Otevřít menu Zavřít menu

Nový seriál: Ten nejlepší digitální marketing v současném sportu

Sportovní kluby nemají na vybranou. Doba se změnila. Pokud chtějí myslet na peněženky sportovních fanoušků, musí jim jít naproti jako ještě nikdy předtím. Ale jak na to? Co to znamená? Nový seriál o digitálním marketingu představí deset nejlepších inspirací z digitálního marketingu ve světě. Toto je jeho úvod.

Pravidla hry se změnila

Nikdy neměli sportovní fanoušci tolik možností, jak sledovat sport. Nikdy nebyli fanoušci tak informovaní o dění ve svém klubu a o svých oblíbených sportovcích jako dnes. Příležitostí, jak konzumovat sport je dnes nekonečně mnoho. Jediným limitujícím faktorem je čas. Vše se stihnout nedá. Vždyť sportovní fanoušek tak v roce 2011 může:

  • Každý den a v každou sekundu si přepnout na některý ze stovek sportovních kanálů a streamovaných sportovních přenosů – v televizi, v počítači i v mobilním telefonu.
  • Sledovat sportovní zpravodajství na milionech různých webů, portálů a blogů (nebo sám na ně aktivně přispívat).
  • Přihlásit se k odběru newsletterů či využívat odběrů novinek pomocí RSS.
  • Povídat si o sportu se svými přáteli prostřednictvím sociálních sítí, chatů, diskuzních fór, diskuzí pod články a SMS během zápasu.
  • Donekonečna brouzdat nekonečným archívem sportovních videí na YouTube.
  • Editovat si své vlastní sportovní sestřihy.
  • Během pár minut si vytvořit svůj vlastní tým a prostřednictvím herních manažerů soutěžit s ostatními.
  • Stáhnout si klubovou či turnajovou mobilní aplikaci či používat mobilní internet – kdekoliv a kdykoliv.
  • Poslat vzkaz přímo svému oblíbenému hráči.

Nebo se prostě sebrat se a jít si sám aktivně zasportovat či alespoň zapojit svou herní konzoli a vyřádit se doma v obýváku.

Vše výše uvedené se pochopitelně netýká jen sportu, ale jakéhokoliv druhu zábavy. Konvergence sportu a zábavy je totiž nesporná. Sport. Hudba. Film. Televizní seriály. Reality shows. Videohry. Všem poskytovatelům zábavy jde o jedno – o vaši pozornost, o váš čas a ve finále o vaši peněženku. A protože nabídka je neomezená, musí o to pořádně soutěžit. Jsou to diváci, kteří si dnes vybírají kdy, kde a jak budou zábavu konzumovat. A vyhrává ten, kdo umí lépe vyprávět svůj příběh a kdo používá stejné kanály a technologie, jako mají v oblibě diváci.

Sportovní kluby si proto nemohou dovolit zůstat stát stranou. Rozdíly v přístupu k fanouškům jsou dnes mnohem transparentnější než kdykoliv předtím. Fanoušci si jedním zmáčknutím tlačítka ovladače a kliknutím myši mohou ověřit, jakým způsobem je sportovní produkt prezentován a nabízen v zahraničí.

Jedno je jisté. Pokud fanoušky zahraniční nabídka zaujme, tak jej budou sledovat častěji, náruživěji, budou o něm diskutovat na internetu a budou o něm říkat svým přátelům a známým. A pochopitelně – tím méně času stráví sledováním svého tuzemského klubu.

Ne nadarmo se říká, že největší aktivem klubu nejsou jeho hráči, ale naopak jeho fanoušci. Jak o toto aktivum pečovat, jak jej udržovat a rozvíjet? Tím, že kluby budou vytvářet atraktivní obsah, který dobře zabalí a jenž budou efektivně a správnými kanály distribuovat směrem k fanouškům.

Zatímco dříve měl sportovní fanoušek kromě samotné návštěvy zápasu docela omezené možnosti sledování svého oblíbeného týmu (tisk, rádio, televize), dnes tyto informace vyhledává na internetu.

Ten svou interaktivitou, multimediálním rozměrem a prakticky neomezenou datovou podporu umožňuje zcela jinou dimenze sportovní zábavy. Zároveň však roste i provázanost tradičních médii s novými kanály (např. televizní přenos a mobilní aplikace). Ukazuje se, že oba druhy médií mohou nejen spokojeně koexistovat, ale že se navíc ještě posilují.

Fanoušci však dávno přestali být ta armáda pasivních příjemců zpráv o klubu. Očekávají proto od klubů, že ty je budou do své komunikace zatahovat, že budou vyžadovat jejich aktivní spoluúčast, aktivitu a že jim vytvoří co nejautentičtější zážitek ze sledování sportu. Pokud toto kluby nezvládají, často si fanoušci vytvoří své vlastní médium, které je lepší toho klubového – viz příklady facebookových stránek hned několika klubů Gambrinus ligy.

Ty tam jsou doby, kdy sportovní kluby komunikovaly s fanoušky převážně jen prostřednictvím třetích stran. Právě díky internetu dnes kluby budují své vlastní komunikační kanály bez mediálních prostředníků. Hlavními důvody jsou mnohem větší kontrola nad obsahem poskytovaným fanouškům (nikoliv jeho šířením a interpretací), příležitost se odlišit od ostatních klubů, nové zdroje příjmů (merchandising, placená média, sponzoring) a především mnohem těsnější vztah s fanoušky (prakticky v reálném čase).

A právě proto všechno stojí za to sledovat, jak to dělají ti nejlepší. Hned v příštím článku podrobně rozebereme tajemství digitálního úspěchu Manchester City, jedničky mezi fotbalovými kluby.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.