Rozhovor o fotbalovém marketingu s Miroslavem Fuksem – marketingovým šéfem FC Vysočina Jihlava

Po delší době se SportBizu objevuje původní rozhovor. Po povídání o florbalovém Superfinále se tentokrát zaměříme na fotbalovou Gambrinus ligy. Na otázky SportBizu odpovídal Miroslav Fuks, který má na starosti marketingu v klubu jednoho z nováčků letošního ročníku Gambrinus ligy - FC Vysočina Jihlava.
V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak se prodávají permanentky v menším klubu, jakými kanály a s jakou strategií klub komunikuje s fanoušky, a čím je specifický sportovní marketing v Česku.
[sws_blue_box box_size=“616″] Jméno a příjmení: Miroslav Fuks
Pozice: vedoucí marketingu a tiskový mluvčí FC Vysočina Jihlava
Nejoblíbenější sporty/ligy/soutěže (divácky): Fotbal, prakticky ve všech jeho podobách. Zaujalo mne i špičkové rugby.
Nejoblíbenější sporty (aktivně): Fotbal, tedy nyní už jen malá kopaná.
Můj největší sportovní úspěch: Čtyři roky v nejvyšší dorostenecké fotbalové soutěži.
Největší divácký zážitek (na vlastní oči/v TV): Duely českého reprezentačního týmu v kvalifikacích či na šampionátech – a to nejen ty vítězné. Zmínit musím i zápasy, které FC Vysočina dovedly do Gambrinus ligy.
Oblíbená sportovní média (tisk, televize, internet): Čtu prakticky vše dostupné, ale nejčastěji je to MF DNES. [/sws_blue_box]
Jak dlouho se věnujete sportovnímu marketingu? Jaká byla Vaše cesta do klubu FC Vysočina Jihlava?
Od roku 1996 jsem jako elév nastoupil do jedné z největších českých stavebních společností – PSJ. Postupně jsem se vypracoval na pozici tiskového mluvčího a manažera pro oblast reklamy a PR. Společnost PSJ ještě před mým příchodem do firmy začala výrazně podporovat jihlavský fotbal a vstoupila do něj i majetkově. Já byl bývalým dorosteneckým hráčem tehdejšího FC PSJ Jihlava, tudíž jsem se ze své pozice v PSJ začal stále více zapojovat do dění v klubu. Vznikly tak první prezentační materiály klubu, zrodil se zápasový bulletin a došlo k prvním pokusům o získání sponzorů. Na konci roku 1999 bylo jasné, že klub bude schopen usilovat o postup z MSFL do II. ligy, tudíž jsem přišel s iniciativou, že by klub potřeboval svého klasického tiskového mluvčího a marketingového manažera. A že bych si na to troufl! Dostal jsem velkou šanci a tu jsem zatím nepustil. Klub už pod novým názvem akciové společnosti FC VYSOČINA JIHLAVA v létě 2000 skutečně vstoupil do II. ligy a letos v létě se dokázal podruhé probojovat do Gambrinus ligy. Snad už natrvalo!
Můžete představit svůj tým, se kterým pracujete?
Dlouhé roky jsem celý rozsáhlý balík práce tiskového mluvčího, marketingového manažera, webmastera či organizátora zápasů táhl sám. Vedle toho jsem působil a stále působím v neměnné roli ve stavební společnosti PSJ. Postupem času začal být tento model logicky neúnosný a nedostatečný požadavkům doby. V současné době už mám k ruce kolegu schopného řešit množství časově náročné operativy, máme šikovného mladého externistu na Facebook a Youtube kanál a též osobu naplňující klubový Twitter. Jsem rád, že v Gambrinus lize byla ze mne sejmuta tíha bezpečnostního zvládnutí zápasů, kterou též řeší externí specialista.
V mé kompetenci nadále zůstává pozice tiskového mluvčího, zodpovídám za náplň klubového webu, řeším otázky klubové propagace a diváckého marketingu a především je v mé kompetenci zajišťování reklamních partnerů klubu a komunikace s nimi. Tedy oslovení potenciálních reklamních partnerů, veškerá jednání, dotažení smluvních vztahů i zajištění jejich zviditelnění prostřednictvím FC Vysočina.
Co pro marketing klubu znamenal postup z druhé ligy do první?
Obrovský pozitivní skok a zároveň enormní pracovní vytížení během velmi krátké letní fotbalové pauzy. Vzrostl zájem reklamních partnerů, médií a samozřejmě též fanoušků a celé veřejnosti. A to nejen v jihlavském regionu, ale vůbec v celém Kraji Vysočina. Vždyť jsme dosud byly jediným krajem v republice, který nedisponoval některou z nejvyšších soutěží v divácky výrazně sledovaných sportech.
Jak jste spokojen s letošním prodejem permanentek?
