Otevřít menu Zavřít menu

Tomáš Berdych a H&M: Jak aktivovat partnerství na Twitteru

Tento projekt je v českém sportu výjimečný. Za prvé, jedná se o globální projekt, který výrazně zasahuje zahraniční fanouškovskou bázi. Za druhé, jedná se o twitterovou soutěž - v zemi, kde je Twitter navzdory svému konstantnímu růstu (aktuálně je zde 1,8% celé české populace) stále spíše brán jako nudná sociální síť pro novináře a lidi z IT či marketingu.

Nejlepší český tenista Tomáš Berdych může někdy zanechávat na kurtu dojem přespříliš soustředěného a chladného profesionála. V digitálním světě je to však pravý opak. Berdych čile komunikuje se svými fanoušky a prezentuje se jako normální kluk, co rád nechává pohlédnout za svou fasádu a vtipně přibližuje svým fanouškům nejen život na okruhu, ale i to, co ho baví. A fanoušci Tomášovu snahu kvitují a velmi vřele na něj reagují.

Berdych  je v současné době je jako jediný český sportovec kromě Facebooku (přes 39 tisíc fanoušků) a Twitteru (přes 31 tisíc followers) také aktivní na čínské sociální síti Weibo (více než 35 tisíc fanoušků). Je nepochybné, že v oblasti digitální komunikace s fanoušky patří aktivity Tomáše Berdycha k tomu nejlepšímu, co lze v Česku najít.

 

berdych1

 

Letos v lednu Tomáš Berdych podepsal na české poměry ojedinělou smlouvu s oděvní značkou H&M a stal se tak globální sportovní tváří její nově vytvořené tenisové kolekce. A právě v rámci aktivace tohoto partnerství vzniknul zmíněný projekt na Twitteru. Dlužno dodat, že nápad na aktivaci nevzešel od značky H&M, ale od týmu kolem Tomáše Berdycha rekrutujícího se z firmy X Production, kterou Tomáš Berdych spoluvlastní.

Jaká je vlastně mechanika celé soutěže?

Docelá prostá. Na Twitteru je třeba adresovat Berdychovi nijak nedefinovaný vzkaz (@tomasberdych) s použitím hashtagu #tb. Aby se daný tweet dostal do soutěže, musí se líbit Tomáši Berdychovi, který si tak čte všechny soutěžní příspěvky. Ten svou volbu indikuje prostým označením tweetu jako „Favorite“.

Příjemnou a docela unikátní nadstavbou soutěžní mechaniky je fakt, že každý soutěžící obdrží v reakci na svůj tweet fotku Tomáše Berdycha. Ta se přiřazuje podle klíčových slov obsažených v soutěžním tweetu a tahá se z databáze 90 předem připravených fotek, na kterých je kromě Tomáše také viditelná značka H&M.

 

berdych6

 

Vyhrává sto vybraných tweetů s největším počtem „Favorites“ a  zajímavá je i cena pro výherce. Jméno každého z nich se totiž objeví na speciálně vyrobeném tričku, ve kterém Tomáš Berdych odehraje soutěžní zápas. Zároveň všichni vítězové obdrží svoje vlastní Berdychem podepsané tričko.

 

berdych2

 

Základnou pro soutěž je samozřejmě samotný Twitter, ale co soutěž povyšuje nad jiné je povedená soutěžní mikrostránka. Na ní fanoušci naleznou, kromě imageových fotek Tomáše Berdycha oblečeného do kolekce H&M, také soutěžní instrukce, ale i aktuální pořadí nejoblíbenějších tweetů, mapu ukazující četnost vybraných tweetů dle země, stručný profil Tomáše Berdycha, odkazy na všechny sociální sítě a loga partnerů. Na stránce pochopitelně nechybí opakující se výzvy k zapojení se do soutěže.

 

berdych4

 

Soutěž běží až do 4.listopadu a k dnešnímu dni bylo do ní Berdychem vybráno 116 tweetů. Je samozřejmé, že skutečný zásah je mnohem větší. Jednak ne všechny tweety byly vybrány do soutěže, jednak tam existuje výtazný multiplikační efekt díky hlasování pomocí volby „Favorites“.

Musím přiznat, že mi to nedalo a poslal jsem do soutěže v rámci testování také jeden svůj tweet. Funguje to.

 

 

Celé soutěži lze vytknout jedinou věc, a to skutečnost, že partnerská značka H&M nefiguruje jako součást soutěžních tweetů. Je standardem, že soutěžní tweety zahrnují i hashtag partnera a pomáhají tak „obrandovat“ sdělení uživatelů.

Jak by se mohli inspirovat ostatní?

Nebojte se Twitteru. Ten zásah nebude v Česku takový jako na Facebooku, ale oslovíte trochu jinou cílovou skupinu a nezapomeňte, že na Twitter je spousta novinářů. Zároveň můžete čekat mnohem pozitivnější zpětnou vazbu a prakticky se vyhnete anonymům. Síla Twitteru je v jeho jednoduchosti. Zároveň vyžaduje schopnost se vyjádřit na velmi omezeném prostoru, takže ty výsledky jsou často velmi zajímavé a k věci.

Zatáhněte fanoušky. Osvědčený způsob jak oslovit fanoušky je dát fanouškům mimořádný a nečekaný prostor být vidět. Místo na tričku, dresu, webu – fantazii se meze vážně nekladou. Něco podobného jako Berdych udělali vloni se svým olympijským šátkem v Alpine Pro.

V detailu je síla. Dobrá práce se pozná na detailech. Pokud se podíváte na soutěžní mikrostránku Tomáše Berdycha, tak je vidět, že to není práce na první dobrou. Grafika, strukturování předložených informací i fotoodpovědi Tomáše Berdycha – to všechno zvyšuje uživatelskou příjemnost a celkový dojem.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

H&MTomáš BerdychTwitter

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.