Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Euro 2020, Liga mistrů a Evropská liga

UEFA se vyslovila proto, aby Euro 2020 neproběhlo jak je tradicí v jedné či dvou zemích, ale rovnou po celé Evropě. Hovoří se dokonce až o 12 až 13 zemích, kde by se evropský šampionát mohl odehrát.

Původním adeptem na pořadatelství Eura 2020 bylo Turecko. To si ale dělá ve stejném roce zálusk i na letní olympiádu. K tíži jdou Turecku i korupční problémy v domácí lize.

Proč UEFA a její šéf Platini vůbec přistoupili k tomuto kroku?

Hlavním argumentem je růst nákladů na pořádání Eura. To si vyžaduje obrovské investice do infrastruktury, což by s nepříliš pozitivními ekonomickými vyhlídkami mohlo znamenat problémy se samotným sháněním zájemců o pořadatelství turnaje.

Je zřejmé, že takto roztříštěný turnaj bude klást mnohem větší nároky na celou koordinaci a především logistiku. Z tohoto titulu je jasné, že by z neustálých přesunů týmů i fanoušků významně profitovaly aerolinky, hotely a tour operátoři.

Co by atomizace turnaje znamenala pro sponzory? Je jednoznačné, že by se jejich aktivační kampaně výrazně přesunuly na lokální úroveň. To jim hraje do karet, protože se tak mohou mnohem blíže dostat k fanouškům v jednotlivých zemích. K top partnerům UEFA by tak mohla přibýt poměrně početná skupina lokálních partnerů.

Z pohledu fanoušků je situace rozporuplná. Evropský fotbal sice vyveze svůj vrcholný produkt do více zemí, ale podle uvažovaných destinací se stejně bude jednat o velké fotbalové bašty. Rozdrobení turnaje navíc ničí koncentrovanou atmosféru a jednotný charakter této události.

Je třeba zmínit ještě jednu skutečnost – počet účastníků turnaje se bude rozšiřovat na 24 týmů. Tím se jednoznačně snižuje průměrná atraktivita zápasů. Zkušenost s Ligou mistrů však možná naznačuje, že by to na příjmy z prodeje televizních práv nemělo mít žádný dopad.

Rozdrobení Eura je bezesporu velkou revolucí v evropském fotbale a Platiniho čeká jistě hodně vysvětlování a obhajování. Není však vyloučeno, že podobný model organizace šampionátu se může z podobných důvodů objevit v budoucnu také u dalších sportů.

[sws_divider_basic]

Evropského fotbalu se týká i další velmi čerstvá zpráva. Po třech letech jejího trvání začala UEFA vážně diskutovat možnost zrušení Evropské ligy. Ta vznikla v roce 2009 transformací z dřívějšího Poháru UEFA. Pokud by ke zrušení skutečně došlo, UEFA přemýšlí o kompenzaci v podobě zdvojnásobení účastníků Ligy mistrů z 32 na 64 týmů.

Evropská liga je co do prize money pro vítěze osmá nejbohatší sportovní soutěž světa (mezi dostihy v Dubaji a The World Series of Poker). I přesto je Evropská liga považována v porovnání s Ligou mistrů za chudou příbuznou.

Liga mistrů je totiž ve světovém srovnání nejbohatší soutěží světa. Odměna pro vítěze je cca 5x vyšší než nabízí například legendární Super Bowl. Co by pro tuto soutěž znamenala tak masívní expanze?

Klub vyvolených nabobtná o sto procent. Kvalita průměrného zápasu Ligy mistrů tedy půjde logicky dolů. Efekt však bude pro různé země rozdílný. Velké fotbalové trhy jako Anglie či Německo generují obrovské příjmy z prodeje televizních práv v souvislosti s domácími soutěžemi. Více zápasů v Lize mistrů – s průměrnými protivníky – pro ně nebude znamenat tak významnou injekci. Naopak, týmy z menších trhů včetně Česka, z toho mohou profitovat.

Více zápasů v Lize mistrů může mít ještě jeden sportovní dopad. Největší kluby se silnou lavičkou mohou a nejspíš i budou šetřit své největší hvězdy v zápasech se slabšími protivníky.

K hodnocení pozitiv a negativ tohoto kroku je třeba přidat ještě jednu důležitou věc. Velkým tématem současnosti je v evropském fotbale iniciativa Financial Fair Play, jejichž snahou je racionalizace neudržitelného hospodaření (zadlužených) fotbalových klubů. Rozdělení společného koláče mezi více týmů a zemí by mohlo trochu zmírnit obrovské rozdíly, které v evropském fotbale existují.

 

Jak se vám oba kroky UEFA (jeden reálný, jeden zvažovaný) zamlouvají? Jste pro zrušení Evropské ligy a rozšíření Ligy mistrů? A líbí se vám rozdělení Eura do více zemí?

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

EuroEvropská ligaLiga Mistrů

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.