Otevřít menu Zavřít menu

Rozhovor s Tomášem Kučerou, marketingovým a PR ředitelem ČEZ Motor České Budějovice

První sezónu s novým názvem a po přesunu do druhé nejvyšší hokejové soutěže má za sebou ČEZ Motor České Budějovice. Jak probíhalo vytváření nového brandu klubu po přesunu Mountfieldu do Hradce Králové? Jak se s novým názvem a nižší soutěži vypořádali místní fanoušci? Právě o tom a profesní cestě se dočtete v novém rozhovoru s marketingovým a PR ředitelem českobudějovického hokejového klubu, Tomášem Kučerou.

Tomáši, můžete stručně shrnout své profesní zkušenosti?

Při studiu na vysoké škole jsem začal dělat redaktora webu tehdejšího HC České Budějovice, dost mě to bavilo a asi mi to i šlo, protože jsem hned po roce vyhrál cenu pro nejlepšího redaktora firmy eSports.cz, která provozuje weby sportovních klubů po celé republice. Práce kolem sportu mě bavila mnohem víc, než právo, které jsem studoval, takže když díky doporučení Davida Schlegela, jednoho ze spolumajitelů eSports.cz, přišla příležitost stát se PR manažerem a mluvčím HC Sparta Praha, nechal jsem školu a vrhl se za touhle šancí. Rodiče moc rádi nebyli, ale dvě sezony ve Spartě znamenaly nakonec dva tituly. Následně jsem se přes konkurz dostal jako redaktor do televize Nova, a to už rodiče celkem uklidnilo a od té doby už jim, myslím, tolik nevadí, že nemají ze syna právníka.

Jaká byla cesta od hokejové novinařiny k hokejové exekutivě?

Na Nově jsem pracoval nakonec 6 let a dostal jsem tam od Dušana Mendela šance, o kterých se mi nikdy ani nesnilo. Vyzkoušel jsem si všechny možné pracovní posty od redaktora, přes moderátora sportovních zpráv ve Snídani s Novou, až po nejtěžší disciplínu, kterou je podle mě komentování a speciálně komentování hokeje. Tím se mi vlastně splnil dětský sen, protože jako úplně malý kluk jsem babičce při sportovních přenosech v televizi sliboval, že až ze mě bude komentátor, budu ji brát s sebou na stadiony zadarmo. Škoda, že se toho nedožila. Ale on ji stejně sport moc nebavil a koukala se na ty přenosy jen kvůli mně. Návrat do hokeje přišel vlastně úplně náhodou v loňském roce, kdy se v Českých Budějovicích řešila budoucnost hokeje, já nabídl současným majitelům drobnou výpomoc a nakonec z toho byl návrat domů a práce na plný úvazek.

kučera

Tiskový mluvčí a ředitel marketingu ČEZ Motor Č.B., Tomáš Kučera (vlevo) a Aleš Kotalík (vpravo)

Co vás v nové roli nejvíc překvapilo?

Upřímně musím přiznat, že mě překvapilo, jaký jsem dostal v klubu prostor. V českém hokeji je marketing a PR myslím stále dost na druhé koleji, ale v Motoru jsem narazil na lidi, jejichž pohled na fungování hokejového klubu je mi velmi blízký. I díky tomu se myslím podařilo nastartovat Motor ne v šibeničním, ale v záhrobním termínu tak, že to přitáhlo věrné fanoušky v obrovském počtu.

Jak velký je váš tým a jak jsou v něm rozděleny role?

V Budějovicích po předchozím klubu nezbylo vlastně nic, odvezli si od hráčů, přes kostku nad ledem, brusky na brusle, až po židle, prakticky všechno. Vzhledem k tomu a omezeným finančním možnostem tak nebylo možné vytvořit široký tým lidí a všichni se tak vlastně podíleli na všem. V klubu dělá celkově nějakých 12 lidí, včetně majitelů, a každý má většinou hned několik funkcí. Sportovní ředitel je zároveň asistent trenéra, vedoucí sekretariátu dělá i marketing a já například kromě marketingu a PR řeším i produkci zápasů nebo obchodní věci.

