Zprávy ze světa sportovního byznysu: Rytíři Kladno, Jaromír Jágr, Seria A, Budweiser a jeden historický primát

S novým vlastníkem, názvem, logem a sponzorem vstoupí do nadcházející sezóny kladenští hokejisté.
Nové jméno klubu je Rytíři Kladno. To reflektuje i logo, jemuž dominuje svatováclavská přilbice. Zajímavé je, že většinový vlastník klubu Jaromír Jágr si na přilbici dodatečně vymínil umístění kříže – jako symbolu své vlastní víry.
Zatímco za prvních 71 let své existence vystřídal kladenský klub pouze tři jména (HOSK, Sokol, Poldi SONP), za posledních 15 let se ve jménu objevilo kromě Poldi ještě šest dalších sponzorů (Velvana, Vagnerplast, Rabat, GEUS OKNA a znovu Vagnerplast).
Novým generálním sponzorem klubu je Sazka. Toto spojení však nepřekvapuje – Jágr je tváří její kampaně, se kterou se Sazka snaží rehabilitovat na trhu číselných loterií. Roční příspěvek Sazky do kladenského hokeje by měl být 10 milionů korun. Ve jménu klubu se však jméno sponzora neobjeví.
Pro Jaromíra Jágra, jednoho z deseti největších sportovních gamblerů světa, je účinkování v kampani pro hazardní značku Sazka již pátým reklamním zářezem. V minulosti totiž postupně doporučoval jízdní kola Olpran (na kterých tehdy skutečně jezdil Jágr Tým), pro TV Nova hru Bingo, žvýkačku Bubble Tape a Gelactiv – doplněk stravy na podporu kloubů (ten Jágr údajně také používal).
Nejpodivnější je jednoznačně Jágrova reklama na žvýkačku Bubble Tape. „Když se potřebuji soustředit, utrhnu si větší (kousek žvýkačky)“ – říká Jaromír Jágr. Asi nebylo moc lidí, co by mu to věřili. Otázka, zda-li tomu věřil sám Jágr.
[sws_divider_basic]
Pokud bychom hledali přídomek letošního sportovního roku, tak to bezesporu bude rok stávek. Po NFL, kde stávka byla jen kosmetická, se soutěžní výluky vyskytly v NBA, ve španělské fotbalové lize a nově i v italské Serii A.
Hlavním důvodem italské stávky je především zvýšení progresivních daňových sazeb o 5 až o 10 procent. To v případě největších hvězd znamená snížení ročního platu až o 7,5 milionu korun. Druhým důvodem je klauzule umožňující klubům vyřadit hráče z prvního kádru (a snížit jim tak jejich plat).
První kolo jednání mezi hráčskou asociací a vedením Serie A dopadlo neúspěšně – z dvaceti klubů hlasovali pro návrh protistrany jen zástupci dvou týmů.
Stávka má také implikace pro italský národní tým, jehož fotbalisté nastoupí ke kvalifikačním bojům bez dostatečné herní praxe.
Ve Španělsku sice svou krizi po odkladu prvního kola zažehnali, otázka zůstává, na jak dlouho. Zatímco v Serii A jde o extra zdanění, v Primera División byly největším problémem neuhrazené závazky klubů směrem k hráčům.
Ve Španělsku se čeká se, že bude přijata legislativa umožňující vyřadit ze soutěže ta mužstva, která budou svým hráčům dlužit peníze. Kromě toho liga vytvoří garanční fondy, z nichž se budou hradit případné závazky hráčů. To však řeší následky, nikoliv příčinu – tou je poněkud neekonomické hospodaření klubů.
[sws_divider_basic]
V půlce srpna došlo na Facebooku k historické události v distribuci sportovního obsahu. Může za to pivní značka Budweiser, která se teprve nedávno stala partnerem FA Cupu, nejstarší fotbalové soutěže světa. Budweiser v roli titulárního sponzora poháru energetickou firmu E.ON a za tříleté partnerství s FA Cupem zaplatil zhruba 640 milionů korun.
Co Budweiser udělal? Na své facebookové stránce Budweiser UK totiž nabídnul fotbalovým fanouškům historicky první živý sportovní přenos na této sociální síti. Protože vysílací práva na FA Cup vlastní ITV a ESPN, Budweiser se po dohodě s anglickou fotbalovou asociací rozhodl vysílat zápas předkola mezi neznámými a neligovými týmy Ascot United a Wembley FC (asi na úrovni našeho župního přeboru).
Je zřejmé, že Budweiser tímto testuje potenciál sportovních přenosů na Facebooku. A jak tento test dopadl? Zatímco přímo na zápas přišlo pouze 1149 diváků, na Facebooku jej shlédlo více než 20 tisíc diváků. Pro oba kluby výsledek z říše snů.
Co tento experiment znamená pro sport? Pro velké soutěže v nejbližší době asi nic. Vysílací karty jsou již rozdány a často i velmi draze. Během pár let se ale začnou objevovat další a další pokusy vysílat sport na sociálních sítích – od těch nejmenších lig postupně k těm největším. A stále častěji budou sport vysílat nemediální značky jako napříklady ty pivní, finanční či sázkové.
Daleko zajímavější je ale role Facebooku pro ty menší týmy, které doposud nijak neparticipují na příjmech z vysílacích práv. Potřebné kamery a technologie nejsou dnes nijak nedostupné a kluby tímto získají úplně novou platformu pro komunikaci svých sponzorů a partnerů. V Česku je na podobné cestě projekt TVCOM.cz – už nyní jeden z největších českých sportovních serverů.