Určitě musíme být spokojeni, neboť počtem více než 800 prodaných permanentních vstupenek jsme výrazně překročili naše prodejní rekordy při prodeji permanentek. Je jasné, že vytoužený postup do Gambrinus ligy a nízká čtyřtisícová kapacita našeho stadiónu nám prodej výrazně ulehčily. Nutno dodat, že dalších cca 700 celosezónních VIP či volných vstupenek obdrželi na základě smluvních vztahů naši reklamní a obchodní partneři. Uvážíme-li, že další vstupenky obdržel Gambrinus, 200 vstupenek náleží hostujícím fanouškům a část vstupenek distribuujeme našim hráčům a členům klubu, tak do běžného prodeje před zápasem dáváme pouze zhruba 2.000 lístků.
Jakou akcí a komunikací jste permanentky letos podpořili?
Prodej permanentek provázala reklamní kampaň v rádiích a tištěných médiích. Dominoval jí slogan „Gambrinus liga. Tvůj tým. Tvé místo!“. Na grafiku jsme použili zdařilé snímky zaplněných tribun z posledního domácího druholigového utkání, v němž jsme rozhodli o postupu do nejvyšší soutěže. Kampaň proběhla ve dvou hlavních vlnách. V té první jsme se spokojili s distribucí tiskové zprávy do médií, na web a na klubový Facebook. Jelikož byl o klub a permanentky velký zájem, tak toto docela dobře postačilo k tomu, aby se prodej permanentek velmi dobře rozběhl. Ve druhém červencovém týdnu jsme poté spustili již zmíněnou kampaň prostřednictvím médií.
Pracujete nějak s fanouškovskou databází? Pokud ano, jak?
Dlouhodobě velmi úzce spolupracujeme s Fanklubem FC Vysočina a podporujeme jeho činnost. Fanklub disponuje databází svých členů a je tak schopen oslovit je e-mailem s pozvánkami na nejrůznější akce apod. Mnohem efektivnější a početnější „databázi“ však představuje Facebook, kterého se snažíme výrazně využívat.
Jakým způsobem pracujete s diváky přímo na stadionu?
Model pro zápasy Gambrinus ligy ještě nemáme zcela usazen. Nyní je pro nás při vyprodaném stadiónu prioritní, abychom zápasy organizačně zvládli. Na mysli mám systém prodeje vstupenek, zajištění bezpečnosti a informovanosti diváků, posílení stánků s občerstvením apod.
Divákům standardně nabízíme bezplatný odběr klubového zápasového časopisu „VYSOČINA“. Rozjíždíme rodinný sektor s dárečky pro děti, malováním na tvář a fotografováním za fotostěnou. V poločasové přestávce se na prodeji suvenýrů ve Fanshopu podílí jeden z hráčů „A“ týmu, nejčastěji jeden ze zraněných či vykartovaných. Poločasovou přestávku na hrací ploše vyplňují buď soutěže našich mediálních partnerů, anebo organizujeme vlastní soutěž spočívající v trefování otvorů v plachtě natažené v brance. Aktéry soutěží losujeme z majitelů permanentek a členů Fanklubu.
Obecně však musím říci, že už za dlouhé roky máme za sebou mnoho motivačních akcí, které sledovaly zaplnění našeho stadiónu. Ne vždy se však ujaly. Za situace, kdy tým několik sezón nebyl schopen naplnit veřejností očekávaný postupový cíl, tak některé marketingové akce začaly být spíše kontraproduktivní. V Gambrinus lize proto chceme využít aktuálního diváckého boomu a místo podbízení se divákům chceme z fotbalového utkání učinit lákavé a mnohdy nedostatkové zboží. Vstupenka či permanentka na fotbal musí konečně získat na hodnotě. V této souvislosti musím opět zdůraznit nízkou kapacitu našeho stadiónu – 4.000 diváků.
Jaké jsou vaše klíčové komunikační kanály, které používáte?
Základem jsou samozřejmě klasická média. Zde se snažíme o rychlou komunikaci a maximální vstřícnost ke všem médiím bez rozdílu. Disponujeme poměrně širokým spektrem mediálních partnerů, kterých využíváme ke zviditelnění klubu. A to nejen k propagaci vlastních ligových duelů, ale též k reklamě na prodej permanentek, ke zviditelnění náborů do týmů přípravek či významnějších klubových akcí.
Tradicí je klubový časopis, chcete-li zápasový bulletin. U něj už patnáct sezón jdeme cestou jeho bezplatné distribuce divákům u vstupu na stadión. Na dvaceti stranách včetně obálky formátu A5 přináší obvyklý informační servis a v mnohém je tištěnou obdobou webu. Zatím však nemáme sílu a prostor tento časopis posunout o třídu výše, nabídnout články zpracované výhradně pro jeho stránky a třeba jeho prodej i zpoplatnit.
