Jak zvýšit návštěvnost Gambrinus ligy: lepší prezentace fotbalu v médiích (3.díl)

V předchozích dílech jsem se zabývali tím, jak kluby marketingově využívají své hráče a známé tváře, dnes se posuneme směrem k médiím.
Fotbal se už dávno neodehrává jen na trávnicích a stadionech. Ruku v ruce s nástupem moderních technologií se média začala fotbalem zabývat více a více. Televizní stanice nám z každého kola přinášejí čtyři přímé přenosy, všechny další zápasy je možné sledovat jako živé streamy i s komentářem. Noviny a internetové servery nás prakticky nepřetržitě informují o dění ve fotbale. Můžeme se zúčastnit různých soutěží a anket. Fotbal k nám prostupuje z více stran.
Je toho opravdu hodně co nám dnes média přináší, na druhou stranu je třeba se zeptat, zda je plně využit jejich potenciál. Není náhodou možné ještě více podpořit zájem o fotbal a tím i návštěvy na stadionech?
Televize
Někdo zastává názor, že živé streamy na internetu a televizní zápasy škodí návštěvnosti na stadionech. Přitom by tomu mělo být přesně naopak. Mezi televizí a návštěvností by měla vládnout určitá symbióza. Přenosy by měly fanouška naladit tak, aby na další zápas svého týmu vyrazil a chtěl být součástí této velkolepé show.
Vše je jen o přístupu. Někdo může oponovat tím, že se u nás nehraje kvalitní fotbal jako v Německu, Anglii, nebo v Itálii. To ale ještě přeci neznamená, že naše liga nemůže být atraktivní. Nedostatky v kvalitě hry se musí dohnat vším okolo, aby vznikl celkově atraktivní produkt pro diváka.
Velkým plusem je změna pondělních televizních přenosů, které se nyní vysílají nejdříve v 18 hodin. Dřívější čas v 17:30 absolutně nevyhovoval takřka všem pracujícím fanouškům. Je jasné, že televize chtějí vysílat v pro ně atraktivní čas, ale měly by brát ohled i na fanoušky, kteří jdou na stadion.
Co vypadá lépe v televizi? Zápas s plnými ochozy, které fandí, nebo přímý přenos z Příbrami, kde je 320 diváků? Pozitivní je i zapojení současných a bývalých osobností z naší ligy do fotbalových přenosů a to jako hostů ve studiu, tak i jako spolukomentátorů. Asi nejlépe tuto roli zvládá bývalý útočník Luděk Zelenka, který se postupem času vypracoval v kvalitního fotbalového experta.
V čem však naše fotbalové pořady zaostávají, je jejich nízká atraktivita – jak ve zprostředkovaném obsahu, tak ve způsobu jeho prezentace. Už dávno nestačí jen projít sestavy a dát předzápasové rozhovory s trenéry. Divák má dnes obrovský přístup k informacím, a proto by měl samotný přenos přinést jiné informace, než se lze dočíst na internetu anebo v novinách.
Televizní prezentace však nesmí sklouzávat k bulvárnosti. Příkladem je třeba studio při Lize mistrů na Primě, které by jinak mělo velký potenciál. Problémem je také, že nikdo z jeho expertů moc nechce jít do konfliktu a kritizovat tam, kde je třeba.
Srovnejme si tedy televizní přenosy na jednotlivých televizních stanicích.
Přenosy z české ligy nám přináší Česká televize na svém kanálu ČT Sport a televize Nova na kanálech Nova Sport a Fanda. Prezentace České televize působí poměrně konzervativním dojmem. Její přenosy se za posledních deset let prakticky nezměnily. Do zápasového studia jsou zváni zajímaví hosté, ale jejich využití je tak třetinové. Většinou se zde řeší strohá fakta a statistiky, chybí větší práce s moderní technikou – společně se zapojením pozvaných hostů.
Fanda a Nova Sport působí v prezentaci fotbalu o hodně živějším dojmem. Do přenosů si také zvou zajímavé hosty a snaží se kromě strohých statistik vypíchnout i zajímavosti z obou týmů. Samotný přenos pak působí poměrně uspěchaným dojmem. Určitě by neškodilo, kdyby studio začalo minimálně půl hodiny před začátkem utkání. Opět mrzí absence moderních technologií a vinou nedostatku času takřka nulové využití hosta. Co je však velmi dobrým počinem, je řešení všech sporných situací s expertem Robertem Henem.
