práci? Sledujete také ostatní sporty?

Inspiruji se všude – internet, knihy, časopisy, osobní návštěvy akcí. Ale také ze života, nasloucháním lidí. A co bych hlavně zmínil, inspiruji se v mnohém i v jiných oborech, než jen sportovním prostředím. Jde to samo, mám kolem sebe mnoho inspirativních a úspěšných lidí-sportovců, partnerů a dalších. Pro projekty mládeže je dobré mít své děti, vidíte a zjistíte jejich potřeby, potřeby školky, školy, rodičů a jak kde s nimi pracují. Slyšíte názory rodičů dětí, co jim chybí, co očekávají. Inspirace je všude kolem vás, jen ji chtít vnímat a správně uchopit pro potřeby toho, co děláte.

A na závěr – komu předáte pomyslnou štafetu a jakou otázku mu položíte?

Dovolil bych si zůstat v basketbalovém prostředí, Jirka Zídek- první český hráč v NBA a nyní úspěšný funkcionář. Moje otázka zní, jak bylo těžké zvládnout přechod z hráče na funkcionáře, prosadit se na mezinárodní úrovni a co ulehčuje či usnadňuje známé hráčské jméno?

Díky za rozhovor.

_DSC0508 b

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Pavel Stara

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.