Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Ragby, NBA, NFL a NASCAR

Biz

Ruská unie ragby nedávno zveřejnila svou oficiální kandidaturu na pořadatelství mistrovství světa v ragby v roce 2023. Nejedná se o žádný výstřel do tmy, nýbrž je to naopak v souladu s dlouhodobou strategií rozvoje ruského ragby. Právě skončený šampionát na Novém Zélandu ukázal velký globální potenciál ragby. Dá se očekávat, že ragbyový trh i nadále poroste a Rusové prostě chtějí být u toho.

Ačkoliv nepostoupili ze základní skupiny, tak si ruští ragbisté získali na letošním šampionátu velký respekt. Sice prohráli všechny čtyři zápasy, ale dohromady položili osm pětek, což je historický nováčkovský rekord a je to více, než se podařilo dalším osmi účastníkům šampionátu. Tři pětky ruští medvědi dokonce položili proti bronzovým Australanům.

Nečekaný úspěch zcela jistě podpoří boom ragby v Ruské federaci. V současné době hraje tento sport již přes 40 tisíc hráčů a v zemi funguje patnáct profesionálních klubů.

Že to Rusové myslí s ragby vážně, to dokazuje i to, že v roce 2013 bude Rusko hostit světový šampionát v stále se rozvíjejícím sedmičkovém ragby. To se od klasického odlišuje kromě zhruba polovičního počtu hráčů zejména podstatně kratší délkou zápasů (dvakrát sedm minut). Nejedná se však o žádnou marginální variaci na ragby – v roce 2016 se sedmičkové ragby poprvé představí na olympijský hrách v Riu.

Profesionální sport je v Rusku nahoru. Ponechme stranou ruskou dominanci v ženském tenise, již etablovanou KHL či mezinárodně ještě úspěšnější ruskou fotbalovou Premier League.

Rusko v posledních letech získalo pořadatelství hned několika velkých globálních akcí, a to včetně těch největších. Jen si to zrekapitulujme – kromě již zmíněného sedmičkového ragby 2013 to bude zimní olympiáda 2014 v Soči, mistrovství světa v plavání 2015, mistrovství světa v hokeji 2016 a konečně mistrovství světa ve fotbale v roce 2018.

Je to dost akcí na to, aby ještě více podpořily rozvoj sportu v Rusku. Jak z hlediska infrastruktury, tak pochopitelně i směrem k členské základně. Pokud se nedojde v Rusku k nějakému ekonomickému zvratu, dá se očekávat výrazný nástup Ruska, a to nejen v tradičních sportech.

[sws_divider_basic]

Stále nekončící výluka v NBA poprvé sáhne do peněženek hráčů. Právě tento týden se totiž očekává vystoupení šéfkomisaře NBA Davida Sterna, který má oznámit další posunutí začátku soutěže – možná až do období letošních Vánoc.

Jisté doposud je, že se odložení soutěže bude týkat minimálně listopadových zápasů. Doposud již tak bylo zrušeno zhruba 100 zápasů. Podle hráčské unie je 400 ze 450 hráčů NBA placeno za období od 15. listopadu do 15. května.

Vedení soutěže a majitelé klubů tak možná rozehráli hru, jejímž cílem je pohrozit hráčům zrušením celé sezóny. To má v hráčích vzbudit jistou finanční tíseň a pro majitele klubů získat lepší vyjednávací pozici. Ačkoliv to může vzhledem k vysokým platům v NBA znít jako vtip, je nutné vzít do úvahy poměrné nákladný životní styl basketbalových hvězd. Každým měsícem, co NBA stojí, přicházejí její hráči celkem o 350 milionů dolarů.

O tom, kudy vede pro NBA cesta z krize, jsem psal zde. Klíčové je větší přerozdělování příjmů směrem k chudším klubům, resp. klubům z menších trhů. Diváci nechtějí vidět jednoznačné zápasy, ve kterých vyhrávají stále pořád ty samé týmy. Fanoušci chtějí vyrovnané a dramatické souboje, které může vyhrát téměř jakýkoliv tým.

Českou paralelou je k tomu bezprecedentní hegemonie basketbalistek z bývalých Žabovřesk (nyní Frisco Brno). Při vší úctě ke všem jejich mezinárodním úspěchům – jejich zápasy byly jen o tom, o kolik Brňanky vyhrají. Nyní, kdy Brno prohrálo po USK i s VŠ Praha, je situace v ženské basketbalové lize mnohem zajímavější.

Ale zpět k NBA. Na rozdíl od NFL staví marketing NBA mnohem více na jednotlivých hráčích, kteří tak jsou obecně známější. To sice může znít jako plus – lidé přece chodí na hvězdy a silné individuality. To jistě ano, ale fanoušci se vždy více ztotožní s týmovým úspěchem. Když Petra Kvitová vyhrála Wimbledon, tak ji nikde nevítalo tolik lidí jako hokejisty, když získali x-tý titul na mistrovství světa. To samé platí také pro Martinu Sáblíkovou.

Samozřejmě také NFL intenzivně komunikuje své hvězdy, ale primární je pro tuto soutěž parita mezi jednotlivými týmy. Ať má každý tým šanci, to je strategie NFL. A čísla jasně ukazují, že správná. NFL je nejbohatší soutěž na světě, zatímco většina klubů NBA se potácí v dluzích. Fanoušci prostě nechtějí platit předražené vstupenky na zápasy, ve kterých favorité drtí outsidery.

Výhodou NFL je rovněž mnohem pevnější a stabilnější „podhoubí“. Na univerzitní i středoškolské úrovni je americký fotbal neporovnatelně kvalitnější i populárnější než basketbal.

[sws_divider_basic]

Na závěr ještě krátká ukázka toho, jak původně ryze sportovní značka může překročit sportovní mantinely, rozkročit se do nového byznysu a získat tak další zdroj svých příjmů.

Motosportová značka NASCAR patří k nejznámější sportovním značkám v USA.  Letos v září se u příležitosti závodu Sprint Cup v Chicagu rozhodli dva podnikatelé na jeho předměstí otevřít první dvě myčky aut, jejichž partnerem je právě NASCAR.

Jejich cílem je využít relativně vysoké věrnosti fanoušků NASCAR ke značce a stát se jejich logickou zástavkou při potřebě umytí auta. Podle majitelů NASCAR Carwash je však mytí aut spíše impulzivní věcí a tak povědomí o značce NASCAR by mohlo přilákat nejen skalní fanoušky.

Jejich plány jsou odvážné. Do budoucna chtějí mít až 250 myček hned v několika státech – především v regionech, odkud se rekrutuje nejvíc fanoušků NASCAR (Illinois, Wisconsin, Michigan a Indiana).

Při svém spuštění myčky lákali zákazníky mimo jiné i na čtyřnásobného šampiona NASCAR Jeffa Gordona a ekologický způsob mytí.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

NASCARNBANFL

podobné články

Červencové sportovní události, které se vyplatí sledovat

Červnové sportovní události, které se vyplatí sledovat

Květnové sportovní události, které se vyplatí sledovat

Jednoduchý recept na to, jak prodávat sport v televizi


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.