Jak zvýšit návštěvnost Gambrinus ligy: využití známých tváří v komunikaci klubů (2.díl)

V minulém díle jsme se zaměřili na využití marketingového potenciálu hráčů, dnes prozkoumáme využití celebrit a známých lidí.
Tak jako má každý fotbalista má svého oblíbeného herce, zpěváka, film, či hudební skupinu, tak i herci, sportovci a zpěváci mají svého oblíbeného fotbalistu a svůj oblíbený klub. Několik známých osobností dokonce fotbal za ligové kluby hrávalo. Zdá se tedy trochu nelogické, že to většinu klubů nechává naprosto chladnými a nesnaží se s těmito lidmi více spolupracovat ve své komunikaci.
Sparta jede ve velkém (plátně)
Některé kluby si to začaly uvědomovat a snaží se s celebritami, které jim fandí pracovat. Suverénně nejlépe to uchopila Sparta Praha, která kromě jiného svezla na úspěšnosti seriálu Okresní přebor. Využila toho, že se jeho hlavní představitelé netají přízní Spartě. Začala hojně využívat služeb režiséra a herce Jakuba Koháka a herce Davida Novotného, který v mládí dokonce za Spartu nastupoval. Oba dva jsou veřejně známí a populární lidé, kteří se na veřejnosti hrdě hlásí k tomu, že Spartě fandí.
Ke svým 117.narozeninám Sparta vyprodukovala toto video:
Je zde vše, co má být – emotivní hudba, která podkresluje proslov osobnosti o tom, co pro ni Sparta znamená, záběry na slavné okamžiky Sparty ( i když jen z poslední doby), tři známé tváře: Libor Bouček, David Novotný a Vojtěch Dyk. Herec a zpěvák Dyk se také společně s miss Terezou Chlebovskou nafotili v rámci proma na permanentky před novou sezónou.
U Vojty Dyka se však nabízí ještě jedna příležitost. Ve skupině Nightwork vystupuje společně se svým kamarádem Jakubem Prachařem, který je Slávista a pochází ze slávistické rodiny. Nabízí se tedy natočit jejich společnou upoutávku na derby. Takové video bude mít zaručenou sledovanost, ale také ukáže, že i sportovní rivalové mohou být mimo stadion přáteli a kolegy.
Zajímavé je také sledovat jak Sparta obecně spolupracuje s filmovým průmyslem. Například film Non plus ultras pojednával o sparťanských fanoušcích – v hlavní roli zde hraje již zmiňovaný David Novotný. Film Román pro muže se dokonce na Letné natáčel a vystupuje v něm postava sparťanského fotbalisty inspirovaná Miroslavem Matušovičem. Film Láska je láska, kde hraje Ondřej Vetchý bývalého fotbalistu a nyní správce stadionu, se natáčel na sparťanském stadionu a Sparta mu dokonce poskytla komunikační podporu.
Z poslední doby je to zase seriál „Obchoďák“, kde je postava Lukáše Plecha, fotbalisty Sparty Praha, který se takřka v každém díle o Spartě zmíní, a to docela nenuceným způsobem. A konečně poslední ukázkou je čerstvý dokument „Dva nula“, který se na Letné natáčel naprosto kompletně.
Slavia s odstupem
Obrovský potenciál dřímá u Slavie Praha. Ta je po Spartě druhý nejznámější klub u nás a také má širokou škálu fanoušků z řad známých osobností. Sešívaní mají na každý domácí zápas patrona utkání, který se rekrutuje právě z řady známých osobností. Patrony utkání tak byli například herci Ondřej Pavelka, David Prachař, fotbalista Ivo Knoflíček, motocyklový závodník Lukáš Pešek, nebo třeba kardiochirurg Jan Pirk.
Celá akce „Patron utkání“ je komunikována tak, že se s danou osobou natočí krátký videorozhovor před zápasem, pak se osobnost objeví před zápasem na hřišti a provede čestný výkop.
