Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: NFL, Gazprom, David Beckham a ragby

Biz

Americká NFL si zajistila rekordní příjem z prodeje svých televizních práv a pořádně podtrhla svůj status nejbohatší světové sportovní ligy. NFL nejprve obnovila smlouvu s kabelovou sportovní stanicí ESPN, která soutěži ročně přinese 1,9 miliardy dolarů, což je nárůst o 43 procent v porovnání s předchozím kontraktem. Pak si NFL zajistila 1 miliardu ročně od DirecTV, jež umožňuje fanouškům shlédnout jakýkoliv zápas kola dle jejich vlastní volby.

Těsně před Vánoci pak NFL dostala největší dárek, když podepsala smlouvu se třemi celoplošnými stanicemi (NBC, CBS a Fox) v astronomické hodnotě 3,1 miliardy dolarů (navyšení o 40 procent). Smlouvy jsou platné do roku 2022 a každoročně přinesou NFL celkem 6 miliard dolarů.

NFL tímto šikovně rozprostřela svůj produkt do nabídek volně dostupných i placených televizních kanálů. Fanoušci amerického fotbalu díky tomu mají jistotu, že svůj oblíbený tým mohou sledovat zdarma. Navzdory obecnému poklesu sledovanosti a fragmentaci televizního programu si NFL drží poměrně konstatní přízeň fanoušků. Zápasy NFL patří v USA k vůbec nejsledovanějším programům.

Televizní kanály si však na tyto obrovské poplatky musí nějak vydělat. Lze proto očekávat, že zvýší ceny reklamy a kabelové televize zvýší poplatky za předplatné. Spotřebitelé, jež americký fotbal nezajímá, tak ve finále zaplatit více jak za inzerované produkty, tak i za své kabelové balíčky.
[sws_divider_basic]

K zajímavé situace se schyluje ve fotbalové Bundeslize. Ruská značka Gazprom si po Schalke 04 brousí zuby i na jeden z největších fotbalových klubů světa, samotný Bayern Mnichov.

Do německého fotbalu vstoupil Gazprom v roce 2006, kdy se stal sponzorem Schalke 04, jenž je aktuálně třetím největším německým klubem (po Bayernu a Hamburgu). Kontrakt byl podepsán na pět let a vloni v létě byl prodloužen na dalších pět sezón. Hodnota nového kontraktu je údajně kolem 15 miliónů eur ročně, což je sice méně než v předchozím cyklu, ale i tak je stále jeden z deseti nejlukrativnějších ve světovém fotbale.

Gazprom zažil se Schalke 04 postup do čtvrtfinále Ligy mistrů v sezóně 2007/08 a v loňské sezóně se německý klub probojoval dokonce do semifinále této soutěže. V letošní sezóně se však Schalke 04 již musí spokojit jen s účastí v Evropské lize – jeho soupeřem bude Viktoria Plzeň.

V těchto dnech se objevila nečekaná zpráva, že Gazprom vstoupil do jednání s Bayernem. Námluvy bavorského klubu s Gazpromem byly záhy potvrzeny i bavorským klubem. Podle vyjádření obou stran by dohoda Bayernu s Gazpromem neměla mít vliv na jeho partnertsví se Schalke 04. Stávajícím partnerem a sponzorem dresu Bayernu je Deutsche Telekom.
[sws_divider_basic]
Zaručené zprávy o přestupu největší fotbalové celebrity Davida Beckhama do Paris Saint-Germain se nakonec nepotvrdily. Zatímco Francouzi již plánovali velkolepé přivitání na Champs Elyseés, fotbalista se na poslední chvíli rozhodl zůstat v Los Angeles Galaxy a nosit i nadále bílý dres s logem Herbalife.
Za Beckhamovým rozhodnutím jsou podle samotného fotbalisty rodinné důvody (Victorii Beckham se v Hollywoodu prostě líbi). Důležitým faktorem je i skutečnost, že Galaxy umožní Beckhamovi start na LOH v Londýně. Skupina AEG, která je vlastníkem klubu, údajně Beckhamovi nabídla i pozici viceprezidenta, jakmile se fotbalista rozhodne ukočnit svou kariéru.

[sws_divider_basic]
Až letos v srpnu vypukne mistrovství jižní polokoule v ragby, tak už nebude pod tradičním názvem Tri Nations Cup, ale Rugby Championship. Triumvirát Nový Zéland, Austrálie a Jižní Afrika se od letoška rozšíří o Argentinu. Ta na loňském MS na Novém Zélandu předvedla sympatické výkony a do soutěže přinese se 40 miliony obyvatel největší trh (jen o málo méně má JAR). Hlavním partnerem této soutěže je bankovní skupina Investec, která je například take hlavním sponzorem Tottenhamu. Titul z loňska obhajuje Austrálie.

Na severní polokouli má Rugby Championship obdobu v Six Nations Championship. I ten se v minulosti rozšířil. Po dobu  let se totiž jmenoval Five Nations – v roce 2000 přibyla Itálie a doplnila tak Anglii, Irsko, Skotsko, Wales a Francii. Hlavním sponzorem turnaje je Royal Bank of Scotland a titul obhajuje Anglie. Stejně jako Rugby Championship, rovněž Six Nations se hraje každý rok a jeho vítěz se může pyšnit titulem evropského šampiona.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Bayern MnichovDavid BeckhamESPNNFLRugby ChampoionshipSchalke 04Six Nations

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.