Zprávy ze světa sportovního byznysu: Tipsport ELH, UEFA Champions League, Larry Bird vs. Michael Jordan

Budoucnost naší hokejové extraligy byla dlouho nejistá. Známé tanečky kolem marketingového partnera, propast mezi kluby a svazem. Změní se to? Díky rozhovoru na serveru ihned.cz jsme se konečně mohli dozvědět více o plánech firmy Goram. Ta se společně s Pragosportem uchází právě o pozici marketingového partnera hokejové extraligy. Co nás tedy může čekat?
Je dobrou zprávou, že představitel firmy Goram deklaruje, že marketing pro něj nekončí pomalovaným ledem a dresy. Pokusím se bodově shrnout další věci, které v rozhovoru zazněly.
Identifikace fanoušků. Jednoznačně správný krok. Ambicí soutěže by mělo být poznat a znát každého jednoho fanouška, který sleduje extraligu na stadionu či mimo něj. Pryč jsou doby, kdy musíte každému zákazníkovi dávat identickou nabídku. Internet umožňuje sportovní produkt dobře škálovat a nabídnout v takové dávce, kanále, balení a ve frekvenci, která je ušitá fanouškovi přímo na míru.
Centrální ticketing. Prodej vstupenek prostřednictvím centralizované platformy je model, který dovedli k dokonalosti v MLB prostřednictvím své dceřiné společnosti MLB Advanced Media. NBA o tomto kroku také již delší dobu uvažuje.
Aplikace pro chytré telefony. Určitě nezbytná věc – snad se hokej poučí z chyb fotbalové aplikace. Inspirací je dost. Klíčové pro úspěch je neomezit funkčnost pouze na zpravodajství, nýbrž přidat tomu i další vrstvy jako například soutěže, geolokační služby, merchandising a další.
Odlišně komunikovat s diváky na stadionu a u televize. Nepochybně dobrá strategie. Ale co ti další, například ti na internetu?
Solidarita mezi kluby. Již to zaznělo víckrát – liga je tak silná, jak silná jsou týmy mimo špičku. Určitá forma přerozdělování výnosů je žádoucí. Solidarita funguje v NBA i v Lize mistrů. Co však zkousnou české kluby?
Práce se ženskými fanynkami. Velmi chytrý záměr. Byla by velká škoda ženy na hokeji ignorovat. NFL to zjistila nedávno.
Modifikovat prodej mediálních práv. Tuto část by měla na starost firma Pragosport, která mluví o prodeji práv do zahraničí (Švédsko, Finsko, Německo, Francie, Rakousko). Hodně ambiciózní plán. Důležité zde je, že při exportu sportovního produktu do zahraničí nestačí jen kvalitní liga – důležitý je i způsob prezentace české extraligy. Jaká je dnes značka hokejové extraligy? V čem je jiná od finské a švédské ligy?
Noví partneři. Goram slibuje přivést do extraligy hned čtyři nové značky. Jedna je zaměřená na ženy, druhá na spotřební zboží, další je firma ze sektoru bankovnictví a poslední je letecký přepravce. A co nějaká pivní značka? Mobilní operátor?
Extraligu spíše neuzavírat, ale rozhodnutí nechat na klubech. Finální rozhodnutí však Goram nechává opatrně na jednotlivých klubech.
[sws_divider_basic]
Finále Ligy mistrů nebude letos omezeno pouze na samotný duel mezi domácím Bayernem Mnichovem a Chelsea. UEFA se rozhodla podpořit význam této velké sportovní události v samotném místě zápasu.
V mnichovském olympijském parku se tak v sobotu uskuteční Festival Champions League. Ten bude kromě jiného zahrnovat i exhibiční zápas mezi fotbalovými legendami typu Fabia Cannavara, Cafú, Roye Maakaye a Patricka Viery. Součástí festivalu budou také živá hudební představení.
Ne však všichni fotbaloví fanoušci přijedou do Mnichova. UEFA se proto chystá oslovit fanoušky i mimo Mnichov. Plánuje se další aktivace prostřednictvím geolokační služby Foursquare, chaty známých fotbalistů s fanoušky na síti Google+ nebo rozhovory s bývalými hvězdami na Twitteru. Na Facebooku pak fanoušci najdou záložku plnou videorozhovorů s fotbalovými hvězdami nebo živý streaming z festivalového koncertu.
UEFA také podpoří ty fanoušky, co si stáhnou oficiální aplikaci UEFA. Ti, kteří se budou chtít v Mnichově vyfotit z trofejí pro vítěze, a ukážou nainstalovanou aplikaci, budou mít při focení s trofejí přednost.
[sws_divider_basic]
Někdejší basketbalové hvězda Larry Bird dostal cenu za nejlepšího manažera v NBA. Stal se tak historicky prvním člověkem, který získal cenu za nejlepšího hráče ligy, nejlepšího kouče ligy a konečně již zmíněnou cenu za nejlepšího manažera ligy. Jím řízený tým Indiana Pacers zaznamenal v posledních letech výrazné zlepšení a aktuálně trápí ve druhém kole playoffs favorizované Miami Heat.
S úspěšným příběhem Larryho Birda kontrastuje story další legendy – Michaela Jordana. Ten je vlastníkem Charlotte Bobcats, momentálně nejhoršího týmu NBA. V letošní sezóně Bobcats vyhráli pouze 7 zápasů z 56, čímž vytvořili historický rekord nejmenším podílu vítězných zápasů v sezóně.
Jordan si příliš nepomohl ani před samotným začátkem sezóny, kdy se ve sporu mezi vlastníky klubů a hráči postavil na stranu hráčů. Tím si proti sobě popudil nejen spoustu samotných hráčů, ale i fanoušků. Dá se říct, že navzdory své nesporné velikosti značka Michael Jordan v posledním roce docela oslabila.