Recept značky Nike na úspěch: 25 let to samé pořád dokola

V roce 1988 byl rokem olympijským. Naši skokani na lyžích dovezli medaile z Calgary, tenisté zas ovládli letní olympiádu v Soulu. V tomto roce se také odehrálo fotbalové Euro, které ve finále rozhodl nádherným gólem Marco van Basten.
V témže roce ale došlo ještě k jedné události, která velmi výrazně ovlivnila světový sport. V reklamní agentuře Wieden+Kennedy napsali vedle sebe tři slova, jež se stala pevným pilířem pro další růst značky Nike a nepřímo i globálního sportovního byznysu.
Ano, je to již 25 let, co se poprvé v reklamě Nike objevil slogan „Just Do It„. V televizi se tento slogan poprvé objevil přesně 1.července 1988 a v hlavní roli byla populární persona sanfranciské běžecké komunity Walt Stack, kterému bylo v době natáčení rovných 80 let. Nic není nemožné, když se spojí otevřená mysl, silná vůle a smysl pro humor.
A přesně toto byla pozice, kterou značka Nike nikdy neopustila. Jednoduchý, pochopitelný, pozitivní, akční, a odvážný vzkaz, který Nike vysílá k zákazníkům. Značka Nike nemluví o tom, že jsou nejlepší či jedničky, ale pořád dokola v nás probouzí nutkání se převléci do sportovního a hecnout se.
Přenesme se střihem o 25 let dopředu. Rok 2013 a Nike pouští do světa zatím poslední „Just Do It“ kampaň. A jak je u Nike zvykem, není to obyčejná kampaň. Podívejme se na její centrální část, tzn. hlavní video.
Jak je u podobných kampaní u Nike dnes zvykem, jedná se o hodně dynamické klipové video, ve kterém se objevuje spousta známých tváří a pracuje se se spoustou narážek a odkazů na různé reálie. V tom letošním se tak vedle sebe objevují např. LeBron James účastnící se poprvé soutěže ve smečování, jeden z nejlepších boxerů současnosti Andre Ward, tenistka Serena Williams nebo fotbalista, a ve vedlejší roli manžel zpěvačky Shakiry, Gerard Piqué.
Video nese název „Possibilities“ a o neomezených možnostech i je. Vždy lze do toho dát o trošku více, než kolik tomu dáváme. A nebyla by to dobrá reklama, aby toto trochu nechytla trochu za vlasy a hranice možností neposunula až do absurdna.
Jen pro doplnění – video má na svědomí stejně jako před 25 lety agentura Wieden+Kennedy. Režie se ujal Nicolai Fuglsig z Dánska a soundtrackem je skladba Future Starts Slow od The Kills. Spot namluvil herec Bradley Cooper.
Co si vzít od Nike? Dvě věci. Silná značka je, mimo jiné věci, ta, která si konzistentně a důsledně drží svou dlouhodobou pozici a svůj nabídku spotřebitelům. A za druhé, efektivní reklama se musí bytostně a niterně dotýkat spotřebitelů – toho nelze dosáhnout, když se budeme zaměřovat primárně na racionální argumenty.