Jak nakopnout komunikaci na Twitteru pomocí videa PLUS 5 inspirací ze světa

Twitter je v Česku, a v českém sportu obzvlášť, stále brán jako takový divný kanál, kde je málo obrázků, kde si každý mele to svoje a chybí tam nějaká kontinuita mezi jednotlivými příspěvky. Twitter přitom nabízí úplně jiný způsob interakce s fanoušky, který má své jednoznačné přednosti.
Naučit se používat Twitter je neporovnatelně jednodušší a na rozdíl od Facebooku je tato platforma mnohem stabilnější a bez nečekaných změn ze strany jejího poskytovatele. Uživatelům navíc dává docela užitečný nástroj na rychlé šíření zpráv směrem k důležitým lidem jejich oboru a zejména médií.
Twitterová komunita v Česku navíc neustále roste a dá se očekávat, že se s přechodem dalších expertů, celebrit a sportovců přesunou na Twitter ještě další segmenty – včetně sportovních fanoušků. Twitter asi nikdy nebude v Česku masovou záležitostí, ale
Jaký je současný stav využití Twitteru ve dvou nejpopulárnějších českých sportech?
Z 30 týmů hrajících nejvyšší soutěž ve fotbale či v hokeji, jich devět nemá aktivní účet na Twitteru. To je hodně – skoro třetina. Pouze pět týmů (3 fotbalové, 2 hokejové) má přes tisíc followers.
Průměrný počet followers je 776 na tým, přičemž ve fotbale je to 931 a v hokeji 569. Pokud však odečteme fotbalovou Spartu, jejíž využití Twitteru je na české poměry zcela mimořádné, klesá fotbalový průměr na 525 followers.
Podle posledních statistik aktivně používá Twitter něco málo přes 131 tisíc Čechů. Sečteme-li počet všech followers fotbalových a hokejových klubů, tak se dostaneme na necelých 11 a půl tisíce lidí, což je 8,7 procenta všech českých uživatelů Twitteru. Jinými slovy, jeden z dvanácti uživatelů Twitteru v Česku sleduje alespoň jeden fotbalový nebo hokejový klub. Je samozřejmé, že bude pár stovek lidí, co zároveň sledují více klubových twitterových účtů (novináři, kluby sledující svou konkurenci, apod.)
Jak mohou kreativní kluby posunout svou komunikaci na Twitteru o krok dále?
Dobrou příležitostí je natočit krátké videoklipy prostřednictvím mobilní aplikace Vine. Výhodou této služby je to, že byla koupena samotným Twitterem (v reakci na akvizici Instagramu Facebookem), který díky tomu ochotně umožnil embedování videí přímo v twitterových příspěvcích. Je to rozhodně zajímavé zpestření jinak vizuálně nudného obsahu na Twitteru.
Co to znamená v praxi?
Pokud budete chtít sdílet video přes Twitter, jediná cesta je prostřednictvím odkazu směřujícího na externí webové stránky – nejčastěji to jsou klubový web a YouTube. Videa nahraná pomocí služby Vine jsou však jako jediná spustitelná přímo v prostředí Twitteru. Ale nejen to – videa se dokonce spouští v nekonečné smyčce sama po rozbalení příspěvku. Zvuk je u videí automaticky ztišen.
Pro úplnost je důležité říct, že videa mohou jejich tvůrci uplatnit i na své facebookové stránce, kde je mohou sdílet (ne embedovat).
Z obsahového hlediska je důležitý fakt, že délka těchto videí je omezena šesti sekundami. Co dělá aplikaci Vine jedinečným je možnost poskládat výsledné video z více krátkých sekvencí. Některé výstupy nemají daleko k animovaným obrázkům ve formátu GIF. To otevírá pro tvůrce videí velký prostor pro kreativitu. Právě ta bude rozhodující pro úspěch videí. Na rozdíl od fotografového Instagramu však nelze videa kromě střihu nijak editovat, žádné hraní si s filtry.
S Twitterem a Instagramem má Vine společné tagování příspěvků. Společnou mají i naprostou jednoduchost v ovládání – žádnou komplikovanou ovládací strukturu jako na Facebooku. Vine je zatím dostupný jen pro majitele iPhonů a iPadů (ke stažení přes iTunes). Na Androidu bude Vine podle zpráv zanedlouho také.
Jaké je použití aplikace Vine v klubu?
Jak ukazuje následujících pět ukázek, lze s trochou kreativity vytvořit video na jakoukoliv událost, o které by klub stejně nějak referoval na Facebooku, nebo v jiném své kanále. Samozřejmě nejvhodnější se jeví obsah ze zákulisí a ze situací běžnému fanouškovi nedostupných.
Dallas Stars a záběry z tréninku
Heard through thegrape #vine that Jamie Benn was back in town vine.co/v/b5P3a0BqKpx
— Dallas Stars (@DallasStars) January 25, 2013
Brooklyn Nets a prezentace z fanshopu
How much #Nets gear can you fit into 6 seconds? vine.co/v/b116KzAzwI2 — Brooklyn Nets (@BrooklynNets) February 2, 2013
Manchester City a pohled do zákulisí stadionu
#mcfc players lounge before Liverpool game vine.co/v/b1F3PiZdtDE — Manchester City FC (@MCFC) February 3, 2013
Nottingham Forest a nová hráčská akvizice
Our first #vine with new signing Darius Henderson vine.co/v/b5FhZPPqdda
— Nottingham Forest FC (@Official_NFFC) January 25, 2013
Glasgow Rangers a náhled do zápasového programu
PROGRAMME: First look at tomorrow’s Emilson Cribari exclusive in the programme: vine.co/v/b5xulqIKxxL #RFCvMFC @vineapp
— Rangers FC Official (@RFC_Official) January 25, 2013
V době přemíry komerční komunikace a nekonečného obsahu si Twitter drží také u videí svou dlouhodobou strategii oslavující stručnost, výstižnost a kompaktnost. Uvidíme, jak se s tou šestisekundovou výzvou popasují české kluby a čeští sportovci.
[sws_blue_box box_size=“616″] Pokud narazíte na zajímavé ukázky využití služby Vine v Česku, nebo se chcete jen pochlubit svým vlastním videem, pošlete prosím odkaz na adresu tomas.janca@sportbiz.cz. Nejlepší ukázky budou zveřejněny v samostatném článku na SportBizu. [/sws_blue_box]