Dále je zde klubový web, který se snažíme neustále zlepšovat, denně aktualizovat a jsme rádi, že přibývá jeho pravidelných návštěvníků. Je vhodně propojen s našim Facebookem a Youtube kanálem. Vedle prvního týmu dospělých se hodně soustředíme i na další mládežnická a ženská mužstva. S prezentováním jejich výsledků rozhodně nečekáme až na pondělí. Chloubou webu je například přehledná fotogalerie obsahující už více než 11.000 fotografií, v nichž lze pohodlně hledat s využitím klíčových slov.
Součástí oficiálního webu je i neustále živé diskusní fórum, které se snažíme neustále monitorovat a průběžně přímo na tomto fóru reagovat na dotazy či postřehy fanoušků. Zároveň na stránkách funguje rubrika „Ptejte se“, kam mohou fanoušci směřovat dotazy na představitele klubu.
Zmíněný Facebook je v posledních dvou letech jednou ze základních komunikačních nástrojů našeho klubu. Jeho náplň představují nejen články přenesené z oficiálního webu, ale též přinášíme i další zajímavý obsah. Momentálně se blížíme hranici 3.500 fanoušků, což znamená solidní číslo pro klub, který je bez větší prvoligové tradice a který zatím nemá mnoho příznivců za hranicemi svého kraje.
Youtube kanál, v našem případě „Ježour TV“, je při jednoduchosti zvládnutí současných videotechnologií běžnou výbavou většiny klubů a nejinak tomu je i v našem případě. Své okénko má přímo v horní části titulní strany našeho webu a je tak snadno dostupný. Přinášíme nejen ohlasy hráčů a trenérů z pozápasových tiskovek a mixzón, ale též góly ze zápasů juniorky, reportáže z klubových akcí či záběry ze změn, kterými prochází náš stadión.
S postupem do Gambrinus ligy jsme se zaměřili i na Twitter. Náš kanál začal být pravidelně aktualizován a souběžně s ním narostl počet jeho následovatelů. Zatím se však pohybujeme v číslech, která nejsou např. s Facebookem vůbec porovnatelná.
Obecně samozřejmě platí, že ve všech komunikačních kanálech vidíme rezervy v ještě větší intenzitě výstupů anebo atraktivnosti témat. Zde bohužel narážíme na reálné časové možnosti pracovníků našeho klubu.
V čem spatřujete největší přínos sociálních médií pro klubový marketing?
V rychlém přenosu informací a v možnosti oslovit našeho diváka či zákazníka napřímo. Facebook je zároveň velmi dobrou zpětnou vazbou názorů fanoušků Ti zde nejsou tak anonymní jako na fóru na webu, tudíž lze jejich příspěvkům přikládat větší váhu a zabývat se jimi.
Kde čerpáte inspirace pro Vaši práci?
Z každodenních situací, z jiných oborů podnikání i od jiných sportovních klubů. Stačí při své práci vyjít z faktu, že stále je co zlepšovat.
Který český klub, bez ohledu na sport, považujete za jedničku v klubovém marketingu? A proč?
V posledních letech odvádí výbornou práci Sparta Praha. A to jak ta fotbalová, tak i hokejová. Z obrovského diváckého zájmu velmi dobře těží hokejové Pardubice a Kometa Brno. Pozitivní fotbalové vlny nyní umně využívají v Plzni.
Myslíte si, že je český sportovní marketing něčím specifický? Že v něm platí trochu jiná pravidla než v zahraničí? V čem spatřujete největší rozdíl?
Zaměřil bych se na fotbal. Ten bohužel trpí nestálostí diváků, u nichž obecně vnímám nedostatek zarytého klubismu. Výkonnostní výpadky se poté výrazně projevují do výkyvu návštěv na stadiónech. Právě v Česku proto výrazně platí, že sebelepší klubový marketing nemůže přebít výrazný úspěch či sérii dobrých výsledků daného týmu. V tu chvíli jsou diváci ochotní zapomenout na aspekty, které jindy mají vliv na návštěvu zápasu – počasí, atraktivitu soupeře, útulnost stadiónu nebo intenzitu front u občerstvení.
Jaký je váš největší marketingový cíl pro sezónu 2012/13?
Nováček Gambrinus ligy s kapacitou stadiónu 4.000 diváků nemůže mít jiný cíl, než je záchrana elitní soutěže! Pokud se toto podaří naplnit, tak lze už nyní predikovat, že se nám v ročníku několikrát podaří vyprodat náš útulný stadiónek. A to by měl být hlavní úkol našeho diváckého marketingu! Za takové situace budeme samozřejmě výrazně více zajímaví pro naše reklamní partnery. Ti navíc mnohem častěji uvidí svoji reklamu na televizních obrazovkách. Jednoduše řečeno – aktuální sezóna je pro FC Vysočina obrovskou výzvou a zároveň šancí, jak se etablovat mezi českou fotbalovou elitou a klub posunout ještě výše!
Děkuji za rozhovor!