Otevřít menu Zavřít menu

10 otázek pro Vladimíra Šmíra, správce sociálních médií v klubu FK Dukla Praha

Tým z Julisky patřil k nejpříjemnějším překvapením minulého ročníku Gambrinus ligy. Dukla je mladý klub s velkou tradicí, lze-li to tak nazvat. Jak se na Dukle dnes věnují sociálním médiím? Zodpovědnost za ně má v klubu Vladimír Šmíro. Tady je deset otázek a deset odpovědí.

Vláďo, můžeš se stručně představit? Co jsi dělal a co děláš?

Jsem studentem čtvrtého ročníku Vysoké školy ekonomie a managementu, obor management firem. Zároveň pracuji v FK Dukla Praha, kde oficiální název mé pozice je „PR a komunikace“. Ještě před mým působením na Dukle jsem byl cca 9 měsíců ve STESu.

Jak ses dostal k práci v Dukle?

Ta cesta byla trošku delší. Vždy jsem chtěl působit v oblasti sportu a na VŠ jsem přemýšlel,  jaké tomu dát konkrétni obrysy. Vzhledem k tomu, že pocházím z malé vesnice na severu Moravy, tak jsem se nikam nemohl dostat po známosti (jak je většinou v tuzemském fotbale zvykem).

Ve druháku na VŠ jsem tedy obeslal pár klubů a firem. Nejprve jsem se dostal do STESu, což byla dobrá zkušenost. Pohyboval jsem se okolo televizních utkání, ať už repre nebo těch ligových. Na přelomu roku 2011/12 má stáž skončila a řekl jsem si, že by bylo dobré mít zkušenost i z klubu. No a tak jsem znovu poslal své CV a ozvali se mi z Dukly, kam jsem nastoupil v lednu 2012.

Za co jsi v klubu odpovědný?

Postupně jsem na ekonomickém úseku mohl nahlédnout do toho, jak funguje profesionální klub. Na konci sezony 2011/12 odešel tehdejší tiskový mluvčí a začalo se formovat nové „mediální oddělení,“ kam jsem nastoupil jako správce sociálních sítí. Což je má primární činnost.

Na druhou stranu, nebudeme si nic nalhávat, Dukla je menší klub, takže pouze sociální sítě nedělám. Dále pomáhám s organizací domácích utkání, komunikuji se STESem, překládám, částečně dohlížím na marketingové smlouvy, k tomu občas nějaký článek nebo rozhovor na web. No, nenudím se.

Jaké byly tvé předchozí  zkušenosti s Facebookem? O jaké stránky jsi se staral?

Staral jsem se tak maximálně o svůj osobní profil. Ale po tom, co jsem nastoupil na Duklu, jsem se o sociální sítě začal zajímat víc a víc. Nejvíc mě ale do problematiky sociálních sítí zasvětila praxe, konkrétně to, že jsem se mohl podílet na analýze SportBizu, která byla zaměřena na komunikaci klubů přes sociální média. To mi pomohlo úplně nejvíc.

Jaká je klubová strategie a cíle v oblasti sociálních sítí?

Nejspíš to, dát sociálním sítím osobnější rozměr. Být upřímný nebo v dnešní době je populární slovo „transparentní,“ zapojit lidi do komunikace a umět komunikovat i nepříjemná témata. Za nic se neschovávat. Ono to trošku zní jako klišé, ale tohle je dobrý základ k tomu, abychom si jako klub vybudovali s fanoušky vztah.

Je všeobecně známo, že na Julisku chodí málo příznivců, málo se ale ví, že Dukla má fanoušky po celé republice a fankluby třeba ve Švédsku či Itálii. No a jak jinak s nimi komunikovat, než na FB nebo Twitteru? Jednou z věcí, o které jsem se zasadil je to, že každá platforma bude mít svůj originální obsah, i když je někdy těžké zaplnit zárověň FB, Twitter, Google+ a YouTube (ten mají ale na starosti mí kolegové, kteří umí pracovat s videem, za což jim moc děkuji). Ale zkrátka nejsem zastánce toho, když Twitter je jenom nástěnka odkazů na FB a třeba FB nástěnka webu. Někdy prostě méně znamená více.