Byť jde o sympatický projekt, jeví se trochu trochu nedotažený. Stačí se podívat na videa, která osobnosti natočili ke svému patronátu. Jejich sledovanost se pohybuje okolo 1000 diváků – to je pouhých 13 procent z průměrné návštěvnosti na Slavii. Problém nebude jen v samotné podobě videa, která by měla být atraktivnější, ale pravděpodobně i v komunikačních kanálech, kde je video zveřejněno. Zajímavé by bylo, kdyby video bylo točeno stylem, že by se prolínaly důležité okamžiky z historie Slavie, u kterých byla právě pozvaná osobnost a tak by k tomu říkala své.
A co ti ostatní?
Dá se říci, že každý klub v lize má známou osobnost, která mu fandí. Anebo ještě lépe – má ke klubu přímo osobní vztah. Své celebrity mají v Ivanu Trojanovi a Karlu Šípovi Bohemians 1905. Slovan Liberec má zase velkého fanouška v herci Ladislavu Hamplovi (Vyprávěj, Okresní přebor, Cesty domů), který se ze své lásky ke Slovanu vyznal i veřejně. Sigmě Olomouc fandí zpěvák Daniel Landa, Slavii Leoš Mareš, Baníku Jaromír Nohavica. Za Teplice kupříkladu hrával frontman skupiny Kabát Josef Vojtek, který je dodnes velkým fotbalovým fanouškem.
S osobnostmi se snaží pracovat i ve Zbrojovce Brno. Na každé domácí utkání pozvou významnou osobu, která má určitou spojitost s klubem nebo městem. Naposledy, na zápase proti Dukle Praha tak byl čestným hostem boxer Lukáš Konečný, který o poločase předvedl i boxerskou show přímo na trávníku.
Problémem je, že v klubech kolikrát ani netuší, kdo všechno je jejich fanoušek, popřípadě jak toho využít ve svůj prospěch. Například již zmíněná Zbrojovka Brno má hned dva své bývalé hráče, kteří jsou v současnosti herci a účinkují v nekonečných seriálech. Václav Svoboda, který je znám jako Lumír Nykl z Ulice, hrával v žácích za Zbrojovku, narodil se v Brně a tak není divu, že jí fandí. Další z našich známých seriálových herců Pavel Řezníček, dokonce za Zbrojovku hrával do svých 18 let. V současnosti Pavla můžeme vídat v seriálu Obchoďák, kde hraje šéfa ochranky Marka Jeřábka.
Proč by vůbec kluby měli do své komunikace zapojovat známé tváře? A proč třeba ty z nekonečných seriálů?
Většina stávajících fotbalových fanoušků možná tyto seriály nesleduje, ale kluby již několik let hlásají, že chtějí na stadiony přilákat nové fanoušky a to i z řad žen a dětí. Právě ženy jsou nejčastější divačky těchto seriálů a rády se zajímají i o své oblíbené herce. Kluby si to možná ani neuvědomují, ale například každý díl seriálu Obchoďák sleduje zhruba 600 000 diváků.
V současnosti většina žen nemá absolutně žádný důvod, aby fotbal se svým partnerem navštívila. Naopak ve společnosti panuje názor, že na fotbal chodí jen hulváti a opilci. Pomocí těchto osobností se kluby mohou snažit rovněž vylepšit své renomé a přilákat nové fanoušky.
Zajímavé může být i využití osobností k propagaci Gambrinus ligy. Ta v současnosti nezažívá nejlepší časy a hrozí nejen odliv fanoušků, ale i sponzorů. A právě účast celebrit by mohla být správná cesta k vylepšení image Gambrinus ligy. Herci a zpěváci fotbal milují, dokonce ho ve svém volnu chodí hrát, mají vlastní herecké družstva atd. Nabízí se tedy vytvoření projektu, kde by každý ligový klub reprezentovala jedna osobnost a klíčový hráč.
K realizaci projektu by bylo potřeba součinnosti klubů a vedení ligy. Součástí projektu by měly být spoty, jednak v rámci ligy a poté na úrovni klubů samotných. Zajímavé by bylo na spojení emotivních výkonů hráčů s propojením pocitů známých osobností. Projekt by se měl naplánovat na celou sezonu a v jejím průběhu by se dodělávaly nové spoty a to dle aktuálního ligového dění.
V příštím článku se budeme zabývat jakou roli při prezentaci fotbalu hrají média.