Otevřít menu Zavřít menu

Škoda Auto láká cyklisty na virtuální závod

Spojit realitu s virtuálním světem je problém, kterým se zabývá nejeden počítačový programátor, ale stále častěji i sportovní marketéři. To, že nic není nemožné, dokázala mladoboleslavská Škodovka, která pro příznivce cyklistiky vytvořila zajímavou aplikaci. Jak tento unikátní koncept funguje a v čem je odlišný od jiných?

Už na úvod je nutné podotknout, že v našich končinách firmy vývoji nových aplikací pro sportovní nadšence nevěnují takovou pozornost jako v zahraničí. Také proto vystupuje tento propracovaný koncept z řady hned na první pohled.

Virtual Cup je seriál závodů, ve kterém se spojují prvky reálného sportování a virtuálního soutěžení. Pokud hádáte, že se jedná o závod doma na rotopedu nebo soutěž hromadného charakteru, tak jste na omylu. Závodník Virtual Cupu se totiž dostane do přírody a projede opravdovou trasu předem určenou podle souřadnic GPS. Přímo na trati s ním ale nikdo nesoutěží. Jeho jediným protivníkem je on sám, a to až do chvíle, než nahraje výsledný čas ze své GPS navigace na web, kde má šanci porovnat svůj výkon s ostatními. Navigační systém je navíc elegantní pojistkou, aby sportovec nepodváděl.

Po aktivaci sponzoringu na Tour de France a organizaci první Škoda Cycling Challenge v Praze udělala automobilové značka další krůček, aby se ještě více zviditelnila ve světě cyklistiky. V tomto případě přímo, tedy nikoliv prostřednictvím profizávodu, zaútočila na stále větší zástupy amatérských cyklistů – tedy na současné a potenciální zákazníky automobilky.

Samotný název a slogan („Zvedněte nad hlavu virtuální pohár“) vybízí k závodění a soupeření, ale jeho pravou podstatou je něco úplně jiného. Hlavním mottem by měla být volnost, kterou závod cyklistům přináší. Na projetí trasy má závodník vždy delší časové období. Může si tedy sám vybrat termín, počasí nebo jen den, kdy bude v nejlepší formě. Trasu si klidně může vyzkoušet několikrát, než se zúčastní soutěže s jedním nejlepším časem. Závodník je tedy po celou dobu sám svým pánem, což je z uživatelského pohledu výborná motivace.

Na co dalšího Virtual Cup láká?

Základem je kvalitně vybraná trasa. V nabídce jich není mnoho, ale za to se objevují zajímavé lokality po celé České republice, které umožňují různé varianty pro cyklistické výlety.

httpv://youtu.be/3Q5e6EKwg1s

Jako patrony tratí zvolila Škoda slavné současné i bývalé sportovce, kteří pro ostatní soutěžní tratě navrhují. Do projektu je tak zapojen například i profesionální cyklokrosař Jiří Pospíšil.

Z pohledu marketingu Škoda Auto zapojila i prvky, které vídáme spíše na velikých sportovních eventech. Problém, jak umístit na trasu reklamu vyřešila šalamounsky a koncept product placementu otočila naruby. Než nechat svou chloubu u trati po několik měsíců, umístila raději začátek a cíl tratě k jednomu z oficiálních dealerů značky Škoda a tím zajistila, že každý účastník bude mít škodovácké vozy v nejdůležitějších fázích závodu na očích.

Délka každého závodního úseku je přizpůsobena všem bez rozdílu věku a umožňuje vyrazit i třeba ve všední den po práci. To, že Virtual Cup není určen jen soutěživým cyklistům, potvrzuje fakt, že aplikace nabízí i mnoho dalších funkcí, které ocení pouze rekreační sportovci bez soutěžních ambicí. Všem jsou totiž k dispozici detailní popisy tratí s fotogalerií, výškovým profilem, důležitými záchytnými body (restaurace, památky atd.) a nechybí ani aktuální předpověď počasí.

