Otevřít menu Zavřít menu

Komunikace klubů SYNOT ligy před zimní přestávkou: velký posun vpřed

Se závěrečným hvizdem zápasu Jablonce s Plzní nastává fotbalistům i zástupcům sportovních úseků klubů kýžená dovolená. Ještě než se od lídrů „hráčů“ na hřištích sociálních sítí Lukáše Váchy, Milana Švengera či třeba Matěje Hybše dozvíme, na kterých žlutých píscích či bělavých svazích tráví zasloužené dovolené, nastala pro komunikační oddělení prvoligových klubů doba bilancování. Přesněji řečeno bilancování ligového poločasu. Jak se hodnocení podzimu projevilo na homepage webů a v jejich redakčních archivech? Které posty mohli fanoušci lajkovat, komentovat a sdílet na Facebooku?

Branky, body, ohlasy…

Je povolanější hodnotící osoby než trenéra? Není. Je tedy logické, že prakticky všechny prvoligové kluby přišly s hodnocením podzimní části z pohledu svých lodivodů. Hodnocení prostřednictvím článků je vítané a osvědčené minimum, které je v ročním redakčním plánu stabilním prvkem většiny klubů (Plzeň, Jablonec, Ml. Boleslav, Ostrava, Slovácko, Dukla, Příbram, Vysočina, Brno) Nakolik osvěžující je poté užití jiného formátu, kupříkladu videa, které užil ligový nováček z Českých Budějovic.

Brněnská Zbrojovka si pro fanoušky připravila zajímavý seriál online dotazníků, v rámci kterých se bude redakce oficiálního webu pravidelně dotazovat hráčů „A“ týmu nejen na fotbalová témata. Jaký zápas se daným hráčům vydařil nejlépe? Kdo byl nejlepším hráčem Zbrojovky? Co si přejí pod stromeček? Kdo se stane ligovým mistrem? Fanoušci se mimo jiné dozví jméno hráče, který prostřednictvím tohoto dotazníku (jistě s notnou dávkou humoru pozn.red.) vyjádřil netradiční a intimní vánoční přání v podobě „sexuální zkušenosti se starším mužem.“

V Edenu přenechali dotazování na hodnocení trenéra Beránka šalamounsky na samotných fanoušcích v online dotazníku a ti toho hojně využili. A ptali se nejen na dotazy datované do uplynulých 16 ligových kol.

Se zajímavou grafikou o divácké návštěvnosti přispěchala také Vysočina.

Ostravský Baník pro změnu připomenul fanouškům uplynulý podzim prostřednictvím fotogalerie na Facebooku.

Liberci ze zřejmých důvodů fanoušci jenom marně hledali hodnocení trenéra. Místo toho však redakce tamním fanouškům nastínila, jaké povinnosti naplní po první týdny kalendáře managementu klubu.

Podrobné statistiky – kluby je mají, ale ví to fanoušek?

Již druhou sezónou disponují všechny kluby SYNOT ligy detailními statistikami ligových klání. Přesnost přihrávky, střelecká efektivita, počet naběhaných metrů ve sprintu, vyhrané útočné hlavičkové souboje, lokalizace pohybu hráče s míčem… Prvoligové statistiky již nejsou jenom branky, vychytané nuly a žluté karty.

Detailní statistiky jsou blyštivým pokladem zejména pro zástupce sportovních úseků. Avšak opomenout jejich marketingový a komunikační potenciál směrem s fanouškům, když vyhodnocujete podzim? To by bylo nešťastné.

Alespoň článkem se o detailních statistických tajích svých svěřenců pochlubila čtvrtina prvoligových klubů (Jablonec, Ostrava, Příbram, Slavia, Vysočina, Liberec). Nicméně štika ligového podzimu, jablonecký BAUMIT, svým fanouškům, podporujícím klub také na online kanálech, nabídl exkluzivní sumář podzimní části nejenom textem, čísly, ale také v kvalitním grafickém hávu.

Tvůj názor nás zajímá, fanoušku

Při hodnocení sezony by bylo elementární chybou opomenout názor toho nejdůležitějšího stakeholdera, pro kterého se nejen český fotbal hraje. Je jedině dobře, že si také toto kluby uvědomují.

Osvědčené recepty chutnají nejlépe a rozhraní pro jednoduchou anketu má téměř každý z prvoligových webů. Tak se po vzoru Jihlavy či Hradce Králové zeptejme těch, na kterých nám nejvíce záleží, „Kdo byl na podzim nejlepší?“ Nebo nechte fanoušky oznámkovat podzimní ligové působení celého týmu „jako ve škole“, jak tomu udělali Teplice.

