Otevřít menu Zavřít menu

Rozhovor s Markem Šothem o práci se sociálními sítěmi v ČT sport

Jak vypadá práce se sociálními sítěmi v České televizi? Které sporty pracují se svými online fanoušky nejlépe? Jaké nástroje se vyplatí používat pro správu sociálních sítí? Nejen na otázky odpovídal Marek Šoth, který má nová média v ČT sport na povel.

Jak ses dostal k práci se sociálními sítěmi v České televizi?

Práce pro ČT a v týmu sociálních sítí byl můj tajný sen a nevěřil jsem, že se mi někdy podaří se do něj dostat. Ale už je to dva roky, co se o ně starám a dopomohla tomu náhoda. Těsně před začátkem LOH 2012 v Londýně jsem si nešťastně zlomil ruku, musel na operaci a “bohužel” jsem musel být měsíc místo práce doma a koukat na televizi. Vzhledem k tomu, že jsem dřív vesloval za Duklu a spoustu sportovců, co byli v Londýně jsem znal osobně, tak jsem se doslova po tu dobu přibyl k několika obrazovkám doma a fandil (doma to vypadalo takto). A nefandil jsem jen u televize, ale dělil jsem se o svou radost i se svými followery na sociálních sítích a snažil jsem se to dělat kvalitně a rychle. Z hecu jsem si řekl, že budu dělat “lepší zpravodajství” na sítích než dělá ČT sport, Deník Sport a další, kteří jsou za to placeni a hlavně budu nejrychlejší. Což se mi opravdu podařilo a získal jsem v té době značnou část pozornosti a nových followerů (fungoval jsem především na Twitteru). Párkrát se mé tweety ukázaly i v televizi, ale žádná větší zpětná vazba od televize nebo jiných médií se nedostavila. Za co jsem byl trošku smutný, ale tak co jsem měl dělat. Pak asi dva měsíce po olympiádě jsem si řekl, že bych mohl změnit práci (dělal jsem naprosto mimo obor pro jednoho velkého mobilního operátora) a najít něco, co mě bude více bavit. Napsal jsem na Twitter, že hledám práci a ozvala se televize, že mě chce. Nemohl jsem říct ne.

Co je náplní tvé práce?

V podstatě vše, co se týče sociálních sítí a ČT sportu. Od přípravy postů, odpovídání fanouškům, napojení sociálních sítí do vysílání, reporting až po školení a konzultace. Ale netočím se jen u sportu, občas je potřeba něco pomoct i u dalších kanálů, takže nedávno jsem například pomáhal připravovat volební vysílání do ČT24 nebo pomáhám i v ČT art. Nenudím se.

Kolik členů má tým sociálních médií v ČT?

V současnosti 2,5 na celou Českou televizi. (Na úvodním obrázku můžete vidět celý social media tým pohromadě, zleva Marek Šoth, Dalimil Novák a stážistka Lenka Krsová) Což je opravdu málo, ale brzy se to změní, takže budeme mít víc času si “hrát” a dělat skvělé věci.

Jaká je strategie a cíle FB stránky?

Sociální sítě bereme jako další kanál, jak můžou být naši diváci s námi ve spojení. Co se týče obsahu, snažíme se ho dnes vést především zpravodajsky se zaměřením na naše vysílání, takže každý den našim fanouškům zprostředkováváme sportovní highligty, pohledy do zákulisí a také jim předáváme informace, na co se můžou těšit v našem vysílání a také na našem webu, kde často míváme exkluzivní přenosy. Také je pro velice důležité získávání zpětné vazby od diváků a dáváme jim možnost vyjádřit se nebo zeptat se na cokoliv.

foto pracovního místa

Jaké typy příspěvků případně jaké sporty vyvolávají největší odezvu u fanoušků?

Sport je o emocích, takže největší ohlasy mají vždy postupy, výhry, medaile, ale také prohry a zvlášť pokud jsou něčím zajímavé (faul, skóre…). Například pokud Sparta vyhraje, tak to moc engagmentu neudělá, ale když prohraje, tak se to lajkama a komentáři jen hemží. Jinak obecně táhnou národní sporty – fotbal, hokej, hodně populární je v poslední době biatlon. Pak tradičně táhnou velké jména jako Martina Sáblíková, Jaromír Jágr nebo třeba Petr Čech. Když to zjednoduším, tak stačí, když se vyhrává a pak je jedno, jestli dáš fotku (důležitá je dobrá fotka), odkaz nebo status. Lidi lajkuljí jak diví.

Jaké ukazatele sleduješ u FB stránky a jaké nástroje pro to využíváš?

Sleduji tradiční čísla, takže dosah, míra zapojení fanoušků, nárůst fanoušků a kolik lidí se přes sítě dostane přímo k nám na web. Také hodně sleduji konkurenci a snažím se být vždy, co nejvíce před ní. Používám k tomu přímo Facebook Insights v kombinaci se Zoomsphere, pro měření péče kvality o naše fanoušky pak používáme Brand Embassy.

