Otevřít menu Zavřít menu

Fanoušci Bohemians 1905 pomáhají svému klubu s marketingem

Zapomeňte na druhou ligu. Bohemians 1905 jsou zpátky v nejvyšší soutěži. A hrají o titul - tedy alespoň virtuálně. V této sezóně totiž uplyne rovných 30 let od jejich slavného ligového triumfu a fanoušci klubu se to rozhodli připomenout velmi svěžím a zajímavým způsobem, který by mohl být inspirací pro spoustu sportovních marketérů.

Proč si vůbec připomínat klubovou historii? Protože právě v ní byly položeny základy každé sportovní značky. U některých značek těch úspěšných momentů bylo více, u jiných méně. Všechny historické okamžiky, pozitivní i negativní, však nějakým způsobem každou značku formovaly a vdechly jí život. Bez historie je sportovní značka jen umělý konstrukt. I ten se může uchytit, ale je to mnohem těžší a je zapotřebí velké marketingové chytrosti, sportovních úspěchů a štěstí.

V roce 2008 oslavila Bohemka 25 let od svého titulu docela ve velkém. Klub zorganizoval mimo jiné setkání všech mistrů, jejich autogramiádu, výstavu mistrovských artefaktů, vytvořil retro kolekci a dobový merchandising, vydal knihy a realizoval další aktivity na připomenutí velkého úspěchu. Celý projekt těchto oslav byl nazván „Cesta za titulem“.

A přesně tak se také jmenuje současný digitální projekt, který byl spuštěn před dvěmi týdny a bude vrcholit příští rok, kdy klub bude slavit již třicáté výročí od legendární sezóny 1982/83. Jak již bylo naznačeno, jedná se o fanouškovský projekt, který sice nevychází zevnitř klubu, ale je klubem zřetelně podporován.

Koncept projektu je jednoduchý a lákavý – umožní fanouškům klokanů se přenést zpět do mistrovské sezóny a v reálném čase, byť s odstupem třiceti let, jim přinášet velmi obsáhlé zpravodajství z této sezóny.

Centrálním místem projektu je web Cesta za titulem, kde fanoušci mohou sledovat sezónu 1982/83 přesně tak, jak se v reálu odvíjela den po dni. Čeká je zpravodajství nejen o každém zápase sezóny, ale i informace z kabiny a třicet let staré aktuality ze společnosti, které vhodně dodávají kontext fotbalovým zprávám. Kromě toho se na webu budou postupně objevovat také rozhovory s aktéry vítězné sezóny (hráči, fanoušci, realizační tým), a to jak ve formátu textu, tak i videí.

Nejzajímavějším prvkem webu jsou online přenosy z tehdejších zápasů. Ty dnes patří ke zcela běžným způsobům, jak sledovat zápasy – v sezóně 1982/83 to však samozřejmě byla naprostá utopie. Timing přenosů pochopitelně také odpovídá tehdejšímu kalendáři – stejně jako aktuální ligová tabulka.

Důležitým prvkem každého podobného počinu je jeho komunikace. Projekt „Cesta za titulem“ byl vykopnut tímto videem:

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=1ir_AWH_rkU&feature=plcp

 

Kromě zmíněného webu je projekt ještě komunikován ve dvou klíčových kanálech – na speciální facebookové stránce a kanále na YouTube, kde je nahrán veškerý videoobsah.

Práce na facebookové stránce nese koncept projektového webu a více méně replikuje práci dnešních fotbalových klubů na Facebooku. Fanoušci stránky tak mohou číst zprávy o vývoji „probíhajících“ zápasů, příjímat pozvánky na zápasy, hlasovat v anketách či komentovat fotografie.

 

 

Na YouTube kanále se zase pravidelně objevují sestřihy z každého zápasu klokanů. Nutné podotknout, že některé příspěvky jsou docela vtipné a velmi trefně vystihují tehdejší reálie.

Díky podpoře klubu se odkazy na aktuality z webu pravidelně objevují také na oficiální klubové stránce na Facebooku, klubovém Twitteru, kanálu Google+, v magazínu Klokan či na fanouškovském webu Bofor.cz, kde jsou však odkazy utopeny dole na stránce. Co chybí je prakticky nulová podpora na klubovém webu. Tam by si celý projekt zasloužil výrazný promobox přímo na homepage.

Projektu se dostalo také publicity od médií – zprávy se krom jiného objevily na webu internetové verze Deníku Sport či v tištěné MF DNES.

Pokud bychom měli zhodnotit celý projekt, je nutné ocenit pečlivost, s jakou se fanoušci Bohemians 1905 do něj pustili. Autoři si skutečně vyhráli i s detaily. Projekt se skutečně jev velmi dotaženě a asi se dá očekávat, že jeho autoři vydrží nasazené tempo do finále na jaře 2013, kdy se na to patrně nabalí také oficiální aktivity samotného klubu.

Co však zatím příliš nefunguje, je aktivace fanoušků Bohemky. Všechny tři hlavní komunikační kanály zatím nevykazují žádnou vysokou aktivitu a reakce v diskuzích se objevují v jednotkách. Proč tomu tak je? Může to mít co do činění se dvěma cílovými skupinami.

Ta první se rekrutuje z řad pamětníků tehdejší cesty za titulem. Těm dneska bude minimálně 45 let, ale spíše ještě více. Protože se jedná o čistě digitální projekt, dá se očekávat, že zásah této cílové skupiny bude relativně nízký. Ne, že by nepoužívali internet. Pro konzumaci sportu však stále spíše využívají jiné kanály, zejména tisk a televizi. Jejich aktivita na sociálních sítích sice roste, ale stále je relativně velmi nízká.

Druhou cílovou skupinu tvoří lidé, co si sezónu 1982/83 nepamatují a maximálně ji znají jen z doslechu. Tato skupina je pro zachování fanouškovské kontinuity a atributů značky Bohemians velmi důležitá. Na internetu jsou tito lidé už jako doma. Z pohledu aktivace je to proto primární cílová skupina. Podle míry interakcí fanouškovků to vypadá, že se tuto skupina zatím nepodařilo efektivně zaujmout.

Co by mohlo zafungovat k většímu oživení? Určitě větší zatažení fanoušků do projektu. Nabízí se například dlouhodobá soutěž související s výročím (třeba ve spolupráci s nějakým partnerem klubu), hlasování (např. o nejlepší gól, hráče zápasu, apod.) Za zvážení by také určitě stálo propojení současných hráčů klubu, které mladší fanoušci znají, s historií klubu. Současné tváře Bohemians by se mohly na videu potkávat s klokanními legendami, nebo by například mohly vstupovat do online přenosů svými komentáři. Vymyslet se toho dá spoustu.

I přes tyto nedostatky je projekt „Cesta za titulem“ jedinečný, protože pracuje s originálním nápadem, který v Česku nemá konkurenci. A nejlepší na tom je, že vychází od samotných fanoušků. A to je aktivum, kterého by si v Ďolíčku měli maximálně vážit.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Bohemians 1905

podobné články

Jak zvýšit návštěvnost Gambrinus ligy: využití známých...

Proč jsou Sparta, Slovácko a Viktoria Plzeň tři kluby, které...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.