Otevřít menu Zavřít menu

Učit se od Lady Gaga (rozhovor o sportovním marketingu pro časopis Čili Chilli)

Časopis Čili Chilli ve svém aktuálním dubnovém vydáním věnoval významný prostor budoucnosti sportu. Mimo jiné se zabýval otázkou, které sporty přežijí a proč. Byl jsem také osloven, abych se k tématu vyjádřil formou rozhovoru.

Proč je dneska problém přilákat lidi na fotbal?

Nabídka sportů je široká jako nikdy předtím. Mluvíme o stovkách sportů, zatímco ještě koncem minulého století to byly desítky. Další důvod je globalizace. Z pohledu fanouška si dnes Sparta nekonkuruje jen se Slávií a s Plzní, nýbrž s jakýmkoliv jiným týmem a ligou, kterou jde sledovat. Pokud vás něco nudí, není nic lehčího než zmáčknout tlačítko na ovladači a sledovat, číst a hrát něco jiného.

Kdy zhruba došlo k tomu rozšíření nabídky?

Asi tehdy, kdy se v obchodech začalo nabízet místo pěti 50 šamponů a místo dvaceti 200 počítačů. Sortiment se bude rozšiřovat i dál. Tradiční velké sporty jako fotbal a hokej na tu změnu reagují jen těžkopádně, nezvládají se prodat v novém prostředí. Nedávno jsem viděl Ligu mistrů v šipkách v Anglii a bylo to skvělé. Chápete, v šipkách! Původně hospodský sport tam dokázali zabalit a naservírovat fanouškům v naprosto profesionálním podání, před vyprodanou halou. Malé a mladé sporty umějí udělat perfektní prezentaci, okopírují, co funguje v zahraničí, pracují víc s internetem a sociálními sítěmi. Tradiční sporty jsou zřetelně těžkopádnější.

httpv://www.youtube.com/watch?v=bc4RNkyc6m0

Velké rozpočty tedy nejsou nutné?

Víc peněz není samozřejmě nikdy na škodu. Díky internetu ale dnes můžete být vidět za pár korun. Vezměte si pár kluků na snowboardu, dejte jim kameru a mládež odkojená MTV z toho sestříhá parádní video. Nedávno jsem viděl klip, co si na koleně natočilo pár českých kluků, kteří parádně umějí s florbalovými holemi. Tohle video má dnes na YouTube zhruba 640 tisíc zhlédnutí. O takových číslech si mohou nechat profesionální české týmy jenom zdát.

httpv://www.youtube.com/watch?v=Mk0MFeDAV9Q&feature=player_embedded

Takže dominantní postavení televize je pasé?

Ne tak docela, televize má pořád velkou sílu. Finále Super Bowlu je v Americe stále jedním ze dvou největších svátků v roce, scházejí se celé rodiny a skupiny přátel. Velkou výhodou televize je tradice. Jenže třeba naše televizní prezentace fotbalu je tragédie. Když mluvíte s fanoušky, všichni opakují, že si radši vypínají zvuk nebo to nakonec stejně přepnou, protože nevydrží s nervy. Proti tomu jde jiný trend. Kluby a svazy si budují vlastní kanály, zaměstnávají novináře a stávají se de facto sami mediálními společnostmi, které oslovují fanoušky přímo.

Média sporty mění, ale jak?

Nejpopulárnějším sportem v Indii je kriket. Jenže jeden zápas v něm trvá třeba i týden, což je pro televizní prezentaci krajně nepraktické. A tak vznikla krátká verze, které říkají T20. Podle těchto pravidel jede jedna z největších ligových soutěží světa, Indian Premier League, kterou pravidelně sledují i fanoušci z Evropy a jiných zemí.

Když chci založit cool sport, jaký by měl být?

V roce 1990 florbal u nás prakticky neexistoval. Dneska je to po fotbalu druhý nejpopulárnější sport. Proč? Protože ho můžete hrát v jakékoliv tělocvičně, stačí vám k němu hokejka a míček. A samozřejmě, když to hraje váš kámoš nebo spolužák, zkusíte to taky. Důležitý je ten první kontakt a to, jak dlouho vám bude trvat, než se dostanete na rozumnou úroveň. Florbal můžete hrát okamžitě. Určitě pomůže i to, když sport nemá moc složitá pravidla, je dynamický a produkuje adrenalin.

Mají pořád vliv sportovní hvězdy?

Určitě. Tenis šel kdysi hodně nahoru s Lendlem a Navrátilovou, v posledních letech už to tak slavné nebylo. Teď s Berdychem a Kvitovou bude určitě zase růst. Celebrity ve sportu dokážou hodně. I když se o něj vůbec nezajímáte, víte, kdo je Jágr nebo Čech. Přesto, když si vezmete třeba Sáblíkovou, je to hvězda první kategorie, ale rychlobruslení se kvůli ní masově nerozšíří. Pokud na rychlobruslení aplikujete měřítka, o kterých jsme mluvili, má mnohem víc bariér než ten florbal.

Trenér trenérů Wayne Goldsmith si myslí, že brzo úplně zmizí fyzicky a časově náročné sporty jako gymnastika nebo plavání. Jak to vidíte vy?

Neřekl bych, i na fotbalisty jsou dnes fyzicky kladené mnohem větší nároky než před třiceti lety. A které zmizí? Nevím, ale přežijí určitě ty, které se rozumně změní, aniž by tím popřely to, co je činí jedinečnými. Třeba tomu kriketu se to povedlo. Rozhodně všechny budou muset dělat všechno pro to, aby si udržely divákovu pozornost a nabízely zábavnější produkt než ostatní. Vemte si Lady Gaga, to je asi nejsilnější značka současné pop music. Kvůli zpěvu? Ne. Je to sice výborná zpěvačka, ale takových jsou tisíce. Lady Gaga umí udělat show, pracovat s médii, ale především si cíleně buduje přímé komunikační kanály k fanouškům. A ti ji milují. Nedávno spustila svou vlastní sociální síť Little Monsters. Takové věci by měly dělat sportovní značky. Výkony na hřišti jsou základ, ale dneska už zdaleka nestačí.

Tento rozhovor byl původně publikován v časopise Čili Chilli 4/2012. Titulní fotografie je z Daily Mail.

Jak vnímáte nástup nových sportů a jejich střet s tradičními? Který z mladých sportů je pro vás svou komunikací nejzajímavější? Které tradiční sporty v té konkurenci obstojí a které upadnou do nevýznamnosti?

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.