Otevřít menu Zavřít menu

Rozhovor s Kamilem Veselým, výkonným ředitelem agentury 2Score

Když před více než dvěma lety zakládal agenturu, byl 2Score dvoučlenný tým se dvěma klíčovými projekty. Jak se agentura od té doby změnila? V podrobném rozhovoru se Kamil Veselý ohlíží za již více než dvouletým působením na trhu marketingových agentur zaměřených na sport, srovnává práci na marketingové komunikaci na úrovni ligy a klubu. To vše v nové rubrice "SportBiz štafeta".

2Score načíná letošním rokem třetí sezonu mezi sportovně-marketingovými agenturami. S čím jsi agenturu zakládal?

Mojí osobní motivací bylo dělat sportovní marketing v širším rozsahu, než v jakém jsem se v něm dříve angažoval jako zaměstnanec, či jako OSVČ. Naplnit dříve získané zkušenosti z této oblasti. Dělat to, co mě baví, co snad umím, a to všechno způsobem, jakým si to sám představuji.

[sws_blue_box box_size=“630″]Nová rubrika „SportBiz štafeta“ si klade za cíl cíle prostřednictvím krátkých rozhovorů představit a vyzpovídat zajímavé osoby českého sportovního byznysu. Jak to bude fungovat?

Každý zpovídaný, kdo štafetový kolík přebral, do dvou týdnů určí další osobu a položí jí minimálně jednu otázku, která ho zajímá, a redakce SportBizu na ni naváže dalšími dotazy. Uvidíme, kam naše štafeta doputuje.[/sws_blue_box]

Jak se agentura za dva roky změnila?

Začínali jsme v podstatě ve dvou lidech. Po půlroce jsme se rozšířili o další dvě osoby. První rok jsme byli – jak se říká – agentura garážového typu. Část tohoto kouzla garážového ducha je patrná i dnes. Zároveň však 2Score dnes tvoří již 15 lidí a z firmy se postupně stává klasická full-servicová reklamní agentura.

Výrazným vývojem prošla nabídka služeb, které klientům poskytujeme. První rok jsme prakticky vše outsourcovali, nyní jsme v těchto ohledech plně soběstační a jsme svým klientům schopni nabídnout vlastní kreativní oddělení s grafiky, copywritery a videoprodukcí.

Kdy přesně nastala ta přeměna z garážové agentury na klasickou reklamní agenturu?

Právě nedávno skončený rok 2014 beru jako klíčový transformační rok. Významně se rozšířila klientská struktura, což se logicky projevilo na personálním rozšíření agentury.

Jak se vyvíjelo klientské portfolio?

Začínali jsme prakticky se dvěma klienty, kterými byl STES s projektem marketingové komunikace Gambrinus ligy (resp. SYNOT ligy od roku 2014) a také Pražský fotbalový svaz (PFS) s projekty zaměřenými na děti a mládež.

Dnes je naše klientské portfolio významně širší. Skupinu klíčových klientů rozšířily zejména aktivity pro FK Baumit Jablonec (marketingová komunikace & PR klubu), FAČR (projekt Můj první gól). Již třetím ročníkem bude pokračovat dětský fotbalový kemp realizovaný pro AC Sparta Praha (Sparta Camp), pro Organizační výbor Mistrovství Evropy ve fotbale do 21 let 2015 realizujeme PR kampaň Fotbalová lvíčata, prostřednictvím které představujeme fanouškům všechny hráče českého výběru, průběh příprav na domácí šampionát a zákulisí budování týmu.

Osobně jsem zejména moc rád za možnost realizovat projekt Můj první gól. Fotbal, to jsou pozitivní témata a emoce, ale často narážíme na to, že jsou medializované spíše ty negativnější jevy. Projekt s významným PR přesahem, který by dlouhodobě a kontinuálně předkládal fanouškům pozitivní aspekty fotbalu, tady chyběl.