Příbramští zaměřili anketní hodnocení podzimu nejen na A-tým. Hodnoceni byli též trenéři a nejlepší mládežníci. U Litavky se navíc neomezili pouze herní výkonnost. Fanoušci Příbrami taktéž hledali objev, „sympaťáka“ či trenéra podzimu. Pro hlasování v anketě bylo navíc nutné vyplnit uživatelův e-mail – tolik ceněný (a v současné realitě komunikace s fanoušky stále relativně opomíjený) komunikační klenot.

Slavia této obligátní otázky využila mimo webu moudře také na svém oficiálním Facebooku, kdy výzvou založenou na „likování“ fotek nejlepších hráčů podzimu vyzvala fanoušky, aby touto cestou rozhodli o těch nejlepších.

Není nad osobní setkání

Jak nejlépe poděkovat fanouškům a sponzorům za jejich přízeň? Uspořádejte event, pozvěte je a nabídněte jim přímý osobní kontakt. A netřeba se ubírat pouze cestou autogramiád (které však zaručeně fungují).

Plzni nabídlo vedení klubu fanouškům autogramy svých defenzivních pilířů Václava Procházky a Lukáše Hejdy. Slavia nabídla tradiční exkluzivní zážitek majitelům pětiletých permanentních vstupenek. Ti se mohli setkat jak s hráči A-týmu, klubovými legendami, tak se sešívanými legendami.

Mladoboleslavský klub se stal již tradičním spolupořadatelem benefičního adventního koncertu, Slovácko stejně jako Zbrojovka ocenili v rámci podzimního bilancování nejlepší hráče mládežnických kategorií.

Dukla, Jihlava i Hr. Králové neopomněli v rámci svých slavnostních akcí poděkovat svým partnerům, bez kterých by ani žádné půlsezónní hodnocení v první lize nebylo možné…

Liga nabídla pomocnou ruku – byla využita?

Obecně známou realitou prvoligových klubů je, že toky plynoucí z finanční pokladnice klubů na „nadstandardní“ marketingovou komunikaci mají typologicky blíže ke klidné české bystřině, než k bavorským alpským řekám v době jarní oblevy.

Oficiální kanály SYNOT ligy proto připravily nejen fanouškům, ale také klubům, obsahově i vizuálně hodnotný materiál prezentující jak týmové tak individuální statistiky hlavních ligových aktérů. Nejen každý klub, ale též zástupci sportovních médií, tak bez přímých finančních nákladů získali kontnet, se kterým mohli dle vlastního zvážení operovat.

idnes-statistiky

Vzorovým příkladem využití těchto dat je Slovácko, které možnosti prezentovat moderně zpracované statistické výstupy využilo na svém Facebooku na 100%. Nahrání grafického postu nebo jeho sdílení tisícům vašich online fanoušků, nabídne zdarma, na české poměry unikátní obsah. Nabízí se otázka, proč nebyla tato „pomocná ruka“ od většiny klubů přijata?

Na zimní okurky není radno spoléhat

Zimní spánek tuzemského ligového fotbalu je dlouhý. Na 82 promrzlých dnů se přestávají točit turnikety, tisknout bulletiny, lajnovat hřiště i opékat klobásy. Navíc ani okurky v zimě nerostou! Proto nelze spoléhat na nástup jejich sezony.

Fanoušek není medvěd brtník, který by ulehl k zimnímu spánku. Fotbalový příznivce baží po informacích i v době, kdy nevidí svých 11 hrdinů bojovat o body SYNOT ligy. A hodnocení půlsezóny? To je nadmíru atraktivní téma, které může vyplnit minimálně dva týdny fotbalového mezidobí.

Je dobře, že si to české i moravské kluby začínají uvědomovat a zásobují své informační kanály pestrými informacemi v rozličných formátech sdělení.

Sumarizace ligového poločasu již nebývá pouze strohý článek s ohlasy trenéra. A to je skvělá zpráva! Potěšující je také okolnost, že zástupci komunikačních úseků klubů se dnes nemusí inspirovat výhradně na západ od našich hranic, ale kreativní, zábavnou a kvalitní inspiraci mohou nalézt na kanálech svých přímých konkurentů, ligových kolegů.

SHARE
SHARE

Napsal
Zdenda Novotný

Sportem - ač zřejmě žádný grandslam, olympijskou medaili, mistrovský titul či sportovce roku nevyhraje - se Zdenda vrchovatě baví po celý dosavadní život.


Nejčtenější

Tagy

SYNOT liga

podobné články

Nejlepší tvůrci digitálního obsahu mezi českými sportovními...

Červencové sportovní události, které se vyplatí sledovat


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.