Komunikace klubů s fanoušky během nepopulární hokejové baráže

Hokejová baráž o udržení v extralize není pro týmy z nejvyšší soutěže příliš příjemnou záležitostí. Na vlastní kůži to v letošní sezóně pociťují jak Rytíři Kladno, tak i Piráti Chomutov. Představme si vybrané komunikační aktivity obou klubů v tomto těžkém období.
Bitva o Kladno – Rytíři vsadili na Milana Nového
Před startem sezóny oznámil majitel klubu Jaromír Jágr možná i s trochou nadsázky útok na titul. Určitě však netušil, že Rytíři budou muset bojovat o extraligovou příslušnost.
Hokejové utkání se skládá z několika užitků, které fanoušek koupí vstupenky získává. Tím nejdůležitějším je sportovní výkon daného týmu. V tomto ohledu Rytíři svým postavením v tabulce fanouškům radost příliš neudělali. Průměrná domácí návštěva v základní části činila 2721 diváků a v této metrice bylo Kladno společně s Karlovými Vary (3395 diváků) a dalším účastníkem baráže Chomutovem (3644) nejhorší v extralize.
Klub si byl před začátkem baráže vědom potřeby podpory fanoušků, a tak si pro ně připravil video s názvem „Král střelců jde do bitvy s Rytíři“, které je emotivně laděné. Hlavní postavou je bývalý vynikající kladenský hokejista Milan Nový, který nabádá fanoušky k podpoře týmu a vytvoření dobré atmosféry při domácích zápasech.
Před startem baráže nelenil ani kladenský maskot Rytíř, jenž se vydával do města obdarovávat fanoušky, kteří u sebe měli kladenský merchandising nebo vstupenky na barážové utkání. Pro nejmenší fanoušky byl v centrum města připraven i skákací hrad a možnost vyzkoušet si střelbu na branku.
Dalším počinem, který měl za cíl zvýšit soudržnost a sounáležitost s klubem, byl pochod městem před prvním domácím barážovým střetnutím. Fanoušci se shromáždili v centru města a společně s maskotem pochodovali na stadion, kde je přivítal Milan Nový.
Návštěva na prvním domácím barážovém zápase byla 2937 a kladenští fanoušci museli zkousnout porážku 2:4 od chomutovských Pirátů.
Za zmínku také určitě stojí mobilní aplikace „Fandíme Rytířům“, která spatřila světlo světa před začátkem baráže a přináší fanouškům sestavy, výsledky, videa a pro fanoušky, kteří nemohou být na stadionu, online přenosy. Samozřejmostí jsou notifikační zprávy informující o každé změně stavu, začátcích a koncích utkání. Aplikace je ke stažení na Google play a v nejbližších dnech i na AppStore. Zajímavostí je, že u zrodu aplikace stál bývalý hokejista Michal Havel, jenž zažil poslední kladenskou baráž v sezóně 2002/2003. Aplikace má jistě své nedostatky, ale je to určitě chvályhodný pokus přiblížit klub ještě více ke svým fanouškům.
Chomutovští Piráti se drží hesla #nikdy_to_nevzdame
Severočeský hokejový klub má v posledních letech s baráží zkušeností víc než dost. Důležitost baráže pro budoucnost klubu si uvědomují nejen v klubu, ale i samotní fanoušci.
První video „Nikdy to nevzdáme“ je totiž právě z fanouškovské dílny. Smyslem toho videa je ukázat, že Piráti Chomutov není jen 20 lidí v šatně A týmu. Je jich daleko víc a kdy jindy by se měli zmobilizovat, než v tak kritické době?
Ve videu je dobře vidět klubový merchandising, ať už jde o oblíbeného plyšového maskota Picaroona, povlečení nebo třeba hrníček v kanceláři účetní. V jednom ze záběrů je vidět i zámek s nápisem Piráti, který se váže k další aktivitě a videu s názvem „Pirátský zámek“. Video vyzývá fanoušky k symbolickému uzamknutí Pirátů v extralize. Zajímavým prvkem je určitě i to, že v obou videích se vyskytují děti. Piráti se snaží dlouhodobě cílit pravě na rodiny s dětmi a tato videa jsou jedním z důkazů.
Klub pracuje na sociálních sítích s hashtagy, a tak kromě #nikdy_to_nevzdame a #piratsky_zamek použil i hashtag #vsichni_jsme_pirati, který v sobě opět ukrývá spojení klubu a fanoušků. Na úvodní 4 domácí zápasy Pirátů dorazilo v průměru 4372 diváků. Vyšší číslo má ze všech barážových týmů prozatím jen Olomouc s domácí průměrnou návštěvou 4749 diváků.