Otevřít menu Zavřít menu

V hledišti – Jak se v Olomouci bojuje o extraligu

V roce 1994 se Olomouc radovala z prvního extraligového titulu v dějinách samostatné české extraligy. V dalších letech byl klub nucen prodat jak extraligovou, tak posléze i prvoligovou licenci. V posledních letech už ale Olomouc patřila znovu ke špičce první ligy. Navzdory nízkému rozpočtu se letos Mora vzepjala ke skvělé jízdě v play off  a v současné době se v rozšířené baráži uchází o extraligovou příslušnost.

 

[sws_blue_box box_size=“616″] Zápas: HC Olomouc – Piráti Chomutov

Datum: 5. 4. 2013

Stadion: Zimní stadion Olomouc

Počet diváků: 4 523 (82% kapacity)

Poměr cena/zážitek: 6/10 [/sws_blue_box]

 

Nicméně čím blíže je Olomouc návratu do extraligy,  tím více se objevují dohady, zda by v případě úspěchu byl klub schopný splnit extraligové standardy. Zejména stav místního stadionu je často skloňovaným problémem. Jak to všechno vypadá z pohledu diváka, se dozvíte v následujících řádcích.

Po příjezdu do Olomouce marně pátráme po sebemenší propagaci zdejšího hokeje. Například zmínku o baráži anebo třeba plakát s místním rodákem a olympijským vítězem Jiřím Dopitou, který za klub v současnosti hraje a dokonce i ho z velké části vlastní. Žádná marketingová masáž se ale nekoná.

Cestou na stadion je už z dálky jasné, že pověsti o místním hokejovém stánku nejsou vůbec nadnesené. Na konci jedné z ulic vedoucí ke stadionu se totiž vynoří něco, co se dá spíše přirovnat k velkému, dlouhá léta opuštěnému skladišti. Jenom obrovský nápis „zimní stadion“ vás ujistí, že jste na správném místě.

 

olomouc_zimak

 

Standartní lístek je k dostání výhradně na stadionu za cenu 100 Kč. Před otevřením pokladem čeká na jednu z fanynek příjemné překvapení, když ji současný hrdina místního hokeje Libor Kašík přijde dát dva lístky. Můžu se mýlit, ale spíše mi to přijde jako jenom ochota zbavit se pár „volňásků“ než nějaký promyšlený marketingový tah.

 

olomouc2_lupeny

 

Vstup na stadion se pro mě nezvykle odehrává bez bezpečnostních kontrol. Na oficiality se tu rozhodně nehraje a fanoušci se tu mísí v jednom prostoru s funkcionáři i reportéry České televize. Poté se odebereme najít si co nejlepší místo na tribuně (zasedací pořádek zde neplatí). Zevnitř je stadion rozhodně v lepším stavu než tomu napovídá exteriér. Přiznám se, že pro tyhle staré „plechárny“ mám určitou slabost. Tribuny jsou strmé, takže nikdo nikomu nepřekáží ve výhledu. Místa na nohy je tak akorát. Tribuny za oběma brankami jsou na stání a skvěle dělané pro pořádný kotel. Navíc se v těchto halách fandění rozléhá více než v těch moderních.

Nedostatek sponzorů či partnerů se alespoň pozitivně projevuje na ledové ploše, která je až na jednu výjimku úplně bez reklam. A samozřejmě všudypřítomná zima vás nutí se pořád pohybovat. A jak jinak se lépe zahřát než neustálým fanděním. Je mi ale jasné, že moje nadšení bude sdílet málokdo. Zvláště pak přítomné dámy, které jsou mnohdy vidět zabalené do dek.

 

olomouc3_hala

 

Deset minut před zápasem je hala už z velké části zaplněná a je jasné, že atmosféra bude stát za to. Na ledové ploše se mezitím prohání místní maskot v podobě kohouta, kterého mají místní ve znaku. Doplňují ho místní dorostenci s vlajkami, což vytváří celkem zajímavý efekt. Nástup hráčů se obejde bez výraznějšího efektu, pouze za komentování místního hlasatele, kterého ale přes ten hluk vůbec není slyšet. To se nemění ani v klidnějších momentech zápasu.

Nejvýraznějším momentem první třetině je vyrovnání Olomouce těsně před přestávkou. Hned po siréně si dáváme za cíl najít fanshop, který doposud nebyl nikde vidět. Pro jistotu se zeptáme místních fanoušků, kde si můžeme koupit nějaký suvenýr. Trochu nás zarazí, když nám sdělí, že dresy jsou k dostání na objednávku na sekretariátu a šály se dají koupit v bufetech. Ty kromě nich samozřejmě nabízí českou klasiku. Roztočené pivo, které se při objednávce jenom dotočí anebo „well done“ klobásy s chlebem. Na ledové ploše mezitím končí představení malé místní krasobruslařky, což je sympatický a dovedu si představit, že i levný přestávkový program.

