9 ukázek, jak se v Gambrinus lize prodávají vstupenky

Gambrinus liga je má za sebou druhé kolo, ale ještě stále není pozdě prodat permanentky. Jakým způsobem se fotbalové kluby snaží podpořit jejich prodej? Jak kreativní je český prvoligový ticketing?
Následující přehled není vyčerpávající a nepokrývá akce všech prvoligových klubů. Cílem bylo vybrat skutečně jen ty nejzajímavější a nejviditelnější nabídky – pokud možno alespoň trochu odlišné od nabídek ostatních klubů Gambrinus ligy.
Sparta Praha
Druhý tým loňského ročníku bývá, alespoň co se týká marketingu, minimálně o třídu před zbytkem ligy. To se ukazuje i při analýze sparťanských aktivit v rámci ticketingu. Za zmínku totiž stojí hned pět věcí:
Vstup zdarma pro fanoušky v novém dresu. Tato akce je vyhlášená pro zápas s Jabloncem. Cíl je zřejmý – podpořit prodej nových dresů.
VIP sektor s italskou kuchyní. Sparta konečně začíná vytěžovat své partnerství s řetězcem Pizza Coloseum (nad rámec slevy pro členy FanClubu). V rámci vymezeného sektoru na hlavní tribuně si za 80 tisíc korun bez DPH můžete dopřát nejen prvotřídního cateringu, ale i parkovacích míst, pozvánek na klubové párty a dalších výhod. Akce jednoznačně cílená na movitější fanoušky – ale i ti existují.
Speciální nabídka na slevovém serveru. Konkrétně se jedná o nabídku vstupenek do výše zmíněného VIP Coloseum sektoru. Cíl opět zřejmý – pomocí slevy přilákat diváky do tohoto nového sektoru a navnadit je ke koupi VIP permanentky. Této nabídky na webu zapakatel.cz však nikdo nevyužil. To je patrně důsledkem nedostatečné komunikační podpory (byla-li vůbec nějaká). Nejpravděpodobněji však šlo ze strany Sparty a Colosea jen o test potenciálu hromadného nakupování.
Slevové servery mohou být za určitých okolností zajímavým doplňkem klubového ticketingu – např. v zápasech proti méně atraktivním soupeřům mohou pomoci zaplnit volná místa a zlepšit atmosféru na stadionu. V zámoří tento nástroj využívají zejména v NFL a NBA (např. letošní šampión Dallas Mavericks – více zde). Je třeba však brát ohled na majitele permanentek – mohlo by to pro ně působit demotivačně.
Sleva na permanentní vstupenku pro majitele karet Fortuna Klubu Plus. Tady se jedná o vytěžení partnerství se společností Fortuna. Vsadíte-li jakoukoliv částku ve Fortuně, máte nárok na její klubovou kartu a všechny výhody z ní vyplývající. Fortuna má tuto nabídku pro všechny kluby, jichž je sponzorem, tzn. i Slovan Liberec, Baník Ostrava, Bohemians 1905 a druholigovou Zbrojovku Brno.
Obchodně se jedná o správně cílenou aktivitu – Fortuna v ní totiž propojuje svůj věrnostní program s majiteli permanentek, tzn. těmi nejvěrnějšími fotbalovými fanoušky.
Komunikačně snad jediná výhrada – Fortuna ke své Kartě fanouška AC Sparta Praha vytvořila i speciální stránku na Facebooku, což nedává moc smysl (a 416 fanoušků to potvrzuje). Místo toho se měla dohodnout se Spartou a v rámci jejího Facebooku (skoro 98 tisíc fanoušků) vytvořit statickou stránku (záložku) se svou nabídkou (platí i pro ostatní kluby). Z pozice titulárního sponzora klubu by to neměl být problém. V zahraničí je to běžné.
Prodej vstupenek přes síť Ticketportal. Desítky prodejních míst a online prodej mohou být dobrým alternativním kanálem pro prodej vstupenek (i když s nutností platit provizi). Služeb Ticketportalu kromě Sparty využívají i Liberec, Dukla a Teplice.
Dukla Praha
Dres zdarma. Koupíte-li si permanentku na Julisku, dostanete dres klubu v hodnotě 400 korun.
Za zmínku ještě stojí nefunkční odkaz „Vstupenky“ z hlavního menu webu Dukly (sekce O klubu). Po kliknutí na tento odkaz se zobrazí chybové hlášení. Vzhledem k potenciálním obchodním konverzím je to docela zbytečná vada.
Viktoria Plzeň
Zapojení do rezervačního systému města Plzeň. Loňský mistr a účastník čtvrtého předkola Ligy mistrů už čtvrtou sezónu využívá široké distribuční sítě městského rezervačního systému Plzeňská vstupenka. Ta kromě online prodeje čítá i desítky prodejních míst a 25 samoobslužných zón. Určitě inspirace pro ostatní kluby.
1.FC Slovácko
Prodej přes vlastní eshop. Klub z Uherského Hradiště pokrývá online prodej vstupenek vlastním prodejním kanálem.
Slavia Praha
Krátkodobé i dlouhodobé permanenty. Fanoušci Slavie si mohou kromě obligátní roční permanentky také zakoupit permanentku pouze na ligový podzim, na tři roky, ale i na pět let.