Pracoval jste dříve v hokejové Spartě, můžete oba kluby porovnat?

Největší rozdíl je samozřejmě v tom, že Sparta je velký klub s obrovským celorepublikovým přesahem, je to obrovská značka a tomu odpovídá i její zázemí, počet zaměstnanců a finanční možnosti. Motor je momentálně malý klub, který má ale částečně podobnou roli jako Sparta, ovšem v regionálním jihočeském měřítku. Ale porosteme a zase přijde doba, kdy budeme Spartu prohánět tak, jak tomu bylo pravidelně už od 30. let minulého století!

V Budějovicích vznikl de facto nový klub. Jak jste se rozhodovali, jak se bude jmenovat a jaký bude mít brand? Byl vedle Motoru a Stadionu v řešení i jiný název?1

Já jsem do toho vstoupil až někdy v srpnu a v té chvíli už byla vlastně vybrána varianta, že se klub bude jmenovat prostě podle společnosti, kterou založil Radek Bělohlav a spol., tedy CBH2013. Hned jsem se do toho vložil, snažil jsem se argumentovat nejen svými zkušenostmi, ale i názory mnohem větších osobností, než jsem já, jako je třeba Robert Záruba. Jednoznačně jsem se postavil za to, aby se klub jmenoval Motor. Spolumajitelé se toho zprvu obávali, protože se tak tehdy jmenoval jejich konkurenční projekt, ale nechali se nakonec vlastně rádi přesvědčit. Bylo to jednoznačně šťastné rozhodnutí. Co se týká loga, na to bylo ještě méně času, vlastně vůbec nebyl prostor vybírat si. I tak se ale myslím Tadeáši Drahorádovi z agentury 2Score povedlo vytvořit logo tak, aby spojovalo historii i budoucnost hokeje v Českých Budějovicích.

Návrat Motoru do názvu klubu byl přijat asi veskrze pozitivně, že?

Hokej v Budějovicích je už od roku 1965 Motor a každý to tak ví. Dnes už to lidé nevnímají jako nějaký podnik, dnes už je to symbol, který znají fandové po celé zemi a se kterým se navíc i marketingově dobře pracuje. Když jsem název oznamoval na ledě při prvním přípravném duelu s Kladnem, na který přišlo přes 5000 fanoušků, měl jsem při aplausu husí kůži jako snad nikdy. Fandové to přijali s obrovským nadšením.

Jak velká je to změna hrát místo extraligy ligu první?

Má to dvě roviny. Na jednu stranu je to samozřejmě hokejově nižší úroveň a pozornost věnovaná 1. hokejové lize v médiích je výrazně menší. Na druhou stranu to zase znamená v některých ohledech mnohem větší svobodu, protože 1. liga není tak svázaná různými nařízeními.

Změnilo se nějak složení fanoušků, kteří chodí v Budějovicích na hokej?

Do jisté míry ano. Někteří lidé se do arény vrátili, protože se teď s klubem mnohem lépe identifikují. Určitě hraje roli i to, kdo nyní klub řídí, a jak otevřený k fanouškům Motor je. Co se každopádně změnilo radikálně, to byla atmosféra v hledišti. Motor sice v uplynulé sezoně nehrál nic moc, ale lidé fandili naprosto úžasně a tak, jak jsem za celý život v Českých Budějovicích nezažil. Mexické vlny za stavu 0:4, to není sci-fi, to se opravdu stalo v Budvar aréně. Myslím, že lidé se v Budějovicích naučili na hokej chodit víc jako na společenskou událost. Poslední roky v extralize se chodilo spíš na výhry, na soupeře, případně na Jágra, chybělo tomu z mého pohledu větší sepětí s vlastním týmem.

Změnila se nějak návštěvnost?

