10 otázek pro Víta Herala, správce sociálních médií Rytíři Kladno

Jaromír Jágr na Facebooku boduje. Ale co jeho Rytíři? Vít Heral, tiskový mluvčí a PR pracovník kladenských Rytířů, odpovídal na otázky, které se týkaly sociálních sítí.
Jak ses dostal k práci u Rytířů?
Když končil práci u Rytířů můj předchůdce a hledal svého nástupce, dostal na mě dobrá doporučení. Rychle jsem musel prokázat své kvality a splnit úkoly související se zavedením nové značky a vůbec nové etapy kladenského hokeje pod vedením Jardy Jágra. Klub také hledal někoho, kdo má k němu vztah a jako dlouholetý fanoušek jsem velmi dobře věděl a vnímal, co je potřeba nejen v oblasti PR zlepšit. Říkám to vždy a znovu to zopakuji – když pracujete pro společnost, kterou z duše obdivujete, pro projekt, kterému věříte, a s lidmi, které respektujete, zcela přirozeně ze sebe vydáte maximum. Teď už to budou téměř 2 roky, co jsem tu – mám tedy za sebou téměř 2 celé hokejové sezóny.
Za co jsi v klubu odpovědný?
Za všechno, co se týká PR, ale dost mých aktivit hodně zasahuje i do dalších oblastí, kde úzce spolupracuji hlavně s marketingovým manažerem Marcelem Kučerou. Spravuji webové stránky a profily na sociálních sítích, působím ale také jako moderátor při extraligových zápasech, což mě začalo bavit. Samozřejmě se starám o vztahy s novináři a s veřejností. To byla po dobu výluky NHL obrovsky náročná práce. Snažili jsme se z přítomnosti hvězd v čele s Jardou Jágrem vytěžit co nejvíc, což se nám vcelku dařilo. Rytíř byl vidět všude. A i když se to ne všem skalním fandům Kladna líbilo, vzpomeňte na naše domácí zápasy v O2 areně. Tu jsme třikrát vyprodali a stanovili nový rekord v návštěvnosti. Pro klub jednoznačný úspěch.
Jaká je klubová strategie a cíle v oblasti sociálních sítí?
Dá se říci, že když jsem přišel do klubu, tak tyto věci úplně nefungovaly. První postupný cíl byl tedy sociální sítě nastartovat. Mít profesionálně vedené profily na Facebooku, Twitteru, Googlu+ a na Youtube. Na sociálních sítích ještě nemáme tak početnou skupinu fanoušků, jak bychom si představovali. Snad se nám povede třeba i přes Jaromíra Jágra fanouškovskou základnu rozšířit a ještě více podporovat veškeré věci spojené s marketingovými akcemi a s klubem přes sociální sítě. Snažit se zde i prezentovat věci, které se na klubový web třeba úplně nehodí, anebo přidávat exkluzivní příspěvky a různé aktuality. Protože nemáme na stránkách diskuzní fórum, tak Facebook samozřejmě slouží také jako platforma, kde mohou fanoušci mezi sebou i s klubem neformálně komunikovat. V neposlední řadě na Facebooku spolupracujeme s partnery, především s generálním partnerem Sazka.
Mluvil jsi o Jaromíru Jágrovi. Jak hodnotíš jeho práci na Facebooku a snažíte se nějakým způsobem využít popularitu jeho facebookového profilu?
Obecně musíme a také těžíme z jeho popularity. S Jardou můžeme pracovat tak, jak daleko nás on sám pustí. Svůj facebookový profil si spravuje sám, s tím klub nemá nic společného. Občas dal na Facebook status, za který jsem se přimluvil, ale to bylo spíše výjimečně. Charakter jeho statusů všichni znají. Jsou to spíše věci osobní, komentuje nejrůznější záležitosti, nebo si prostě dělá legraci. Hlavně ho to baví. On jiné věci dělat ani nemusí, takže známá reklamní kampaň nelhala. Jeho aktivitu na Facebooku hodnotím jako geniální věc, především to osobní pojetí. Kdyby mu profil spravoval profesionál, tak by to nikdy takový úspěch nemělo. Stejně tak jako když si zcela jednoduše, dá se říct v dobrém slova smyslu amatérsky, natočil svůj noční trénink. Měl větší úspěch, než kdyby na tom pracoval celý štáb. Pokud by to dal za úkol mě, tak bych to tehdy pokazil. Bylo to zajímavé poučení. Spolupracovat s ním je nepopsatelná zkušenost.
Na co fanoušci nejvíce reagují?
Top věcí jsou jakékoliv změny v kádru. Jakmile jsme nedávno například zveřejnili status, že do Kladna přestupuje Petr Tenkrát, reakce byly veliké. Dále se mi líbilo, když nám třeba fanoušci posílali své fotky, které jsme sdíleli na zeď. To lidi hodně baví. Také různé netradiční fotky či videa, které pořídím v kabině nebo při tréninku, mají velkou odezvu.
V čem vidíš největší přínos sociálních sítí pro klub?
Je to skvělý komunikační kanál, který nám dovoluje držet se v kontaktu s fanoušky a sledovat jejich názory, být s nimi v neformálním styku.
Kdo z extraligových klubů pracuje podle Tvého názoru nejlépe se sociálními sítěmi a proč?
Podle mě jsou na to hodně dobře Pardubice a Sparta. Nerad bych křivdil jiným, ale tyto dva kluby docela sleduji. U Pardubic se mi líbí, že se spoustou věcí přišli jako první. Domnívám se, že když začínal Google+, tak už na samém počátku s ním pracovaly velmi dobře. Samozřejmě jsou hodně aktivní, na sociální sítě dávají širokou škálu příspěvků a ve všem jdou do detailů.
Kde hledáš inspiraci pro práci se sociálními sítěmi?
Určitě jsou to právě Pardubice a Sparta, ale také kluby NHL. Náš ředitel Václav Bartoš jezdí celkem pravidelně za Jaromírem do NHL, takže vždy přiveze spoustu podnětů a nápadů, o kterých potom společně diskutujeme. Snažíme se realizovat to, čeho jsme schopni i v našich podmínkách, protože existují věci, které nestojí tolik prostředků a mohou být vidět. Když se podívám na jakýkoli tým z NHL, tak u něj se dá samozřejmě čerpat inspirace ve všech oblastech.
Probíhají školení pro hráče a zaměstnance jak vystupovat na sociálních sítích?
Určité instrukce probíhají, ale neříkal bych tomu přímo školení. Není to tak, že by se mužstvo sešlo a říkalo se, co se má dělat a co ne. Drobné rady pro hráče a zaměstnance existují. Jsou věci vhodné a jsou věci vhodné méně, které by Rytíř zveřejňovat neměl. Jaromír Jágr žádné rady ani školení nedostal a je nejúspěšnější český sportovec na Facebooku.
Chystají se nějaké novinky v oblasti PR online?
Připravujeme internetovou televizi „Rytíř.TV“. V extralize je to běžnou věcí, která nám zatím chyběla. Budou zde obvyklá videa jako například pozvánky na utkání, sestřihy z utkání, ohlasy před a po utkáních, reportáže z různých klubových akcí. Co bude zajímavé, to budeme točit.
Děkuji za rozhovor.