Otevřít menu Zavřít menu

10 otázek pro Lubomíra Skálu, šéfredaktora webu a sociálních sítí ČFbU

Florbal patří mezi nejprogresivnější sporty v České republice. Jak si tento mladý sport vede na sociálních sítích? Webové stránky a nová media má v České florbalové unii na starost Luboš Skála. Tady je deset otázek a deset odpovědí.

Luboši, můžeš se stručně představit? Co jsi dělal a co děláš?

Nemohu začít jinak, než abych zmínil, že na samém začátku stáli učitelé svitavského gymnázia. Díky Martinu Komoňovi jsem se začal pravidelně věnovat florbalu a díky Dittě Kukaňové jsem objevil potenciál v grafice a moderních informačních technologiích. To se skloubilo dohromady v práci pro svitavský florbalový klub a posléze i pro širší florbalovou veřejnost. Sice mě intenzivní florbalové aktivity do jisté míry stály vysokoškolské vzdělání, ale přes krátkou etapu firemního grafika v jedné brněnské společnosti, mě zavedly až na pozici šéfredaktora webu a sociálních sítí České florbalové unie.

478670_3152616052346_337540817_o

Jak ses dostal k práci na ČFbU?

Největším zlomem byla facebooková stránka Český florbal, kterou založil můj kamarád a florbalový všeuměl David Podhráský. Já se k němu připojil o dva měsíce později, protože vizuální podoba komunikace je na facebooku klíčová a já v té době byl již celkem zdatný v grafice. Společně jsme tak postupně a bez financí vybudovali českou florbalovou jedničku na facebooku, jež poskytovala tisícům florbalovým fanouškům zpravodajství i zábavu. Na tradičním webovém poli musím neskromně říci, že jsem z oficiálního webu svitavského florbalu vybudoval na florbalové poměry špičkový komunikační nástroj. Nyní je sice díky mému pracovnímu vytížení v útlumu, ale i po nalití marketingové podpory do extraligových oddílů, které tak získaly finance na vybudování moderních prezentací, se mezi nimi neztratil, ba naopak jeden z klubů si ho vzal za vzor. To byly zřejmě mé trumfy ve vypsaném výběrovém řízení na tuto novou pozici.

Za co jsi v ČFbU odpovědný?

O tom vypovídá celkem obsáhlý název mé funkce. Moje primární pole působnosti spočívá na zajištění provozu jak tradičních webových kanálů, tak i kanálů tzv. nových médií. V současnosti intenzivně připravujeme zcela novou webovou prezentaci ČFbU, která má ambice stát se jedničkou i v oboru tradičního online zpravodajství, čehož se současným velmi zastaralým webem není zkrátka možné dosáhnout. Vzhledem k mé dřívější práci profesionálního grafika jsou moje zkušenosti občas využity i ke grafickým aplikacím a trochu mojí pracovní zálibou je práce s fotoaparátem a kamerou. Takto multifunkčních lidí se však ve florbalu vyskytuje více a necítím se být nějakou výjimkou.

Jaké byly tvé předchozí  zkušenosti s Facebookem? O jaké stránky ses staral?

Úplně první stránkou byla přirozeně mého mateřského klubu a jelikož jsem příznivcem ženského florbalu, založil jsem stránku Ženský florbal, jejíž tisícovku fanoušků jsem díky spuštění funkce sloučení stránek na jaře roku 2012 přelil do stránky Český florbal, což byl pro ni významný impuls. Ve velké míře jsem se podílel na prezentaci florbalu vozíčkářů a podílím se i na prezentaci největšího florbalového turnaje světa Czech Open, především v jeho samotném průběhu. Díky mému relativně brzkému vstupu na Facebook jsem dostal možnost nabírat zkušenosti praktickou cestou, což si myslím, že je nenahraditelné.

Jaká je strategie ČFbU a cíle v oblasti sociálních sítí?

Florbal v Česku nabral od zlomového světového šampionátu v roce 2008 „svaly“ a má ambice být vždy vpředu. Samozřejmě prioritou na poli sociálních sítí je Facebook, kde se nám podařilo určit českému florbalu směr a stránka Český florbal je jednoznačným lídrem. Florbal ale potřebuje proniknout do povědomí mnohem širšího okruhu lidí a myslím tím především ty, kteří stojí mimo něj, to jest obecně sportovní fanoušky. Náš sport je totiž ze strany fanoušků tradičnějších sportů stále neprávem vnímán jako okrajový a hodný školních tělocvičen, nikoliv velkých hal, byť již pár let dokazuje naprostý opak. Chybou by bylo je ale o tom přesvědčovat, nejlepší strategií je tyto fanoušky nechat, aby na to přišli sami. Je to sice pro nás všechny mnohem delší a náročnější cesta, avšak na jejím konci stojí svébytný fanoušek, který florbal vezme za svý. Sociální sítě pak umožňují významnou interakci, která tento proces může urychlit.