Při srovnání televizních přenosů z naší ligy si vystačíme se třemi slovy – neurazí, ani nenadchne. V podstatě splní svůj účel a divákovi nabídne živý přenos z ligového zápasu se základními fakty a nějakou omáčkou okolo. To ale nestačí v dnešní době, kdy divák může bez problémů sledovat anglickou, německou, italskou a španělskou ligu na zahraničních kanálech.
Co by tedy měly televize začít dělat?
Prvním krokem je diváka navnadit, aby se na přenášený zápas díval, a to pomocí upoutávky. Ta by měla v kratší verzi běžet na televizním kanálu a v rozsáhlejší být vypuštěna na sociálních sítích.
Paradoxem je, že v televizích máme docela povedené upoutávky na mnohdy béčkové filmy. Proč se nedaří je dělat na fotbalové zápasy? Při tvorbě upoutávky se mohou využít poznatky z předchozích dvou článků a zapojit do ní významné osobnosti a samotné hráče.
Během předzápasového programu by se pak měl dát co největší prostor hostům a jejich předzápasovým postřehům. Vše by mělo probíhat v mnohem energetičtějším duchu než je nyní.
Tisk
V současnosti máme jediný deník, který se zabývá výhradně sportem a tím je Deník Sport. Z pohledu výsledků a základního zpravodajství jsou na vysoké úrovni. Vezmeme-li to však v širším kontextu, tak zde najdeme hned několik výrazných nedostatků. Například většina článků o domácí soutěži je velmi strohých – každý zápas tvoří krátký popis a rozhovor s jedním hráčem o celkovém rozsahu 5 otázek.
Naopak velmi dobrým počinem je grafické znázornění rozestavení hráčů, vytažení statistických zajímavostí jednotlivých utkání a číselné hodnocení hráčů podle výkonů. Přesto by si naše nejvyšší soutěž zasloužila daleko větší prostor a jednotlivé zápasy větší rozbor. Na druhou stranu rozsáhle rozhovory s hráči a funkcionáři mají vysokou kvalitu.
U ostatních tištěných médií je sportu věnováno pár stránek a tvoří pouze přílohu – největší kvantum sportovních zpráv tak v internetových verzích těchto novin. Zde sice najdeme poměrně hodně článků o fotbale, ale jejich kvalita neodpovídá kvantitě. Navíc se často jedná o články převzaté a jen mírně upravené. Jako příklad si můžeme uvést článek na oficiálních stránkách Zbrojovky Brno, který pojednával o novém hráči Traorem. O den později ten samý článek vyšel i na serveru iDnes.cz.
Obsah a pointa obou článků jsou takřka shodné, přitom by se daly s trochou práce daly udělat dva kvalitní články o tom samém fotbalistovi. Jeden, který vyšel na oficiálních stránkách a druhý na idnes.cz, který by se více zaměřil na Traoreho kariéru, pocity a dojmy v nové zemi a soutěži, spoluhráče, zvyky atd. Ideální by bylo, kdyby alespoň jeden z článků byl rozhovor.
Tištěná média mají samozřejmě omezený počet stránek, proto by měla hojně využívat svých webových stránek. To, co se nevejde do tištěného vydání, poté prezentovat na internetu. Internet skýtá na naše poměry až neuvěřitelné možnosti, jednou z nich jsou například tiskové konference. Každý klub má před zápasem i po zápase tiskovou konferenci, na které je přítomno několik novinářů. Samo se tedy nabízí, že by se tiskové konference natáčely a poté je média umístila na svůj server. Zprostředkovala by tak fanouškům mírný pohled do zákulisí a sobě by zvýšila návštěvnost.
Dalším bodem jsou ankety a soutěže spojené s Gambrinus ligou. Velmi kvalitní soutěž mají Lidové noviny, které spustily svou verzi fantasy league. Vše je založené na jednoduchém principu. Účastník si vybere soupisku pro svůj tým, která je složena z reálných hráčů a před každým kolem vybere svoji ideální jedenáctku. Ta je poté bodově hodnocena podle výsledků, které mají dotyční hráči v ligových zápasech. Fanoušek tak může v soutěži využít své znalosti a poznatky získané ze sledovaných ligových zápasů.
Stejně jako v předchozích dílech i zde si musíme připomenout, že je potřeba především změnit myšlení, rozhlédnout se kolem sebe a začít se věnovat tomu, co divák chce. Nabízet co nejvíce informací a snažit se být originální. Je to dlouhodobá práce, ale pokud se diváci naučí sledovat fotbal v médiích, taky si postupem času najdou cestu i na stadiony.
V příštím díle se budeme věnovat tomu, jak na stadion lákají fanoušky samotné kluby.