To nejzajímavější z prodeje permanentek v Tipsport extralize

Nedostatek finančních prostředků je problém, který řeší většina sportovních organizací. Je zřejmé, že rozpočty klubů v české nejvyšší soutěži jsou z největší části tvořeny prostředky od partnerů. Ovšem ani příjmy z prodeje vstupenek a permanentek nejsou zanedbatelné, neboť tvoří přibližně 10 až 25 procent všech klubových příjmů.
Co může být lepšího než stadion naplněný až po střechu burácejícími fanoušky, kteří ženou svůj tým směrem k vítězství? Představa je to hezká, avšak realita není vždy takto růžová. Koneckonců na Kladně by o tom mohli vyprávět. Průměrná návštěva domácích utkání se v minulé sezoně pohybovala asi 3000 pod průměrem všech týmů. Zato Pardubice s domácím průměrem 8380 na tom byly ze všech týmů nejlépe.
Prodej permanentek vyžaduje ze strany klubů určitou dávku kreativity. Je logické, že největší výhodou permanentky oproti jednotlivým vstupenkám je jejich nižší jednotková cena (při předpokládané návštěvě všech utkání). Marketingově „osvícené“ kluby již ale poznaly, že zákazníkům je toho potřeba nabídnout více, než jen toto konkrétní privilegium. Jak se toho zhostily, je rozebráno níže.
Cílem této analýzy je, podobně jako v případě fotbalových klubů, zmapovat práci klubů Tipsport extraligy, v souvislosti s nabídkou a prodejem permanentních vstupenek na nadcházející sezonu 2012/2013. Tato analýza čerpá podklady především z webových stránek jednotlivých klubů.
Extraligový nováček z Chomutova se konečně probojoval mezi českou hokejovou elitu a potvrzuje, že si vede dobře nejen na poli sportovním. Piráti vyrukovali z kampaní, při které mohou fanouškům doručit permanentku vybraní hráči až domů. Dokonce vytvořili i vlastní mikrostránku určenou výhradně této akci. Zde se případní zájemci dozvědí všechny důležité informace spojené s akcí. Permanentky v sobě skrývají několik výhod a jednou z nich jsou i exkluzivní pozvánky na akce s hráči A týmu v průběhu sezony.
Je škoda, že piráti tuto kampaň nedoplnili třeba o online video, které by ještě zvýraznilo tento nápad.
Bílí tygři z Liberce vsadili při nabídce permanentek na tzv. program „3B“. Koupí získává zákazník kromě 11 utkání zdarma také „bonus relax“, „bonus kit“ a „bonus tygr“. Všechny uvedené výhody potencionální zákazníky jistě neurazí a jako podpora prodeje jsou tyto bonusy zvoleny vcelku vhodně. Další výhodou vyplívající z koupě je sms a emailový servis s horkými novinkami z klubu, což je v porovnání s ostatními kluby poměrně ojedinělé.
Při vstupu na webové stránky se zobrazí výše uvedená splash page. Po kliknutí se však uživatel nedostane přímo do sekce permanentek, ale musí se proklikat přes lištu na homepage.
Plzeňští Indiáni podporují prodej permanentek šancí získat osobní vozy Peugeot na dobu jednoho roku. Tyto vozy jsou obrandované logy plzeňského klubu. Jedná se tedy o nenásilný druh propagace klubu.
Prodej permanentek probíhá pouze v plzeňské ČEZ aréně. Fanoušci si tudíž nemohou zakoupit permanentku přes internet, což by mohli Indiáni do budoucna vyladit.
Při navštívení webu kladenských Rytířů na Vás „vybafne“ Jaromír Jágr s doporučením brzkého nákupu permice na nadcházející sezonu. V případě Kladna by se asi těžko hledala lepší celebrita, která by lépe propagovala tento prodej. Slabou stránkou je především to, že na homepage nenajdete odkaz na vstupenky a nezkušený fanoušek nemusí tuto sekci ani najít. Nebylo by od věci podpořit poptávku krátkým online videem.
Pražská Sparta se může pyšnit na české sportovní prostředí velmi dobrou marketingovou koncepcí. Holešovický klub nabízí celkem sedm typů sezonních karet pro svoje cílové skupiny. Na své si přijdou děti, mládež, dámy, pánové i skalní fanoušci.
Další pražský klub Slavia Praha láká především na cenové zvýhodnění, ale žádné další viditelné kampaně viditelné nejsou. Slavia také nabízí možnost koupě permanentky na splátky, což může při rozhodování některých zájemců hrát určitou roli.
Zbývající týmy Tipsport extraligy v době vzniku tohoto příspěvku neprováděly viditelnější aktivity na podporu prodeje svých permanentních vstupenek. Potěšitelné je že všechny kluby z výjimkou kladenských rytířů měly na své homepage odkaz na sekci vstupenky a permanentky.
Online nákup permanetek je spíše výjimkou, avšak několik klubů nabízí službu online rezervace místa z minulé sezony. Kluby se na svých webech snaží popsat výhody, které z koupě vyplývají a ty se v mnoha případech příliš neliší. Permanentky často také slouží jako slevové karty u jednotlivých partnerů klubů. Toto spojení je oboustranně výhodné.
Jak jsem uvedl na začátku tohoto článku, příjmy ze vstupného nejsou rozhodující částí celkových příjmů klubů. Podle toho také některé kluby ke komunikaci permanentek přistupují. Doufám, že jednou přijde čas, kdy se budou permanentky dědit z generace na generaci podobně jako ve španelském fotbale.