Rozhovor s Evou Šťastnou, manažerkou sportovců Sport Invest Marketing

V minulých dnech jsme vám představili projekt SportBiz štafeta, v rámci kterého vám přinášíme rozhovory se zajímavými osobnostmi ze světa sportovního marketingu. Seriál odstartoval rozhovorem s Kamilem Veselým, výkonným ředitelem agentury 2Score. Pomyslný štafetový kolík teď přebírá Eva Šťastná, manažerka sportovců společnosti Sport Invest Marketing.
ŠTAFETA: Jak ses dostala do Sport Investu a jaké byly tvoje začátky?
Při studiu sportovního managementu jsem si hledala práci v oboru. O Sport Investu jsem se dověděla z okrajové zmínky v článku o Petru Čechovi. Vyhledala jsem si jejich internetové stránky, pročetla a obrátila se přímo na tehdejšího marketingového ředitele Davida Trávníčka, dnes předsedu představenstva samostatné akciové společnosti Sport Invest Marketing. Ukázalo se to jako správný krok – po třech přijímacích pohovorech jsem nastoupila na částečný úvazek. No a jaké byly začátky? Za osm let jsem si prošla různými pozicemi od provozu eshopu či pomocnou sílu v produkci sportovních akcí přes manažerku PR a komunikace po manažerku individuálních sportovců.
[sws_blue_box box_size=“630″] Jméno a příjmení: Eva Šťastná
Vzdělání: FTVS UK – Management sportu
Kariéra (zaměstnavatelé):
APC – marketingová agentura pro Český paralympijský výbor
SPORT INVEST Marketing, a.s.
Nejoblíbenější sportovec: Každé dítě, které upřednostní pohyb venku před počítačem a televizí
Největší sportovní zážitek (na vlastní oči): ZOH Vancouver 2010
Nejoblíbenější sporty: Aktuálně rychlochůze s kočárkem [/sws_blue_box]
O kolik sportovců ses tedy celkem starala?
Jedná se o dvacítku sportovců z různých sportovních disciplín. Dnes už se o ně stará celý tým, kde každý zajišťuje jiný servis, přičemž jednotlivé úkoly se prolínají a jdou ruku v ruce.
V čem konkrétně spočívá péče o sportovce?
Zjednodušeně řečeno je to vše, co sportovec potřebuje řešit mimo samotnou sportovní činnost. Čili od přípravy závodního oblečení, plánování PR aktivit, tiskových konferencí přes právní či účetní servis, pojištění, jednání s příslušnými sportovními svazy, až po to nejpodstatnější, čímž je finanční zabezpečení prostřednictvím sponzorů. Každý vyžaduje jinou péči, někdo potřebuje zajistit víza a letenky pro každý závod, jiný zase poradit s bydlením či najít vhodnou investici. Přístup je opravdu velmi individuální.
V jaké fázi vývoje sportovce přichází Sport Invest a začíná s daným sportovcem systematicky pracovat?
V dnešní době už je potřeba začínat s mladými sportovci, kteří vyčnívají nad své vrstevníky, ale na svůj velký úspěch teprve čekají, tedy ve chvíli, kdy se profilují jen v úzké komunitě své disciplíny své věkové kategorie. Už v tu dobu totiž dnes mladý sportovec potřebuje přípravu na velmi vysoké a tedy i nákladné úrovni, aby mohl s nadcházející světovou špičkou držet krok. Zároveň ale v takovou chvíli není sám schopen k sobě přilákat sponzora, který by mu s náklady pomohl. Pokud agentura sportovce vyhodnotí jako výjimečného a rozhodne se pro spolupráci, pak se rozběhne systematická spolupráce.
Považují sportovci své mimosportovní povinnosti za samozřejmé?
Každý se to nějakou dobu učí chápat. Pokud jsou ale aktivity dobře plánované a zajímavé, tolik to nebolí.
Jak často se ti stává, že sportovec nemá motivaci spolupracovat na mimosportovních aktivitách? Jak se to řeší?
Je pravda, že ne vždy je to jednoduché. Ale ono je důležité plánovat aktivity už i se sponzorem s ohledem nejen na časové možnosti sportovce, ale i na jeho povahu, aby se takové situace předem eliminovaly. I to patří do popisu práce agentury.
Co je podle tebe základ úspěšného sportovního PR?
Možná to bude pro někoho překvapivá odpověď, ale základem úspěšného PR vůbec nemusí být sportovní úspěch. Jedná se o souhru několika faktorů, které musí ladit. Roli hraje charizma, komunikativnost, příběh osobnosti a další. Dobrým příkladem je třeba badmintonista Petr Koukal, který sice nevyhrává olympiády ani neprovozuje mediálně preferovaný sport, ale velmi vhodně komunikuje svůj příběh, díky kterému je jeho jméno známé i nesportovní veřejnosti. Nebo se zkuste kohokoli zeptat, kdo přivezl olympijskou medaili z Londýna. Řada lidí vám mezi vyjmenovanými zmíní beachvolejbalistky Kiki a Maki, které ale skončily páté. Nicméně záhy se do povědomí fanoušků zapsaly vhodnou a správně cílenou komunikací.
Jak velký je tým, který se ve Sport Investu stará o sportovce?
O individuální sportovce, tedy ne o fotbalisty a hokejisty, kteří spadají do samostatných sekcí agentury, pečuje ve Sport Investu tým sedmi lidí. Další lidé pak mají na starosti produkci sportovních akcí, internetovou televizi TVCOM.cz, PR a komunikaci, finanční chod firmy, zájezdy a hospitalitu na nejprestižnější světové sportovní akce.
Co bys doporučila mladým lidem, kteří pomýšlejí na podobnou kariéru jako ty?
Ať se nebojí. Sportovní marketing je u nás totiž stále velmi mladý obor, a pokud se budou jako já řídit heslem, že nic není nemožné, nebudou mít zbytečně zataženou ruční brzdu a práce je tak bude bavit.
ŠTAFETA: A na závěr – kdo bude další respondentem a jaká je tvá otázka na něj?
Pavel Pillár, PR manažer a tiskový mluvčí FC Viktoria Plzeň. A ráda bych se Pavla zeptala, čím by se mohly české fotbalové kluby inspirovat ve svém fungování od velkých evropských klubů?