Co tě za uplynulé více než dva roky v nové roli ředitele firmy překvapilo?

Administrativa a množství byrokracie spojených s vedením firmy. De facto v jedné osobě teď pro chod firmy zajišťuji funkce CEO, obchodního, finančního i marketingového ředitele. Z čehož vyplývá významná odpovědnost a také enormní tlak.

2SCORE NENÍ JENOM FOTBAL

Tedy práce 2Score je fotbal, fotbal a zase fotbal?

Agenturní záběr jsme rozšířili také mimo fotbalové prostředí, když jsme začali spolupracovat na osobním marketingu nejlepšího českého basketbalisty současnosti Tomáše Satoranského. V brzké době se mezi klientelu 2Score zařadí také subjekty z volejbalového a cyklistického prostředí, ve kterém se v tomto roce chystáme zorganizovat a uspořádat zcela vlastní projekt.

A co komerční klienti, kteří chtějí komunikovat prostřednictvím sportu?

To je pro nás strategický segment, se kterým chceme více pracovat. Máme mimořádný vhled do sportovního prostředí, nástroje full-servicové agentury a zároveň jsme schopni pochopit potřeby klientů a marketingově zhodnotit jejich investici do sportu.

ZVÝŠENÍ NÁVŠTĚVNOSTI JE PRIMÁRNĚ V RUKÁCH KLUBŮ

Jak se změnilo během práce v 2Score tvé vnímání sportovního, resp. fotbalového marketingu?

Významně. Zejména díky čerstvým zkušenostem z práce pro FK BAUMIT Jablonec. Jak z dob mého předešlého zaměstnání, tak již při práci pro 1. ligu v rámci 2Score, jsem fotbalový marketing vnímal zejména z pohledu ligy, nikoli z pohledu klubu jako dílčí součásti celku, který má svá specifika.

Co máš konkrétního na mysli?

Například návštěvnost. Na ligové úrovni se snažíme neustále vyvíjet aktivity a projekty, kterými chceme průběžně dosáhnout našeho kýženého cíle, zvyšování návštěvnosti. Nakolik ale může liga jako „zastřešující“ organizace reálně promluvit do vyšší návštěvnosti? Složitě a minimálně. Můžeme ovlivnit image prezentace, zkvalitnit informační servis ligy jak směrem k fanouškům, partnerům a k médiím. Ale zvýšit návštěvnost utkání? To je primárně v rukou a hlavách marketingových oddělení klubů, Jablonce nevyjímaje.

Problematika nízké návštěvnosti je jistě klíčový důvod angažmá 2Score v Jablonci. Jaké další cíle před vámi na severu Čech stojí?

Ano, práce na průběžném zvyšování zájmu o klub na celém Jablonecku – a logicky jeho klíčová metrika, návštěvnost – je primárním cílem. Nutno ovšem podotknout, že se jedná o dlouhodobý strategický cíl. Z těch krátkodobých bych mohl jmenovat imageové pozvednutí celkové marketingové komunikace FK BAUMIT Jablonec na úroveň těch nejlepších v SYNOT lize.

Které týmy vnímáš jako ty nejlepší v marketingové komunikaci v SYNOT lize?

Kvalita marketingové komunikace v současné době plně koresponduje se sportovní výkonností klubů. Prim hrají AC Sparta Praha a FC Viktoria Plzeň. Jablonec chce toto duo rozšířit na trio nejen sportovní výkonností. Proto jsme byli ke spolupráci s Jabloncem přizváni a snad se nám v tomto ohledu daří. Ale stále ještě nemáme za sebou ani první sezónu a pracujeme s několikaletým výhledem.

Jaké konkrétní novinky jste přinesli do jabloneckého klubu?