[sws_blue_box box_size=“600″]Lubomír Skála – šéfredaktor webu a sociálních sítí ČFbU

Luboš se narodil krátce před sametovou revolucí ve Svitavách a vášeň ke sportu objevil již v dětství. Přelom tisíciletí byl přelomem i v jeho životě – objevil informační technologie a florbal, aby obojí skloubil a po více jak deseti letech florbal objevil naopak jeho. Nyní je šéfredaktorem online médií České florbalové unie. [/sws_blue_box]

V čem vidíš největší přínos sociálních sítí pro florbalové hnutí?

Zcela určitě v tom, že masu lidí vtáhnete do příběhu a umožníte jim v něm odehrát svou roli. Dlouhá léta byl nejen florbalový fanoušek odsouzen do role diváka, ale nyní může velmi jednoduše dát najevo svůj názor a zasahovat do dění tak, jak mu jen sami umožníme.

Kde hledáš inspiraci pro svou práci? Kdo z florbalové extraligy pracuje podle tvého názoru nejlépe se sociálními sítěmi a proč?

Cíleně za inspirací nechodím. Samozřejmě mám „opalcováno“ několik sportovních stránek podobných svým účelem té naší a v news feedu tak narážím na jejich obsah, ale raději se v klidných a ničím nerušených obdobích ptám sám sebe, co je ještě možné udělat nového. Zatím ještě nepřišel okamžik, kdy jsem uviděl něco, co jsem za každou cenu musel mít taky. Co se týče florbalových klubů, tak mě těší fakt, že špičkou v tomto oboru jsou právě ti nejlepší i na hřišti. Je to jednoduše jejich přirozenou touhou být nejlepší a zapálením klíčových lidí pro věc. To jim přináší úspěchy jak na hřištích, tak i ve virtuálním světě.

Kolik fanoušků měla stránka v době tvého příchodu a kolik má teď?

V době mého příchodu v listopadu 2011, dva měsíce po založení stránky, měl Český florbal něco kolem 300 fanoušků. Nyní se blížíme hranici 14 000.

Vyhodnocuješ si nějak aktivitu a reakce fanoušků stránky? Jak? Jaká data sleduješ? Na co fanoušci nejvíce reagují?

Analytika k této práci neodmyslitelně patří, ale nejsem příznivcem přebíráním se hromadami grafů a čísel a pídit se po nepodstatných detailech. Je to hodně pocitová práce. Pracujeme s lidmi a každý z nich je jiný. Statistiky vám v tomto mohou pomoci, ale úspěch nikdy nezaručí. Je všeobecně známo, že nejúspěšnější jsou příspěvky s vizuálním vjemem, tzn. obrázky a fotografie, ale takový dobře mířený jednoduchý textový příspěvek může mít také velmi zajímavý zásah. Nejbližší jsou mi data o trafficu na stránce a míra zaujetí.

Jednu věc, co bys doporučil ostatním správcům stránek?

Nedělat z toho vědu a dle poučky rozhodčích, že nejlepší rozhodnutí je vždy to nejrychlejší, se zbytečně nepitvat v detailech. Nebát se experimentovat – pokud to bude špatné, fanoušci to nebudou sdílet a nikdo příspěvek neuvidí, naopak v případě úspěchu se ale strhne kýžená lavina pozornosti a správce tak sám od sebe pozná, po čem je hlad. Zkrátka pokud se nebudete chovat opravdu hloupě, nemáte co ztratit a takto nabyté zkušenosti vám nikdo nevezme. Správce si tak vytvoří ke svým fanouškům vztah. Zahoďte tedy příručky a žijte se svojí stránkou, nikoliv s návodem.

Díky za rozhovor!

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Český florbalČfBU

podobné články

Rebranding: Nový start

Soutěž o dva volné vstupy na konferenci Sport 2016

Nejlepší projekty, počiny a aktivity v českém sportu v roce 2015

Nejlepší tvůrci digitálního obsahu mezi českými sportovními...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.