Dárky jsou zdarma

Když vám nějaká firma nabízí dárek, většinou si stejně musíte koupit její produkt, abyste ho získali. Opačně smýšleli manažeři Škody, když vytvořili jako bonus pro cyklisty aplikaci, která je zdarma. Mimochodem i díky pojetí soutěže odpadají náklady spojené s organizací tradičních závodů.

Samozřejmě, k účasti v soutěži je potřeba speciální vybavení. Automobilka si zakládá na tom, že každý řidič má navigaci nebo minimálně vlastní smartphone. Virtual Cup podporuje obě platformy a Škoda se proto strategicky spojila se značkou Garmin. Produkty výrobce navigací propaguje a doporučuje přímo na webu závodu.

Mobilní variantu technicky zajišťuje aplikace Endomundo, která je zdarma ke stažení pro všechny druhy chytrých telefonů. Poněkud horší je komunikace vlastního e-shopu a nabídky originálního příslušenství, které by mohli cyklisté-řidiči potřebovat (držáky na kola, box na lyže apod.). Odkaz je na webu složitě ukryt před zraky potenciálních kupců.

Lákadlem každé soutěže jsou výhry – v tomto směru má Virtual Cup opět zcela jinou strategii. Samozřejmostí jsou hodnotné ceny pro vítěze z dílny automobilky, ale překvapením může být, že téměř každý účastník získá od partnerů nějakou cenu útěchy. Do patnáctého místa úplně každý a pak až do devadesátky jen závodníci, kteří dosáhnou „kulatého“ (pátého nebo celého) umístění. Jedná se o nevšední způsob odměn pro věrné cyklisty.

Největším bombou této sezony je ale soutěž o VIP zájezd na Tour de France pro jezdce, který projede největší počet tratí s nejnižším časem. Škoda tímto využívá výhody, které jí přináší spojení s nejslavnějším cyklistickým závodem na světě, a chytře aktivuje své partnerství.

Zimní variace

Přestože se dá jezdit na kole i v zimě, je cyklistika převážně sezonní sport. Aby se vyplnila díra v programu, vytvořili organizátoři i běžkařskou část závodů. Ta se odehrává ve třech nejznámějších běžecký areálech – v Bedřichově, na Kvildě a v Novém Městě na Moravě.

Inspirace pro ostatní?

Jedná se zcela určitě o zajímavý koncept. Co však trochu pokulhává, je komunikace celého projektu. Přestože se rozběhla již druhá závodní sezona, tak do Virtual Cupu se zaregistrovalo pouze 816 jezdců, kteří zaslali pouze 354 výsledků. To je hodně malý podíl z celkového počtu rekreačních cyklistů. Podobný projekt by měl mít rozhodně větší ambice.

Komunikaci projektu příliš nepomáhá, že Škoda ani Garminu o Virtual Cupu na vlastních webech a sociálních sítích téměř nemluví. Vlastní účet Virtual Cupu na Facebooku má sice 3500 fanoušků, ale je aktualizován přibližně jednou týdně a mluví o něm v průměru pouze 20 až 50 lidí – to jsou velmi nízká interakce.

Zajímavý počin, který naopak přidává hodnotu pro závodníky na Facebooku, je virtuální prohlídka a průlet jednotlivých tratí. Jedinou funkční nedokonalostí, kterou by závodníci mohli tvůrcům vytknout, je absence možnosti přidat svou oblíbenou trať.

Klíčem pro úspěch podobných kreativních projektů by mohly být prvky, kterými se prezentuje i Virtual Cup – dokonalé a detailní zpracování společně s uživatelskou volností, zábava, praktické informace zdarma, spojení s distribuční sítí a efektivní partnerství s dalším subjektem.

SHARE
SHARE

Napsal
Svatopluk Smysl

Sváťa se v prostředí sportovního marketingu pohyboval poměrně dlouho. Realizoval aktivace sponzoringu například pro Českou spořitelnu, Hyundai, T-Mobile nebo Mattoni. Dva roky v éře „galacticos“ úzce spolupracoval s FK Jablonec, kde měl kromě jiného na starosti zápasové kampaně a program pro fanoušky. V současnosti už nahlíží na sportovní byznys ze strany klienta.


Nejčtenější

Tagy

GarminŠkoda Auto

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.