Kde hledáš inspiraci pro svou práci?

Všude. Dívám se, jak to dělají v zahraničí, u konkurence, jiné značky, čtu o aktuálních trendech. Nebo se snažím chodit na přednášky lidí z oboru, barcampy, sportbiz meet-upy, konference. Inspirovat se dá kdekoliv. Důležité je nezastavit se a snažit se jít pořád dál.

Co bys doporučil správcům FB stránek ke zlepšení výsledku jejich stránek?

Snažte se dělat kvalitní obsah, který bude relevantní vaší cílové skupině, předávejte emoce a nebojte se experimentovat. Fanoušci vám řeknou, zda jdete tou správnou cestou.

Používáš propagaci příspěvků na FB?

V tuto chvíli ne, protože máme pořád hezká organická čísla, ale jakmile….

Jak a při jakých pořadech se sociální sítě využívají přímo ve vysílání?

Snažíme se je postupně zapojovat do přímých přenosů. Především sbíráme reakce na aktuální dění a otázky pro hosty ve studiu. Perfektně to funguje u florbalových přenosů, kde během celého přenosu běhají zajímavé poznatky od fanoušků přímo na obrazovce. O přestávce se pak reaguje na konkrétní dotazy. Podobně to funguje každou sobotu u Synot ligy, kde navíc přes sítě můžete soutěžit o reprezentační dres. Moc hezky to funguje také přes MS v hokeji, při přenosech z Tour de France a také jsme to zkoušeli například u házené. Každopádně stále se pereme s tím, že reakcí a především těch kvalitních bývá relativně málo. Lidé tu ještě neumí využívat sociální sítě během přenosů jako second screen, tak jak to funguje na západě od nás. Jednou bych rád viděl, že se sítě opravdu stanou pevnou součástí vysílání a “kdokoliv” se do něj bude moct snadno zapojit.

Jak těžké je přesvědčit redaktory a komentátory o tom, aby pracovali se sociálními médii?

Před lety to byl boj. Například Robert Záruba a Jaromír Bosák byli z počátku hodně skeptičtí a dnes jsou hvězdami českého Twitteru. Mladší redaktoři a komentátoři tomu mají blíž a sami pochopili význam sítí, takže je přemlouvat nemusím. Každopádně Pavla Čapka asi na sítích nikdy aktivně neuvidíte, ale mám radost, že dává sítím prostor ve vysílání. Dnes najdete například na Twitteru už 25 kolegů, kteří jsou různě aktivní. Rád bych vypíchl z hokejové redakce Hanu Ježkovou, Janu Niklovou nebo Darinu Vymětalíkovou, u fotbalu určitě sledujte Davida Kalouse nebo Lukáše Pečeně, hodně aktivní je Tomáš Budka a Jiří Kalemba, kteří se věnují míčovým sportům. Na sítích také najdete Miroslava Langera, který má na starosti estetické sporty a nesmím zapomenout na Ondřeje Nováčka a Martina Vaita z webové redakce, kteří na sítích předvádí skvělou práci.

instalace interních zařízení

Které sporty podle tebe nejlépe pracují se svými online fanoušky?

Jednoznačně florbalový svaz a jejich Český florbal, moc dobře to také funguje u fotbalu, Synot liga je perfektní nebo u Sparty by se mohlo spoustu týmů učit. V letošní sezoně má taky dobře našlápnuto hokejová extraliga a nároďák, který do toho začal hezky šlapat. Jinak jsem z české scény spíš smutný, protože moc dobrého obsahu na sítích nenajdeš. Přitom sociální sítě jsou stále velice levný marketingový nástroj a dobrý obsah dokáže vymýšlet “průměrný fanoušek”.

Jaké nástroje používáš na správu sociálních účtu?

Ještě jsem nenašel ideální univerzální nástroj, takže jich používám několik. Na rychlý přehled, co se děje ve světě je super Tweetdeck, na odpovídání fanouškům Brand Embassy, na analytiku Zoomsphere, na plánování Kalendář Google a občas plánuji přes Buffer. Pak máme ještě vlastní vyvinuté nástroje na práci se sítěmi ve vysílání.

Blíží se hranice 100 000 fanoušku stránky, chystá se nějaké speciální akce?

Mám v hlavě pár nápadů a uvidím, který nakonec zrealizujeme, ale určitě si toho na našem Facebooku všimnete.

SHARE
SHARE

Napsal
Roman Cermak

Roman si svůj život bez sportu neumí představit. Od dětství se pohybuje ve sportovním prostředí zejména pak v prostředí ledního hokeje, kde také přišel první kontakt se sportovním marketingem, který ho okamžitě zaujal natolik, že se rozhodl ho studovat a poté i pracovat v tomto oboru. Dlouhá léta působí v 2Score, kde má na starost video content.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.