Otevřít menu Zavřít menu

4 věci, které by Jaromír Jágr mohl přednášet a ostatní čeští sportovci se učit

Jaromír Jágr právě zažívá svůj marketingový vrchol. Není v Česku silnější sportovní značky, než je právě Jaromír Jágr. Jeho přítomnost vyprodává v extralize ty největší stadiony. Účinkuje v reklamě. Internetová petice za kandidaturu Jágra na prezidenta nasbírala během chvilky téměř 50 tisíc hlasů.

Koncem října se Jaromír Jágr rozhodnul k v Česku docela nebývalému kroku. Začal aktivně a hodně poctivě používat svůj facebookový účet. A během krátké chvilky z něj udělal zřejmě nejživější facebookovou stránku v Česku.

Takové jsou její aktuální statistiky:

S více než 68 tisíci fanoušky je míra interakcí skoro neuvěřitelných 100 procent. Počet interakcí za poslední týden je 7x vyšší než na stránkách Partičky, velkého facebookového hitu šoubyznysu. Jágrovy příspěvky zaznamenávají ve špatný den sedm set „lajků“ a několik set komentářů. Vrcholem bylo video z individuálního Jágrova tréninku na kladenském zimáku . Toto video si získalo 21 tisíc „lajků“, skoro 900 komentářů a 9 tisíc sdílení.

Udělejme si rychlé srovnání s ostatními špičkovými sportovci u nás. Martina Sáblíková by měla právě teď lákat materiálem ze své přípravy na sezónu a navnadit tak fanoušky na letošní zimu. Její facebooková stránka, která má přes 127 tisíc fanoušků , však spí zimním spánkem (takřka bez přestání po celý rok). Barbora Špotáková sdílí s médii svou radost z těhotenství, nenašla však zatím čas to sdílet se svými facebookovými fanoušky a celkově lze její stránku také označit za nerušeně spící. Jediný Tomáš Berdych pokračuje v nastaveném kurzu a sbírá smetanu poctivé práce v době těsně před daviscupovým finále.

V čem tkví tajemství Jágrova úspěchu?

Pokusil jsem se popsat pět věcí, které dělají jeho facebookovou komunikaci výjimečnou. Nejsou to žádné marketingové fígle, ale zcela obyčejné principy, které jsou obecně platné také mimo Facebook.

Autenticita. Jeho příspěvky jsou civilní.  Jaromír Jágr nic moc nepředstírá. Píše to, co cítí – jeho příspěvky působí lidsky a ne jako výstup PR agentury (jak bývá občas patrné u jiných sportovců). Jágr působí upřímně a fanoušci mu to věří.

Humor. Jágrův smysl pro humor je pověstný a naštěstí na něj nezapomíná ani na své facebookové stránce. Humor funguje vždy a samozřejmě je nejsilnější, když se jej autor nebojí nasměrovat také proti sobě samému. A co je neméně důležité – Jágr se rád směje a dokazuje to i volbou své profilové fotky na Facebooku (viz níže).

Zatažení. V tomto je Jágr mimořádně silný. Své fanoušky důsledně oslovuje „Hokejová rodino“, což podle Jágrových slov vzniklo spontánně. Silný iniciační moment byl pro Jágra okamžik, když nechal fanoušky rozhodnout o tom, zda by Kladno měla nechat proti sobě nastoupit Michaela Frolíka v dresu Chomutova.  A když fanoušci v drtivé většině dali Frolíkovi zelenou, Jágr jejich přání vyplnil.

 

 

 

Jaromír Jágr však zatahuje fanoušky také do dalších věcí. Například se jich ptá, co by chtěli vidět v dalším videu, nebo s nimi sdílí své pocity z rozchodu a nestydí se požádat o radu.

 

 

Hození návnady. Jaromír Jágr prokazuje také marketingové schopnosti, když popisuje natáčení tréninkového videa s oznámením, že jej zveřejní na Facebooku. Před druhým tréninkovým videem zase slibuje záběry s posilovny  – navíc okořeněné účastí Tomáše Plekance.

(Doplněno později) Sdílení know-how. Již zmíněné tréninkové video je důkazem, že Jaromír Jágr nemá problém ukázat fanouškům pohled do kuchyně svého tréninku. Co jiní tají, Jaromír ukazuje a vysvětluje. Vynikající způsob, jak navázat ještě silnější pouto s mladými hokejisty a jejich rodiči.

Je zajímavé, že sám Jágr se v rozhovoru pro Deník Sport rozpovídal o svém facebookovém vzplanutí. Je to nebývale upřímný rozhovor, který stojí za přečtení. Pokusím se z něj vybrat pár ukázek, který popisují Jágrovu motivaci.

„Mým přáním je, aby si tam každý našel nějaký názor a komentář, který mu dokáže pomoct v jakékoliv životní situaci.“

„Já nechci, aby to bylo jenom pro mě. Ale chci, aby to bylo inspirativní pro všechny!“

„Aby trochu lidi změnili svůj pohled na sportovce a konkrétně na hokejisty. Spousta fanoušků si myslí, že místo mozku máme puk a jediné, co nás zajímá, jsou peníze. Neříkám, že v některých případech to tak není, ale když si vezmete jakoukoliv profesi, tak se najdou lidé, kteří jsou horší nebo lepší než ti druzí.“

A to nejlepší nakonec:

„Podívej, ten Facebook má neskutečnou sílu. Lidé, kteří jsou z různých krajů a absolutně jiných profesí, mají šanci se na jednom místě sejít a popovídat si. Jinak by to nešlo, každý má svoje starosti, pracuje, vydělává peníze, stará se o děti. Takže nemá čas ještě někam jezdit, aby někoho viděl a probral s ním ty svoje problémy. Takže jsem si řekl, že by to mohlo být zrovna tady u mě na těch stránkách.“

Zdá se vám to trochu naivní? Omyl. Přesně tuhle roli totiž začíná jeho stránka skutečně plnit. Lidé očividně věří upřímnosti jeho slov. Odezva na otevření se Jaromíra Jágra je fantastická. Lidé nejenže na Jágrovi příspěvky reagují a sdílejí je – ono je také důležité, jak na ně reagují. Jágr navíc jasně deklaruje, že chce lidi spojovat – nejen se sebou samým, ale i je navzájem. A přesně proto je Facebook sociálním médiem, nikoliv jen médiem. Zpětná vazba, které se Jágrovi od fanoušků dostává, je obrovsky pozitivní.

 

 

Jágrův přístup je také ukázkou toho, že nejlepší péči prokáže sportovec značce tehdy, když se na nějakou značku vykašle a je sám sebou, je otevřený, řeší věci, co jej skutečně baví, upřímně se o své fanoušky zajímá a vede s nimi dialog. Jednoduchý recept, ale tak málo úspěšných příkladů z praxe. Jaromír Jágr je v tomto výjimkou a příkladem hodným následování.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Jaromír Jágr

podobné články

Fenomén Jágr: Jak se jeho přítomnost odráží na marketingu...

Nejlepší partnerské aktivace v českém sportu v roce 2016

Nejlepší tvůrci digitálního obsahu mezi českými sportovci v...

10 nejlepších českých sportovců roku 2012 a jejich marketingová...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.