Druhá třetina je až na pár šancí domácích celkem nevýrazná. To ovšem nedává spát domácím fanouškům kteří fandí bez přestání. Zvlášť oceňujeme to, že se místní kotel neomezí na pár standardních pokřiků, ale v zásobě má celkem širokou škálu skandování. Další přestávkový program je vyplněn notoricky známou soutěží v trefení se do prázdné branky z půlky hřiště.

Třetí třetina je jasně ve znamení domácích, kterým se nakonec podaří po krásné akci vstřelit gól. Ze zvyku zvedám hlavu ke stropu, abych si prohlédl akci znovu, ale hned si uvědomuju, že stadion žádnou kostku nemá. Bohužel pro domácí se Chomutovu ještě podaří vyrovnat a následujícím faulem se sami navíc posílají do oslabení. To se setkává s první nevolí fanoušků a někteří z nich hází na led flašky a drobné předměty. V prodloužení si Chomutov nenechá ujít šanci rozhodnout zápas a led se vzápětí mění v celkem slušné smetiště. I když jsem v průběhu zápasu zahlédl pořádkovou službu, zdá se, že ke konci zápasu takové věci nikdo moc neřeší.

Zhodnocení

Jako nestranný fanoušek jsem si hokej v Olomouci užil náramně, hlavně díky skvělé atmosféře a dobrému hokeji. Nezkazila mi ho ani zima, fronty na záchodech, scházející kostka nad ledem či absence výraznějších vizuálních nebo zvukových efektů. Obávám se ale, že ostatní diváci takto shovívaví dlouhodobě být nemůžou. Těžko si představit, že by se za těchto podmínek hrála ve městě nejvyšší soutěž, i když by si to město zajisté zasloužilo. Pokud to tedy v Olomouci myslí s extraligou vážně, je potřeba vyvinout snahu i mimo ledovou plochu. Prozatím by stačila základní rekonstrukce stadionu a alespoň nějaký ten stánek se suvenýry.

 

[sws_blue_box box_size=“616″] Která věc se vám nejvíce líbila a mohla by být inspirací pro ostatní kluby?

I s malým rozpočtem se dá hrát (větší) divadlo. Jinak toho moc není.

Co byste pořadatelům nevíce vytknul?

Horší propagaci po městě (samozřejmě závisí na finančních možnostech klubu). Chybějící fanshop a hlasatel, kterého nebylo slyšet.

Doporučil byste zážitek ze zápasu i svým přátelům: 5/10 (maximum je 10) [/sws_blue_box]

 

olomouc_hodnoceni

 

Další reportáže:

FA Cup: Manchester United – Reading FC 2:1, Hodnocení: 8/10

La Liga: FC Barcelona – Real Madrid (Camp Nou, Barcelona), Hodnocení: 10/10

KHL: Slovan Bratislava – HC Lev Praga (Slovnaft Aréna, Bratislava), Hodnocení: 7/10

Premier League: Chelsea F.C. – Blackpool F.C. (Stamford Bridge, Londýn), Hodnocení: 8/10

NHL: Philadelphia Flyers – Pittsburgh Penguins (Wells Fargo Center, Philadelphia), Hodnocení: 10/10

Tipsport ELH: Rytíři Kladno – HC Kometa Brno (Městský zimní stadion Kladno), Hodnocení: 2/10

KHL: Severstal Čerepovec – HC Lev Poprad (Ice Palace, Čerepovec), Hodnocení: 6/10

Serie A: AC Milán – SSC Neapol (San Siro, Milán), Hodnocení: 3/10

KHL: HC Lev Poprad – Avtomobilist Jekaterinburg (Zimný štadión mesta Poprad), Hodnocení: 5/10

 

SHARE
SHARE

Napsal
Martin Freund

Martin strávil sedm let v Anglii, kde studoval a pracoval. Po návratu
do Česka může konečně navštěvovat zápasy svého oblíbeného hokejového
klubu. Nepohrdne ale ani jinými sportovními akcemi, kterých se rád
účastní ať už pasivně, či aktivně. Rozvoj sportovního marketingu v ČR
bere jako hobby a příležitost jak přispět k popularitě sportu.


Nejčtenější

Tagy

HC OlomoucPiráti Chomutov

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.