Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: New Jersey Devils, L.A. Kiss a Borussia Dortmund

Biz

Změna vlastníka v klubu NHL, rockové hvězdy zakládající klub a stále lepší ekonomické výsledky Borussie Dortmund. To jsou tři zprávy ze světa sportovního byznysu.

New Jersey Devils

Nový klub Jaromíra Jágra získal kromě české posily i nového vlastníka. Stal se jím stávající vlastník basketbalového klubu Philadelphia 76ers Josh Harris a jeho obchodní partner David Blitzer. Ti koupili franšízu od Jeffreyho Vanderbeeka.

Devils na tom ekonomicky nebyli dobře –  v loňském roce zaznamenali dokonce ztrátu 25 milionů dolarů. Noví vlastníci klubu rozhodně počítají s tím, že v klubu zůstane prezident klubu a GM Lou Lamoriello. Novým CEO bude Scott O’Neil, který měl dříve na starosti sportovní akce v Madison Square Garden.

Cena za licenci, jejíž prodej musí být schválen NHL, je 320 milionů dolarů (6,2 miliardy korun) – tedy nikoliv 230 milionů, jak před několika dny referoval Deník Sport. Do této ceny spadá mimo jiné také  dlouhodobý pronájem Prudential Center, které bylo otevřeno v Newarku roce 2007 a leží 20 kilometrů od centra Manhattanu. Většina prodejní částky ale bude použita na úhradu dluhů, mj. i půjčky od NHL.

Noví vlastníci zároveň popřeli zprávy, že se chystají do Newarku přesunout také svůj basketbalový klub. Čistě ekonomicky by to smysl mělo – zatímco v Prudential Center mají booking arény ve své gesci, ve filadelfském Wells Fargo Center to řídí Comcast-Spectator, jež vlastní také Philadelphii Flyers. A zároveň by to v New Jersey vyplnilo prázdný prostor po odchodu Nets do Brooklynu.

L.A. Kiss

Arena Football League je soutěž amerického fotbalu, která je hraná výlučně v krytých halách. Vedle NFL a kanadské CFL  je to třetí nejstarší profesionální liga v americkém fotbalu v Severní Americe. Hraje se nepřetržitě od roku 1987.

V současné době hraje v AFL celkem 14 týmu, ale od příštího roku přibude nový tým v Los Angeles. A právě jeho název je to, co stojí za zastavení. Tým se totiž bude jmenovat L.A. Kiss a jeho vlastníky jsou, jak naznačuje název klubu, právě členové populární kapely KISS Gene Simmons a Paul Stanley.

Ti slibují, že zážitek z návštěvy zápasu L.A. Kiss bude podobný návštěvě koncertu KISS. To není skromný cíl. Permanentní vstupenky budou stát 99 dolarů a každý její držitel bude mít volný vstup na koncert KISS v Honda Center, kde své zápasy budou hrát také L.A. Kiss.

V kontextu spojení KISS a AFL tak není náhodou, že kapela KISS vystoupila minulý víkend v přestávkovém programu Arena Bowlu, což je halová obdoba Super Bowlu.

 

 

Borussia Dortmund

Vestfálský klub, finalista posledního ročníku Ligy mistrů, nedávno oznámil rekordní tržby ve výši 6,4 miliardy korun a stejně rekordní zisk po zdanění ve výši necelých 900 milionů korun. Pro připomenutí, v pro klub v nejhorším roce 2005 byl hospodářský výsledek -1,4 miliardy korun, což je o něco méně než dvojnásobek kumulované (nikoliv roční!) ztráty Sparty Praha.

 

BVB

 

Nejvýznamnějším zdrojem tržeb klubu jsou, jak je v Německu zvykem, komerční tržby (sponzoři, merchandising, catering, apod.), které tvoří více než polovinu celkových tržeb klubu. V absolutní výši je pak jen šest klubů na světě, které v tomto ohledu dokážou vydělat více než Borussia. Přesto jsou komerční tržby zhruba na polovině komerčních tržeb Bayernu, a to zejména díky penězům, které Bayernu plynou díky stadiónovému partnerství se značkou Allianz.

Největším motorem ekonomického růstu klubu jsou příjmy z televizních práv a redistribuované příjmy od UEFA – za úspěšné tažení Ligou mistrů.

Pro úplnost je třeba dodat, že Borussia Dortmund má nejvyšší průměrnou návštěvnost na zápasech, a to nejen v Bundeslize, ale i na celém světě. Průměrná návštěvnost je 80 500, z čehož 54 tisíc jsou majitelé permanentních vstupenek.

 

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Borussia DortmundNew Jersey DevilsPhiladelphia 76ers

podobné články

Soutěž o dva volné vstupy na konferenci Sport 2016

10 užitečných návodů, jak mohou sportovní kluby naplnit svůj...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.