Otevřít menu Zavřít menu

Aktivace olympijského sponzoringu: Visa

Platební kartu Visa má v peněžence téměř každý. To však nepřekvapuje - Visa je totiž provozovatelem největší světové sítě pro bezhotovostní platby. Jedno euro z osmi projde v bezhotovostních transakcích právě přes terminály Visa. Olympijským partnerem je Visa již kulatých 25 let, na olympidádě se poprvé objevila v roce 1988 v Soulu. Jakým způsobem toto své partnerství Visa aktivuje před Londýnem 2012?

V seriálu o olympijském sponzoringu jsme doposud pokryli dvě značky. Jak Coca-Cola, tak i McDonald’s ve svých olympijských kampaních zcela jednoznačně cílí na teenagery (muzika, zdravý životní styl). Strategie značky Visa je zcela odlišná.

Produktová exkluzivita

Není překvapením, že Visa je z titulu své pozice prémiového olympijského sponzora oficiálním zprostředkovatelem platebních transakcí olympijských i paralympijských her v Londýně (stejně jako v Pekoingu 2008 a Vancouver 2010). V praxi toto znamená dvě věci.

Zaprvé, vstupenky na olympiádu lze koupit pouze s platební kartou Visa. To se však týká jen pořadatelské země. Lidé kupující vstupenky prostřednictvím národních olympijských výborů mohou použít jakoukoliv platební službu.

Budete-li navíc chtít platit kartou v olympijském areálu, s jinou než kartou Visa neuspějete. To se týká jak obchodů, tak i bankomatů. Těm, co kartu Visa nemají, nabízí Visa speciální předplacené karty, které jsou využitelné pouze v průběhu olympijské soutěže.

Exkluzivita směrem k jedné platební kartě vždy vzbuzuje velké kontroverze. Když se k podobnému kroku odhodlala FIFA a Mastercard v rámci MS ve fotbale v Německu 2006, EU se rázně postavila proti.  FIFA se proto nakonec rozhodla ve druhé fázi distribuci vstupenek akceptovat i jiné karetní značky.

Strategická partnerství

Ve své olympijské aktivaci navíc Visa spojila své síly hned se dvěmi ostatními olympijskými partnery. Prvním z nich je značka Samsung. Cílem tohoto spojení je podpora bezhotovostních plateb pomocí rozvíjející se technologie NFC.

Samsung uvede na trh speciální olympijský telefon, který bude mít v sobě právě čip podporující tyto platby. Visa na oplátku dodá do projektu přes 160 tisíc terminálů, které budou v evropských obchodech, barech a restauracích umožňovat platby přímo z mobilního telefonu.

Kromě své hlavní funkce a možnosti bezhotovostních plateb nabídne olympijský telefon od Samsungu i prémiový obsah ze samotné olympiády.

Druhé partnerství Visa uzavřela se značkou Coca-Cola. Ta již započala uvádět na trh bezhotovostní a bezkontaktní prodejní automaty. Ty budou v olympijském areálu pracovat právě s čipy NFC. Zprostředkovatelem transakce je samozřejmě opět Visa.

Aktivace ve Velké Británii

Kromě přímé participace na aktivitách spojených přímo se svým byznysem, je Visa vidět v rámci sportů samotných. V místě konání olympiády probíhá v předolympijském roce hned několik testovacích turnajů a Visa se rozhodla spojit s tím nejvíce sexy turnajem v beachvolejbalu. Ten organizátoři umístili do samého centra Londýna – před Horse Guard Parade ve Westminsteru.

Kromě beachvolejbalového turnaje je Visa také partnerem celého britského olympijského týmu, jež v současné době čítá přes 1200 sportovců, kteří bojují o místo na olympiádě. Mezi nimi je pochopitelně i britské beachvolejbalové duo Shauna Mullin a Zara Dampney. Také ony se představily v rámci londýnského turnaje.

httpv://www.youtube.com/watch?v=UotvXKD7LU4

V rámci svých aktivit v pořadatelské zemi Visa spustila i mikrostránku Visa Golden Space, jejímž hlavním prvkem jsou každodenní soutěže o olympijské zájezdy a vstupenky. Není překvapením, že tyto soutěže jsou založené na transakčním principu podmíněném použitím karty Visa.

Velkou část mikrostránky věnuje Visa také prezentaci britského olympijského i paralympijského týmu, zejména však mladých nadějí. Nejvíce prostoru věnuje osmi z nich, které prezentuje i ve svém oficiálním olympijském spotu nazvaném „Training Day“.

httpv://www.youtube.com/watch?v=a6kbxn9PZBA

Aktivace v USA

Americký olympijský tým je jeden z mála, které nedostávají žádnou vládní podporu, a tak musí hledat zdroje v soukromém sektoru. A právě proto Visa vyzvala americké sportovní fanoušky, aby podpořili přípravu sportovců na olympiádu. První možností je nákup oblečení z olympijské kolekce (právě kartou Visa) nebo přímými dary.

Ve svých aktivitách v USA se Visa podobně jako v Británii soustředí zejména na mladé olympijské a paralympijské naděje, zejména atlety, gymnasty, plavce a lyžaře.

V čem se mohou sponzoři poučit od značky Visa? Jak mohou aktivovat svá sportovní partnerství?

Podpořit vlastní byznys. Spousta sportovních sponzorů na to zapomíná, ale Visa to vyřešila dobře. Jinak než Visou si prostě v Británii vstupenku na olympiádu nekoupíte. Elegantní způsob, jak donutit lidi si kartu si kartu Visa pořídit a v případě předplacených karet i vyzkoušet.

Spojit komerční aktivitu fanoušků se sportovci. Visa motivuje sportovní fanoušky k více transakcím tím, že z vyššího obratu může odvádět větší příspěvky na přípravu sportovců.     

Uzavřít strategická partnerství. Visa věděla, že aby maximálně aktivovala použití své platební sítě, je třeba dalších dvou stran – nosiče čipu a příjemce. Pohled do portfolia globálních olympijských partnerů nabídnul dvě značky Samsung a Coca-Colu.

[sws_blue_box box_size=“616″] Tento příspěvek je součástí série článků věnovaných olympijskému sponzoringu a konkrétním kampaním partnerů MOV. Tématem příštího olympijského článku bude aktivační kampaň značky Samsung. [/sws_blue_box]

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Coca-ColaSamsungVisa

podobné články

Zuzana Kadlečková: Nestačí být jen mileniál s mobilem v ruce

Souboje v rámci odvětví. Ambush kolem MS v Brazílii

4 postřehy k účinnosti partnerství s MS ve fotbale

Zápas hvězd NBA jako neodolatelné lákadlo pro diváky i sponzory


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.