Zprávy ze světa sportovního byznysu: Globální sportovní trh, AS Roma a Bwin.party

Příspěvek o globálním trhu se sportem může znít nudně, ale poskytuje zajímavé indicie pro to, jak se bude vyvíjet sportovní byznys v blízké budoucnosti. Globální sportovní trh má v příštích pěti letech vzrůst o více než 145 miliard dolarů. Sport má tak do roku 2017 vzrůst o třicetinásobek tržeb letní a zimní olympiády dohromady. To tvrdí nová studie poradenské a auditorské firmy PwC.
Relativní růst je projektován na 3,7 procenta za rok, zatímco růst výdajů na sponzoring je projektován s růstem přes 5 procent. To ukazuje, jak atraktivní platformou je sport pro marketéry.
Regionálně zůstane největším trhem Severní Amerika, v růstovém pohledu ale budou nadcházející roky patřit Latinské Americe. Hlavním tahounem jejího růstu bude samozřejmě mistrovství světa ve fotbale, jenž se uskuteční v roce 2014 v Brazílii. I přes tuto megaudálost zůstane Latinská Amerika stále nejmenším sportovním trhem. Druhým největším sportovním trhem bude i nadále Evropa, následována Blízkým východem, Afrikou a Asií.
Zajímavá je i struktura globálních sportovních tržeb. Její nejvyšší částí jsou příjmy ze vstupného, které tvoří skoro třetinu všech globálních příjmů. Druhým nejdůležitějším zdrojem je sponzoring se zhruba 29 procenty, následují mediální příjmy s podílem 24 procent a konečně merchandising, jenž se podílí skoro 15 procenty na celkovém obratu světového sportovního byznysu.
Nepřehlédnutelná je tendence přesunu velkých sportovních událostí směrem na Východ. Zatímco v 90. letech minulého století se velké akce odehrávaly výhradně na Západě, zřídka v Asii (Japonsko, Korea) a to bylo všechno. Dnes je situace úplně opačná. Když vezmeme olympiády, MS ve fotbale, atletice a plavání, tak na Západě není ani pětina všech akcí – ty se přesunuly jinam (Brazílie a Rusko hned dvakrát, Katar, atd.) Nejmarkantnější je tento trend ve formuli 1, kde ze tří závodů mimo Západ přibylo za posledních deset let šest dalších.
[sws_divider_basic]
Velkou budoucnost může mít před sebou italský klub AS Roma. Giallorossi jsou aktuálně svými tržbami osmnáctým největším klubem světa. V domovské Itálii až čtvrtým největším klubem – po AC Milán, Interu Milán a Juventus Turín. To se však brzo může změnit.
Římský klub totiž získal v loňském roce nové vlastníky, kteří se netají nejen velkými ambicemi, ale i zkušenostmi a zázemím dostatečnými na to, aby svých cílů dosáhli. Vlastníkem klubu je nyní skupina amerických podnikatelů v čele se šéfem klubu Josephem Tacopinou. Italský rodokmen mají kromě něj ještě další dva vlastníci. Čtvrtým do party je známý finančník maďarského původu George Soros. AS Roma je tak po Manchesteru United, Liverpoolu a Arsenalu čtvrtým největším fotbalovým klubem vlastněným Američany.
Plány Američanů jsou jasné. Kromě budování nového kádru radikální změna v klubovém marketingu. Základní pilíře nové marketingové strategie AS Roma jsou:
• vytvoření podmínek pro to, aby na Stadio Olimpico mohly chodit celé rodiny,
• vybudování silné digitální identity,
• posílení přítomnosti na zahraničních trzích, především v Americe, kde žije početná italská komunita, a v Asii, a konečně
• postavení nového stadionu.
Záměr vybudovat nový stadion se velmi dobře kryje s plány Říma pořádat Olympijské hry v roce 2020 (soupeři jsou Instanbul, Tokio, Baku, Dohá a Madrid). Olympiáda by pochopitelně nový stadion vyžadovala.
Aktivity AS Roma se proto určitě vyplatí dobře sledovat – bude to zajímavá případová studie transformace fotbalového klubu. Uvidíme, jak moc úspěšná.
[sws_divider_basic]
Největší online sázková kancelář na světě Bwin.party musí pozastavit a stáhnout všechny své sponzorské a reklamní aktivity v portugalském sportu. Takové je nedávné předběžné opatření portugalského soudu, který neuznává online sázkové kanceláře a jejich aktivity označil za ilegální.
Rozhodnutí je výsledkem téměř sedm let trvajícího sporu mezi sázkovou kanceláří a skupinou portugalské sdružení provozovatelů kasin a jedné národní loterie.
Bwin.party je v současné době hlavním sponzorem portugalského fotbalového poháru. Kromě této značky jsou v portugalském fotbalu aktivní i značky Betclic a Betfair, jež sponzorují několik klubů portugalské ligy.
Sázková kancelář Bwin.party pochopitelně s rozhodnutím soudu nesouhlasí a odvolala se. Právní zástupce společnosti tvrdí, že rozhodnutí soudu je v rozporu s evropským právem a že by se státy měly spíše snažit legalizovat a zdanit činnost online sázkových kanceláří než ji úplně zakazovat.
Podobný přístup jako Portugalci zvolili i Poláci, kteří ve fotbale obětovali partnerství své domácí ligové soutěže se značkou Unibet. V Česku se online sázkové kanceláře zatím pohybují jen na klubové úrovni.
Jaký je váš názor na sponzoring klubů sázkovými společnostmi? Vadí vám? Nebo byste jej umožnili jen těm kamenným a nikoliv těm internetovým?