V čem vidíš největší přínos sociálních sítí pro klub?

Skvelý nástroj pro oslovení obrovské komunity lidí. Jak jednodušeji komunikovat s několika tisíci lidmi? Sociální sítě jsou předurčeny k úspěšné komunikaci. Jen se nesmí brát na lehkou váhu. Spousta sportovních klubů a dokonce i firem stále bere komunikaci přes sociální média pouze jako doplňkovou aktivitu.

Opak by měl být pravdou, protože sociální sítě jsou v komunikaci mnohem pružnější než web a navíc jsou i skvělým oknem do duše fanoušků. No, já teď mluvím jako nějaká učebnice a guru přes sociální sítě, ale tak to samozřejmě není! Když se kdokoliv mrkne třeba na FB Dukly, tak uvidí několik chyb v naší komunikaci, to říkám naprosto narovinu. Důležité ale je o těch nedostatcích vědět, nebrat je na lehkou váhu a pracovat s nimi, i když je to kolikrát běh na dlouhou trať. Přeci jen nemáme tak velké možnosti.

Kde hledáš inspiraci pro svou práci? Kdo z klubů Gambrinus ligy pracuje podle tvého názoru nejlépe se sociálními sítěmi a proč?

Všude a nikde! Tím chci říct, že všude ve světě je spousta skvělých příkladů a není třeba se dívat pouze na fotbal nebo sport, ale i na ostatní obory. Na druhou stranu by se nemělo nic  kopírovat a každý by se měl snažit vtisknout komunikaci něco svého, originálního a původního. A Gambrinus liga? Plzeň, Sparta, Slavia, Bohemka, Teplice, Slovácko, Sigma…

Klubů, které dokáží nabídnout něco zajímavého je spousta. Já si ale velice cením těch, které i přes omezené finanční a personální zdroje, dokáží velice zajimavě plnit obsah svých kanálů. Většinou je za tím obrovské usilí třeba jednoho člověka! Tuto skutěcnost spousta kritiků klubové komunikace z řad veřejnosti  nevidí.

Kolik fanoušků měla stránka v době tvého příchodu a kolik má teď?

Fanoušků máme nyní zhruba o 1200 víc, než když jsem nastupoval. Ale to je spíše zásluha Luboše Kozla a „A“ týmu, který hraje skvělý fotbal. Já jsem od toho, abych fanoušky na FB udržel poté, co dají „To se mi líbí.“ Pro mě je opravdu podstatnější ta interakce (mluví o tom), protože k čemu mít 10 000 lajků ale žádnou interakci?

Vyhodnocuješ si nějak aktivitu a reakce fanoušků stránky? Jak? Jaká data sleduješ? Na co fanoušci nejvíce reagují?

Sledujeme téměř vše. Ať už se jedná o věkovou strukturu, pohlaví, národnost nebo kvalitativní údaje jako jsou typy reakcí na různé příspěvky. A na co fanoušci nejvíce reagují? No, snažit se můžeme jak chceme, ale největší vlna reakcí byla, je a vždy bude na příspěvky typu: „Dukla porazila Jablonec 5:1!!!!“

Jednu věc, co bys doporučil ostatním správcům stránek?

Ať dají sociálním sítím nějaký směr, o kterém jsou přesvedčeni, že je správný a nenechají se odradit případnými neúspěchy. Ostatně je jasné, že se občas něco nepodaří, ale ta radost, když se něco povede? Ta to vždy vynahradí.

Díky za rozhovor!

 

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

FK Dukla Praha

podobné články

FK Dukla Praha hledá stážistu do PR oddělení


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.