Klesla v průměru o nějakých 500 diváků, ale uvědomme si, že srovnáváme sezony, kdy v extralize hrály hvězdy z NHL a do Budvar arény jezdily Sparta, Slavia, Pardubice, Kometa nebo Plzeň. V uplynulém ročníku nastupovaly v Budějovicích týmy Mostu, Kadaně nebo Benátek nad Jizerou, Motor hrál celou dobu ve spodních patrech tabulky a přesto se průměrná návštěvnost udržela na počtu 3724 diváků. To považuju za obrovský úspěch, protože některé týmy v extralize o takovém počtu mohly jen snít. Podle IIHF jsme měli čtvrté nejvyšší návštěvy mimo nejvyšší soutěže z celé Evropy!

Jaká byla reakce partnerů? Jak se proměnilo jejich portfolio?

Někteří zareagovali okamžitě a podpořili nový klub stejnými prostředky, jako kdyby hrál extraligu. Někteří partneři se dokonce vrátili po delší odmlce. A získali jsme samozřejmě i některé úplně nové. Českobudějovický hokej opustily vesměs hlavně ty firmy, které byly navázány na předchozího majitele, a pár těch, pro které byla podstatná extraliga.

Jaký je zájem regionálních médií o prvoligový hokej?

Hokej je v Českých Budějovicích, a dá se říct i v celém jihočeském regionu, číslo jedna, a to se projevuje i v mediálním zájmu o Motor. S regionálními novináři máme vynikající vztahy. Já mám pro ně samozřejmě výrazné pochopení, protože jsem sám jako novinář prožil část života, a oni si zase myslím cení toho, že se k nim, a potažmo k fanouškům, snažíme chovat skutečně co nejvíce otevřeně.

Jaká je dnes v Českých Budějovicích pozice hokeje ve srovnání s fotbalem?

Jak už jsem naznačil, hokej má určitě u veřejnosti lepší zvuk. To vychází jak z historie, kdy byly České Budějovice v hokeji na výsluní prakticky od ligových počátků, kdežto zdejší fotbal se do nejvyšší soutěže trvaleji prosadil až v 90. letech minulého století. Tak ze současnosti, kdy u hokeje skvěle funguje fanklub, který sdružuje velké množství naprosto oddaných fanoušků, zatímco fotbal se s diváckou podporou dost potýká a pořádné jádro těch nejvěrnějších se mu nedaří vytvořit.

susenky04

Jaké jsou sportovní i marketingové cíle nového Motoru? Co plánujte do příští sezóny?

Dlouhodobější sportovní cíl je jasný – návrat do extraligy. V následující sezoně po stabilizaci kádru by měl tým každopádně hrát v horní polovině 1. ligy. Co se týká marketingových akcí, loni jsme spustili koncept „Jihočeské klasiky“, kdy si chceme každý rok připomenout něco z bohaté historie klubu. Náš první retro duel připomínající první ligový zápas z roku 1937 v dresech Stadionu proti BK Mladá Boleslav vysílal dokonce živě program ČTsport. Bylo to mimochodem teprve podruhé v historii, kdy se vysílala základní část druhé nejvyšší soutěže, přičemž poprvé to bylo v době výluky také v Budějovicích, když tu zářili Prospal, Dvořák, Turek, Martínek, Neckář nebo Ference. Retro zápas připravíme určitě znovu, nejspíš připomeneme bitvy Motoru s Kladnem v 70. letech. Dále pak máme připravenou akci, která připomene jeden silný příběh spojený s českobudějovickým klubem, nechci to ještě úplně prozrazovat, ale věřím, že to bude mít velký ohlas. A fanoušky si chceme naklonit i menšími akcemi, jako třeba speciálním zápasem pro ty nejmladší diváky, častějšími a neotřelými  videopohledy do zákulisí klubu a hlavně i nadále co nejčastější, přímou a otevřenou komunikací. A určitě zase zkusíme vymyslet něco neotřelého, jako byly loni velmi chutné a navíc i zdravé žitné „Motorácké sušenky“, které se dají koupit i v běžných obchodech a měly velký úspěch nejen na jihu Čech.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

ČEZ Motor České Budějovice

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.