Zprávy ze světa sportovního byznysu: FIFA a MS ve fotbale, UEFA a APK

Fotbalový fanoušek bez piva je jako ryba bez vody. Podobně na suchu by se však mohla ocitnout i FIFA, která svůj výstavní produkt, mistrovství světa, pravidelně spojuje s velkou globální pivní značkou. Zákaz konzumace piva na stadionu by velmi výrazně zahýbal ekonomikou šampionátu. Proto FIFA nedávno docela silně zatlačila na brazilské pořadatele mistrovství světa ve fotbale 2014. Požaduje po nich, aby svým hlasem urychlili schválení domácí legislativy umožňující prodej piva na stadionech během tohoto šampionátu.
Generální sekretář FIFA Jerome Valcke se na inspekční cestě po Brazílii dokonce nechal slyšet, že o svém požadavku FIFA absolutně nehodlá vyjednávat.
Stejný požadavek má FIFA i k Rusku, které pořádá turnaj čtyři roky po Brazilcích. Zatímco Brazilci slíbili okamžitou součinnost, Rusko se ústy svého premiéra Putina nechalo slyšet, že se teprve uvidí. Rusové však na rozdíl od Brazilců mají ještě dost času pochopit, že bez piva to stejně nepůjde.
Nejistota ohledně konzumace piva na stadionech určitě netěší oficiálního partnera značku Budweiser, jež brazilský šampionát bere jako klíčovou platformu pro etablování se na brazilském trhu. Tam se Budweiser poprvé objevil teprve vloni.
Fotbalové mistrovství světa je pro pivní brand velmi efektivní platforma. Během loňského šampionátu se na stadionech v JAR vypilo více piva než všech ostatních alkoholických i nealkoholických nápojů dohromady. Globální tržby značky Budweiser v roce 2010 vzrostly o 4,4 procenta, zatímco o rok předtím byly dokonce záporné.
Co se týká piva, tak FIFA očividně nemá šťastnou ruku při volbě pořadatele. Po Brazílii a Rusku bude šampionát v Kataru, kde je pivo zakázané téměř všude.
K mistrovství světa ve fotbale se váže ještě jedna zpráva. Již zmíněný Putin oznámil, že během šampionátu v Rusku umožní bezvízový styk pro všechny majitele vstupenek. Kromě toho Rusko údajně zvažuje, že vstupenka bude během turnaje zároveň sloužit jako jízdenka pro přepravu mezi městy. Chytrý tah, nemyslíte?
[sws_divider_basic]
UEFA právě vydala již svou třetí zprávu analyzující hospodaření 664 evropských prvoligových klubů z 53 členských zemí (90 procent všech prvoligových klubů). Aktuální zpráva pokrývá především finanční rok 2010.
Je to skutečně zajímavé čtení plné obrovské spousty dat. Najdete v ní nejen přehršel informací týkajících se nejen samotných finančních výsledků, ale například také návštěvnosti na ligových zápasech, přestupové politiky a struktuře týmových soupisek.
Za pozornost stojí zejména tyto skutečnosti:
• Více než polovina klubů vykázala ve zkoumaném období ztrátu a 28% klubů dokonce významnou ztrátu. V průměru jeden z osmi klubů si dokonce vysloužil auditorský výrok s výhradou.
• Celkové ztráty klubů vzrostly o 36 procent.
• Mzdové náklady se na těch celkových podílejí 64 procenty.
• Méně než 100 klubů zaplnilo své stadionu ze 75 procent. Více než polovina z těchto klubů pochází ze tří zemí (Anglie, Německo a Nizozemsko).
• Životnost průměrného kouče je 17 měsíců. Více než polovina trenérů nepřežije 12 měsíců.
• Průměrný evropský tým má ve svém kádru méně než 3 odchovance.
Iniciativy UEFA směřované k finančnímu zdraví klubů je primárně směřováno na kluby účastnící se evropských pohárů, ale sledovat by je měly i ostatní kluby. Nová finanční pravidla pro hospodaření klubů vstoupí v platnost od sezóny 2013/14 a budou brát v potaz finanční výsledky za tři předchozí roky. Aktuální sezóna 2011/12 je tedy první sezónou, která bude v analýze UEFA zohledněna.
Podle výpočtu UEFA by finanční pravidla nesplnilo za současné situace celých 13 klubů hrajících aktuálně Ligu mistrů nebo Evropskou ligu. Co bude špatně řízeným klubům hrozit? Od zákazu nákupů nových hráčů a odečtu bodů po pokuty a v krajní situaci i vyloučení z evropského poháru.
Celou zprávu si můžete stáhnout a v klidu přečíst zde.
[sws_divider_basic]
Situace v APK začíná získávat jasné obrysy solidní jihoamerické telenovely. Klasický příběh lásky, zrady, nenávisti a zejména přemíry kapříků v malém rybníčku.
Nyní se do hry vložil také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jenž se chce sám podívat na plán uzavření hokejové extraligy. Důvodem je podezření, že záměr klubů uzavřít nejvyšší hokejovou soutěž nese znaky kartelové dohody, což je vnímáno z obchodně-soutěžního práva jako nekalá a nežádoucí praktika.
ÚOHS se APK už zabýval před pěti lety. V rámci svého šetření zkoumal záměr klubů podmínit účast nováčků v extralize zaplacením licenčního poplatku ve výši 25 milionů. Kluby však nakonec od svého záměru samy ustoupily.
Žhavé novinky však jdou i směrem od samotné APK. Ta včera vydala stručnou zprávu o tom, že se dohodla se stávající marketingovou agenturou BPA sport marketing na „vyřešení současného stavu vzájemné spolupráce.“ Může to někdo ze čtenářů prosím přeložit do češtiny?