Primárně jsme iniciovali a personálně zajistili dvě stálé pracovní pozice v klubu, které do té doby v Jablonci chyběly. Tiskového mluvčího a marketingového exekutivce. Komunikaci a koordinaci práce mezi agenturou a klubem zajišťuje agenturní account manažer, který má na starost pouze jablonecký klub, já, jakožto de facto marketingový ředitel, a kreativní oddělení 2Score s grafiky a videoprodukcí. V této symbióze „agentura – klub“ může klub vyvinout výrazně vyšší penzum práce a výstupů pro fanoušky, než by si obvykle samotný klub limitovaný poddimenzovanými personálními zdroji mohl dovolit.

S kterými konkrétními marketingovými aktivitami jste tedy přišli v zelených barvách Jablonce?

Byla jich celá řada. Ale vyzdvihl bych zejména ucelenou komunikační linku „Za Jablonec. V první linii“, spustili jsme nové webové stránky, významně zapracovali na imageové prezentaci klubu, zpracování videoobsahu, zatraktivnili jsme náplň zápasového dne a samotného utkání, vytvořili jsme speciální program pro permanentkáře, zástupci klubu i hráčů se účastní společenských akcí v regionu.

Velice si cením také realizace „Podještědského derby“, kdy se nám ve spolupráci s FC Slovan Liberec podařilo dát tradičnímu regionálnímu derby punc exkluzivního zápasu s vlastním brandem.

Celkově jsme se zejména snažili dostat klub a potažmo klubový brand blíže k lidem. Kdo jiný než fanoušci jsou nositelem brandu klubu? Začali jsme se o naše fanoušky mnohem více zajímat, pravidelně se jich ptáme na jejich názor i zpětnou vazbu k novým a připravovaným aktivitám.

Který z řady vyjmenovaných nástrojů považuješ za nejdůležitější?

Těžko vybrat jeden. Veškeré uvedené aktivity se, řekl bych, významně prolínají. Ale když mám zviditelnit jeden konkrétní, pak je to nový program pro permanentkáře.

Proč zrovna tento nástroj? Jaké výhody program zahrnuje?

Myslím si, že mezi primární cíle každého fotbalového klubu patří mít co největší množství stálých fanoušků, což jsou právě ti z nich, kteří jsou ochotni investovat do permanentní vstupenky. Přišli jsme tedy s paletou benefitů, které skutečně enormně zvýšily hodnotu sezónních vstupenek.

Každý permanentkář dostal unikátní šálu, která není dostupná v běžném prodeji, před každým utkáním přijde fanouškovi textová zpráva se sestavou Jablonce, po utkání obdrží zase fanoušci e-mail s hodnocením utkání od trenéra.

Majitelé permanentních vstupenek mají kromě toho jmenovkou označena svá místa na stadionu. Zanedbatelný není ani efekt úspory sezónní vstupenky oproti součtu jinak jednotlivě zakoupených vstupenek na všechna domácí utkání. A to zdaleka není vše – plánujeme další věci.

Na závěr máš povinnost předat pomyslný štafetový kolík dalšímu respondentovi. Kdo to bude?

Moje spolužačka z FTVS Eva Šťastná ze Sport Investu.

Tvoje otázka na Evu Šťastnou?

Evo, pamatuji si, že si s prací ve Sport Investu koketovala nějakým způsobem ještě při našem společném studiu na FTVS. Můžeš mi osvěžit paměť a připomenout, jak ses k ní vlastně dostala? Případně, jaký byl ten důležitý moment, který ti pomohl k tomu dělat to, co nyní děláš ve Sport Investu? A v neposlední řadě bych ti chtěl také touto formou popřát k malému Vašíkovi, který se ti před pár týdny narodil!

Štafeta tedy pokračuje za dva týdny rozhovorem s Evou Šťastnou ze společnosti Sport Invest.

SHARE
SHARE

Napsal
Zdenda Novotný

Sportem - ač zřejmě žádný grandslam, olympijskou medaili, mistrovský titul či sportovce roku nevyhraje - se Zdenda vrchovatě baví po celý dosavadní život.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.