Jak zvýšit návštěvnost Gambrinus ligy: využití marketingového potenciálu hráčů (1.díl)

Často lze slyšet, že kvalita i divácká atraktivita ligy jdou v posledních letech nahoru. Stačí to však k tomu, aby se zaplnily ligové stadiony? Odpověď zní ne. Doba kdy se stadiony plnily jen díky skvělé hře týmu je už dávno pryč.
Je to vlivem spousty aspektů dnešní doby, fotbalový fanoušek má možnost celý víkend sledovat kvalitní fotbal a nehnout se přitom ze svého gauče či ze své oblíbené hospůdky. Kluby by měly na tuhle situaci umět zareagovat a vytvořit strategii, která nejen udrží stávající diváky na stadionech, ale přiláká i ty nové.
Mnoho lidi si myslí, že efekt sportovního marketingu je jako sprinterský závod. Ve skutečnosti se dá přirovnat spíše k maratónskému běhu. Očekávaný efekt nepřijde hned – je zapotřebí spojení několika aspektů a dlouhodobé koncepční práce.
Co tedy musí kluby začít dělat, aby zvýšily návštěvnost na svých zápasech? Identifikovali jsme šest faktorů, které tomu mohou pomoci. Prvním z nich je komunikace hvězd jednotlivých klubů.
Jsou u nás v domácí líze skutečné hvězdy? V každém klubu hraje minimálně jeden hráč, který stojí za pozornost, ať už díky bývalému angažmá, současným výkonům, nebo potenciálu, který v sobě má. Namátkou jmenujme jména jako Horváth, Darida, Štajner, Švancara, Matějovský, Kadlec, či Ordoš.
Využití zajímavých hráčů ke sportovnímu marketingu zaujme nejen fanoušky klubu, ale i jeho sponzory a potencionální diváky. V naší lize občas přijde, že kluby však dělají pravý opak. Snaží se své hráče příliš neukazovat a moc nepodporovat jejich mediální výstupy.
Ukázkovým příkladem je fotbalový Jablonec, který sice vede ligu, ale fanoušci si na stadion cestu nenašli. Jako nelogický krok se tedy mohlo zdát, když před utkáním s Olomoucí drželi hráči bobříka mlčení a nekomunikovali s novináři. Je to škoda, protože v týmu je hned několik hráčů, kteří stojí za pozornost.
David Lafata, reprezentant a nejlepší střelec ligy. Ondřej Vaněk, Roman Valeš a Jan Kopic, všechno talentovaní hráči a mládežničtí reprezentanti. Stoper Marek Kysela, který prošel Interem Milán. To všechno jsou hráči, kteří jsou ideální do marketingové komunikace. V případě, že Jablonec vede ligu a podává kvalitní výkony, musí být Jablonec a de facto i celý region plný těchto hráčů. Rádia musí vysílat jejich pozvánky na zápas, noviny vydávat rozhovory, televize točit reportáže a lidé v okolí se týden dopředu bavit o tom, kolik branek dá kanonýr Lafata Slavii.
Opačný příklad dává Sparta, která naopak svých hráčů k prezentaci využívá poměrně často, naposledy jsme mohli vidět trio Kweuke, Pamič, Vidlička, jak se snaží nalákat mimopražské fanoušky na zápas s Libercem.
httpv://www.youtube.com/watch?v=On7CaPzbGFk&list=UUJcXzTZcKukYq9O4ZBtVxdw&index=2&feature=plcp.
Leonard Kweuke byl využit i do trochu svérázného videa, které zvalo na utkání v Plzni.
httpv://www.youtube.com/watch?v=3woFOGaM774&feature=bf_prev&list=PLA35996565E18D346.
Fanoušky zajímá v podstatě jakákoliv aktivita, která souvisí s jejich klubem a oblíbeným hráčem. Kluby by si to měly uvědomit a snažit se své hráče více přiblížit divákům, využívat je k prezentaci svých sponzorů a organizovat setkání s fanoušky. Příležitostí je spousta. Vstupuje klub do nové sezony s novými dresy? Proč neudělat jejich prezentaci formou zábavného videa, které zaujme fanoušky a udělá reklamu sponzorům zároveň? Výbornou práci v tomhle směru odvádí v anglickém Norwichi.
httpv://www.youtube.com/watch?v=Xew50XrbOLU&feature=relmfu.
httpv://www.youtube.com/watch?v=lQKllTNUiJo
Videoobsah však také může reagovat na aktuální události a jevy. Přesně z této kategorie je poslední počin ze slovenské Žiliny, když její hráči natočili krátký videoklip na korejský hudební hit Gangnam style.
httpv://www.youtube.com/watch?v=kldu-9cqBgM
Ať už si o tomhle hudebním stylu myslíme cokoliv, tak u fanoušků má video úspěch. Během 24 hodin ho vidělo takřka 17 000 lidí a to je na naše poměry velmi slušné číslo. Aktuálně počer zhlédnutí atakuje úctihodných 200 tisíc.
Hráči by se měli využívat i pro práci s fanoušky a to prostřednictvím různých soutěží. Například po každém vítězném zápase se z řad držitelů permanentek vylosuje jeden fanoušek, který bude moci zajít na večeři s hráčem dle svého výběru. Ideální možnost do téhle akce zapojit i partnerskou restauraci klubu. Restaurace bude mít reklamu, fanoušek pocit, že si ho klub za věrnost váží a klub tak zvýší zájem o svoje permanentky. Cílem klubu by mělo být, aby věrným fanouškům za odměnu zprostředkovával setkání a zážitky s hráči jejich klubu, ideální je to pomocí věrnostních programů a soutěží.
S hráči by však v rámci své komunikace měla pracovat i sama liga, která by své osobnosti měla využít například na promo materiály a reklamní spoty. Ve spolupráci s kluby by liga měla vytvářet medailonky hráčů, soustředit se na to co lidi zajímá a to jsou hráči a emoce na hřišti. Vybrat z každého kola atraktivní zápasy a věnovat se jejich propagaci a to právě pomocí hráčů z obou týmů.
Důležité je také sledovat mimofotbalové dění v blízkých lokalitách a zapojovat se do veřejných akcí. A právě hráči mohou být k tomu ideálním nástrojem. Každý klub by si měl před sezonou vybrat minimálně tři hráče, na kterých bude chtít postavit marketing následující sezony. To však neznamená, že by měl opomíjet další hráče. Pokud by někdo z ostatních hráčů výkonnostně vylétnul nahoru, dá se snadno zakomponovat do již plánovaných akcí klubu.
Jak již je zmíněno v úvodu příspěvku, přilákání fanoušků na stadiony je především o dlouhodobé a koncepční práci. Práce s hráči by měla být stěžejním bodem každého klubu, který chce na svůj stadion přilákat fanoušky.
Ze všech klubů Gambrinus ligy je nejdále Sparta Praha, která jako jediná snese přísnější měřítka při práci s hráči. Fotbal totiž už dávno není jen o dění na hřišti, ale o celkové show okolo. Lidi se chtějí bavit, a pokud jim to nenabídne fotbal, tak se přesunou jinam. A na fotbal se budou dívat v televizi, nebo ve svém oblíbeném baru s přáteli.
Pokud vás tenhle článek zaujal, tak si nenechte ujít jeho pokračování, které bude pojednávat o využití celebrit a slavných osobností v našem fotbale.