Návštěvnost a příjmy ze vstupného v českém basketbalu, volejbalu a házené

Příjmy ze vstupného jsou v českých podmínkách většinou doplňkovým zdrojem finančních prostředků – často dokonce ani nekompenzují náklady spojené s pořádáním zápasu [1]. Situace v nejvyšší fotbalové a hokejové soutěži je všeobecně známá. Jak je to ale s návštěvností a tržbami ze vstupenek v méně exponovaných sportech jako jsou basketbal, volejbal a házená.
Před časem SportBiz oznámil spolupráci s Mgr. Milošem Kosíkem, Ph.D. a Mgr. Miroslavem Pacutem zastupujících obor Sportovní management na VŠB-TU v Ostravě. Cílem partnerství je přinést na těchto stránkách výsledky seminárních práci studentů tohoto oboru.
Předmětem této analýzy je průměrná návštěvnost na zápasech ve spojení s výší vstupného na těchto zápasech. Analýza se týká dvou nejvyšších soutěží v basketbale a volejbale a druhé házenkářské ligy. Všechna použitá data byla získána z veřejně dostupných zdrojů
Basketbal
Mattoni NBL 2010/11
1.liga 2010/11
Volejbal
Kooperativa extraliga 2010/11
1.liga 2010/11
Házená
1.liga 2010/11
Porovnání
Pokud porovnáme výše zkoumané sporty, suverénně nejvyšší návštěvnost zaznamenala v sezóně 2010/11 nejvyšší basketbalová soutěž. Divácký průměr na jeden zápas je zhruba 2,5krát vyšší než u volejbalové extraligy.
Ceny vstupenek byly pro obě soutěže téměř totožné. Průměrný příjem ze vstupenek pak byl u basketbalového klubu téměř 62 tisíc korun na zápas, u volejbalového klubu necelých 20 tisíc korun.
V případě druhých nejvyšších soutěží je z hlediska návštěvnosti na tom nejlépe basketbal, druhá je házená, na kterou chodilo o 21 diváků více než na první volejbalovou ligu. Nejvyšší příjem ze vstupného na zápasy pak byl u basketbalu zhruba 4 tisíce korun, u zbývajících dvou sportů to bylo téměř 1500 korun.
[1] KOSÍK, Miloš. Funding options for sports organizations. Sport Science Review. Versita, Bucharest: National Institute for Sport Research, 2011, XX, (3-4). 161 – 172. ISSN 2066 – 8732.
Autor analýzy: Miroslav Pella, VŠB-TU v Ostravě